Aidosti
hyväntahtoinen ihminen: harvinainen jalokivi
Aito
kiltteys tarkoittaa rohkeutta puolustaa sitä mikä on hyvin ja oikein
Viljo Vähänen rykäisi aamiaispöydässä vähän samaan
tapaan kuin Krooklan Mikkeli Alastalon
salissa, mikä merkitsi sitä, että häneltä oli jäänyt jotakin tärkeää
sanomatta viime kerralla, kun puhuimme
Ryssänkärjessä Hillary Clintonin ja Donald Trumpin ensimmäisestä
televisioväittelystä.
Volter Kilpi kuvasi rykäisyn synnyttämää hiljaisuutta
näin:
”Pukkila ja Lahdenperä saivat kuin laastarilapun
suullensa ja vaikenivat kuin kaksi veräjäntolppaa, joiden välitse kirmaisee
lauantaiehtoon irstaudessa sunnuntaisille laitumille päitsistään päästetty
vanha valanka koni.”
Minäkin jäin vähän ihmettelemään, mistä Viljon rykäisyssä
oli kysymys. Viljollahan ei ole tapana kakistella sanottaviaan, vaan sieltä
tulee puhetta solkenaan.
”Monella suulla sanottiin, että se oli Yhdysvaltojen
historian likaisimpia vaaliväittelyjä”, Viljo aloitti. ”Enkä usko, että
loanheitto tähän loppuu.”
Nyt kyse oli jo toisesta väittelystä, joka käytiin
aamuyöstä Suomen aikaa.
”Tuli kyllä mieleeni laitumille päästetty koni. Oliko
se nyt sitä kuuluisaa sananvapautta! Niissä tunnelmissako nyt maailman rikkain
valtio on valitsemassa johtajaansa, jolla on yhtä paljon valtaa kuin historian
kuuluisimmilla diktaattoreilla? Näillä eväilläkö maailma lähtee jälleen kerran
kohti suurta sotaa?”
Tästäkö kenkä siis puristi!
Viljo Vähänen oli päässyt mieliaiheeseensa.
Mutta miksi nyt tuo rykäisy.
Hiukka
liika varhain minä sentään vuovasin kysymykseni, jota minä jo olin ruvennut
jahtaamaan kohta rommipöytään istuessa, sillä porsaalla oli vielä joku
rommittamaton paikankohta omassa päässään, ja sen sijaan, että hän, niinkuin
kuka muu järki-ihminen hyvänsä hänen tällissään olisi alkanut aprikoida asiain
vaikeutta, niin sen sijaan tirkistääkin minua silmien sumusta kaksi kysymyksen
tikkua niin kuin naulankärkeä puurolusikasta, jota juuri vie suuhunsa” (Volter
Kilpi: Alastalon salissa s. 309).
Viljo jatkoi.
”Kaksi kysymystä jäi pyörimään mielessäni noiden
vaaliväittelyiden jälkeen.”
(1) Onko minun sukupolveni vuoro nyt katsoa
voimattomana, kuinka tavallisia, avuttomia ja syyttömiä ihmisiä raahataan kohti
polttouuneja, kuten natsi-Saksassa? Sitähän Aleppon kaltaisten, kulttuurihistoriallisesti
korvaamattomien kaupunkien raaka pommittaminen nykyaikaisin, moninkertaisesti
aikaisempaa tuhovoimaisin asein merkitsee. Ikään kuin siellä ei olisi ihmisiä
laisinkaan. Ei raunioissa eikä ilmassa. Ja mikä ihmeen rauhanjärjestö YK
kuvittelee olevansa, kun se kokoaa siipiensä suojaan tuhatmäärin sivistyneitä,
viisaita ihmisiä, mutta ei pysty lopettamaan räikeimpiä ihmisoikeuksien
loukkauksia! Onko sen olemassaololle enää mitään oikeutusta?
(2) Onko hyväntahtoisuudella mitään merkitystä
nykymaailmassa? Onko sillä koskaan ollutkaan mitään merkitystä? Onko se vain
iltarusko, jonka valossa ihmiskunta katsoo tuhoutumistaan kuin peilistä?
Harvinainen timantti, joka haihtuu höyrynä taivaan tuuliin, kun sitä ryhdytään
hiomaan? Ovatko ironiset leikit hyväntahtoisista hölmöistä tarkoitettu vain USA:n
presidentinvaalien televisiokeskusteluja varten?
Löysin Googlesta alussa mainitsemieni kahden lauseen
lisäksi vielä kolmannenkin, toivoa ylläpitävän maksiimin.
Yksikään
hyväntahtoinen teko, olkoon kuinka pieni tahansa, ei koskaan ole turha.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti