Elämäni on
arkipäiväistynyt. Pyhäpäivät ovat haalistuneet, kuluneet melkein olemattomiksi.
Arki soljuu niiden ylitse kuin loputon virta. Sen alle jäävät joskus jopa
vuodenajatkin. Helle ja pakkanen toki erottuvat ja huiput näkyvät. Joulu ja
juhannus eivät ole hautautuneet ajanvirtaan. Mutta pikku pyhät ovat alkaneet
kadota.
Siksi tunsin tarvetta
tarkistaa, mitä pyhää tässä pilvisessä ja koleassa torstaissa on.
Tammeni on kyllä jo
alkanut pukeutua hempeänvihreään kesäpukuunsa, kirsikka- ja omenapuut kukkivat
jo täysillä Isokaaren varrella ja pihapihlajatkin ovat alkaneet peittyä
valkoiseen kukkamereen.
Onhan se aina
keväisin niin juhlavaa! Mutta mitä pyhää siinä on?
Päädyin lukemaan –
pienoiseksi hämmästyksekseni - Apostolien tekoja, joka alkaa sanoilla
”Edellisessä kertomuksessani kirjoitin, oi Teofilus, kaikesta, mitä Jeesus
alkoi opettaa ja tehdä hamaan siihen päivään asti, jona hänet otettiin ylös.”
Muistin kyllä
varhaisilta kouluvuosiltani, että helatorstaita vietetään Jeesuksen
taivaaseenastumisen muistoksi, mutta moni yksityiskohta oli jo ehtinyt kadota
arjen hämärään.
En muistanut muun
muassa laisinkaan helatorstaita edeltävien, kolmen päivän nimitystä kanttaanpyhät joita on kuulemma kutsuttu
myös käyntipäiviksi enkä osannut sen
vuoksi kuvitellakaan, että tällä viikolla (maanantaista keskiviikkoon) olisin
viettänyt pyhää päivää edeltäviä ”käyntipäiviä”.
(Sannan etymologiseen
kiistaan en oikein osaa ottaa kantaa, mutta tuntuisi kyllä siltä, että
latinankielinen kantasana cantare
olisi oikeampi kuin ruotsinkielinen sana gångdagar,
jonka pohjalta käännös on tehty. Tämän mukaan pitäisi siis puhua laulupäivistä, mikä kylläkin kuvaisi
vain osittain ja vajavaisesti itse tapahtumaa)
Tulin maanantaina
klubikuoroni konserttimatkalta Kuressaaresta Hesaan bussilla, autolautalla ja
Viking Linella, mutta en kokenut siinä mitään erityisen pyhää. Hauskaa kyllä
oli.
Google tuli jälleen
avukseni.
Käyntipäiviä on vietetty paasto-
ja rukouspäivinä nykyisen Ranskan alueella jo noin vuonna 470, mutta
laajemmalti katolinen
kirkko alkoi viettää niitä vasta
900-luvulla. Alun perin näinä päivinä on rukoiltu apua maanjäristysten,
tulvien, tulipalojen ja petojen aiheuttamia tuhoja vastaan, myöhemmin yleensä
toimeentuloa ja hyvää satoa. Tällöin on pappien johdolla järjestetty
peltoalueilla kulkueita, joissa on kannettu ristiä, siunattua leipää ja
pyhäinkuvia sekä soitettu kelloja.
Ahaa.
Tuolla tavalla
valmistauduttiin muinoin viettämään helatorstaita. Olin siis huomaamattani
osallistunut helghathorsdaghin valmistautumiseen,
kun lauloin viime sunnuntaina Pyhäaamun
rauhaa 1400-luvulla rakennetussa Kärlan kirkossa Saaremaalla. (Emme
kuitenkaan vaeltaneet mustissa smokeissamme paikallisen papin perässä pitkin
Saaremaan peltoja, vaan esiinnyimme arvokkaasti kirkon sisätiloissa)
Apostolien tekojen
yhdessä jakeessa kuvataan lyhyesti, mitä tapahtui. ”Kun hän oli tämän sanonut,
kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän
näkyvistään.”
Giotto di Bondonen
maalauksessa Kristuksen
taivaaseenastuminen tapahtumasta annetaan todella juhlava kuva.
Se, mitä Öljymäellä
todellisuudessa tapahtui, jää tietysti arvoitukseksi. Se on samalla tavalla ns.
uskonasia kuin se, mitä Jeesuksen kerrotaan sanoneen ennen kuin pilvi vei hänet
pois.
Sanat ovat kuitenkin
jääneet elämään ja niitä on toistettu parin tuhannen vuoden aikana monissa
yhteyksissä.
Apostolien tekojen
mukaan Luukas kertoo, että Jeesus käski apostoleitaan odottamaan kymmenen
päivää (”ei kauan tämän jälkeen”) Jerusalemissa, jotta heidän päälleen vuodatettaisiin
Pyhä Henki. Näin he myös tekivät.
Mielestäni helghathorsdaghin syvällisin sanoma
liittyy kuitenkin apostolien uteluun aikataulusta: ”Herra, tälläkö ajalla sinä
jälleen rakennat Israelin valtakunnan?”, mihin Jeesuksen kerrotaan vastanneen:
Ei
ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla
on asettanut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti