tiistai 7. helmikuuta 2017

516. En Marche! 170207


Ranskassa muhii yllätys! Marseljeesin veriset sanat antavat vauhtia tälle keväälle, kun presidentinvaalien ensimmäinen kierros käynnistyy 23. huhtikuuta.
         Edetkäämme, isänmaan lapset,
         kunnian päivä on tullut!
         Meitä vastaan hirmuvallan
         verinen lippu on nostettu
         verinen lippu on nostettu.
         Kuuletteko konnuillamme
         noitten villien sotilaiden huudon
         jotka tulevat teidän syliinne asti
         leikkaamaan poikienne ja kumppaneidenne kurkut
         (Kertosäe)
         Aseisiin kansalaiset!
         Muodostakaa pataljoonanne!
         Marssikaamme, marssikaamme!
  kunnes epäpuhdas veri kastelee peltomme.
Viljo Vähänen painoi kuitenkin jarrua.
 ”Ei nyt sentään aivan noin konkreettisesti. Nythän eletään vuotta 2017 sivistyneessä Euroopassa eikä vuotta 1792, jolloin (virallisten aikakirjojen mukaan) heinäkuun 30. päivänä Marseillesta saapunut tasavaltalaisten sotilaiden komppania lauloi laulua saapuessaan Pariisiin, mistä laululle tuli nimi Marseljeesi. Siitä tuli yhdessä yössä suosittu taistelulaulu pariisilaisten keskuudessa. Kansalliskokous julisti laulun Ranskan kansallislauluksi 14. heinäkuuta 1795.”
Viljo oli kirjansa lukenut.
Mutta olimme myös lukeneet Nizzassa eilisen Nice-Matinin, jossa kerrottiin kissankokoisin kirjaimin, että kansa lähtee nyt marssille Emmanuel Macronin, 39v, puolesta ja että kansalaiskomitea En Marche! kerää vaalitaistelun viimeisillä metreillä valtavasti kannatusta niin oikealta kuin vasemmalta.
Kellot alkoivat soida.
Mikä mies? Mikä maa? Mikä valuutta?
Tietoa löytyi helposti.
Minun suhteeni on asioita, jotka monet jo tietävät. Olen käynyt Ranskan kansallisen hallintokoulun, ENAn. Olen talousmies. Olin mukana presidentti Hollanden vaalikampanjassa vuonna 2012 ja sen jälkeen hänen sihteeristössään. Olen ollut myös talous- ja teollisuusasioista vastaavana ministerinä elokuuhun 2016 saakka. Siinä minun viralliset henkilötietoni.
”Ei niistä mitään ihmeellistä irtoa.”
Viljo on ollut aina realisti. On uskottava miehen sanaan.
Mutta jotakin on täytynyt tapahtua … ja olla tapahtumassa, kun kuumana kiehuvasta puoluepoliittisesta kattilasta ponnahtaa ylös nimi, joka on sekoittamassa kaikki ennakkokaavailut ja veikkaukset.
Eikö tämä pitänyt olla yhtä juhlamarssia ranskalaisen nationalismin lipun alla!
Kun Kanaalin takana horjutaan. Kun saksalaiset jahkailevat oman äärioikeistonsa ja hitlereittensä kanssa. Kun Italia ei saa rivejään järjestykseen. Kun Venäjä tuntee olevansa pahojen voimien saartama. Kun Atlantin takaa kuuluu pahanteistä aseidenkalistelua.
Eikö juuri tämä hetki olisi otollinen Ranskalle, suurten kumousten kärkimaalle!
”Aivan. Juuri tässä se suuren yllätyksen mahdollisuus piilee. Että syntyy yllättäen jotakin aivan uuttaa. Jotakin radikaalia.”
En March! – liike saattaa olla juuri sitä.
Nice-Matinin juttu on tietysti vain pieni pisara suuressa meressä.
”Oireellista on kuitenkin se, että perinteiset puoluerajat ovat rikkoutumassa. Ja vaikka Emmanuel Macron on poliittiselta karriääriltään selvästi vasemmistolainen, hän vetää kuin magneetti puoleensa kannattajia sekä vasemmalta että oikealta, mutta myös niistä piireistä, jotka ovat kyllästyneet puolueisiin – kaikkiin puolueisiin – ja niiden ajamiin asioihin (EU-vastaisuuteen, globalisaation vastaisuuteen, maahanmuuton vastaosuuteen … kaikkeen vastaisuuteen).”
- Juuri niin. Ja kuinka ollakaan, Emmanuelin menestyksen taustalta löytyy mielenkiintoinen filosofinen ajatus, joka saattaa hyvinkin selittää En Marche!-liikkeen yllättävää suosiota. Ikään kuin vanhat Platonin filosofit olisivat heräämässä henkiin. Ne, joilla viime kädessä olisi oikeus johtaa kansakuntia ja tehdä suuria ratkaisuja kansalaisten nimissä!
Paul Ricœurin hermeneutiikka. Muistaminen ja unohtaminen. Elämisen dynamiikka.
Uusi poliittinen kulttuuri? Uusi irtiotto iänikuisen valtataistelun kuristavasta otteesta! Hallituksesta! Oppositiosta! Ehkä aavistus Immanuel Kantin ikuisesta rauhasta?
Pieni sitaatti Googlesta:
Puolustaessaan epistemologian ja ontologian vastavuoroista suhdetta Ricœur esitti, että filosofilla tulisi olla pätevyys ainakin yhdessä erityistieteessä. Ricœurin omalla kohdalla tämä toteutui niin, että hän julkaisi filosofisen tuotantonsa ohessa useita tutkimuksia protestanttisen teologian ja teologisen hermeneutiikan alalta. Ranskan ulkopuolella hän tuli monissa maissa tunnetuksi aluksi tätä kautta. Ricœurin itsensä mukaan hänen teologinen tuotantonsa on pidettävä erillään hänen filosofisesta tuotannostaan, jossa hän ei hyväksy tai ota annettuna absoluutin käsitettä.
Hänen viimeiseksi teoksekseen jäi kuolemaa käsittelevä Vivant jusque'a la mort, joka julkaistiin hänen kuolemansa jälkeen vuonna 2007.
(Kannattaa etsiä taustoja hakusanalla ”Jarkko Olavi Tontti, suomalainen kirjailija, runoilija, juristi)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti