sunnuntai 31. joulukuuta 2017

610. Carpe diem 171231

Pois, pois, Leukonoee, nuo utelut,
minkä mä, minkä sä
päivän huomenna saat! Myös jätä pois
tuo horoskooppien harras tutkiminen!
On paras vaan huomisen antimet
ottaa sellaisinaan.
Juppiter suo vuosia montakin
tai vain sen, mikä nyt kallioihin
aallokot uuvuttaa.
Heitä hupsutus pois, viiniä juo!
Katkaise hetkeksi suuret suunnittelut!
Seurassa voit ajankulun unohtaa.
Ota päivä kerrallaan! Luottaa et saa
liikoja huomiseen.
(Horatius, ensimmäinen oodikirja, suom. Toivo Viljamaa)

Kosmologi Kari Enqvist kertoi heti joulupyhien jälkeen, Viattomien lasten päivän aattona, tieteellisen tosiasian: ”Maapallo on tulevan tammikuun 3. päivänä kello 7:34 lähimpänä Aurinkoa” ja lisäsi, että onneksemme tämä lähikontakti elää sekä vuosittain että vuosisatojen saatossa. ”Vuonna 6340 sitä tullaan juhlimaan kevätpäivän tasauksen aikoihin.” (ks. Kari Enqvistin kolumni: ”Jumalan tahto ja tiede”)
Viljo Vähäselle tämä tieto toi mieleen suuria ajatuksia, jotka alkoivat ilmeisesti pyöriä hänen päässään vuoden viimeisenä päivänä, kun lähestyimme jälleen Ryssänkärkeä eikä polkumme varressa ollut muuta kuin pari kämmenen kokoista, likaista lumiläiskää. Muutoin nurmet hohtivat vihreinä ja tervaleppien juuret lepäsivät ruskeiden lehtien alla alakuloisina.
Viljo aloitti.
- Pitäisikö meidän tarttua tuohon päivään? Pitäisikö meidän ottaa päivä kerrallaan ja olla liikoja luottamatta huomiseen, kuten vapautetun orjan poika Quintus Horatius Flaccus neuvoi oodeissaan ja hyväksyä paljon häntä ennen eläneen, itkevän filosofin, Herakleitoksen ajatus että kaikki virtaa eikä samaan virtaan voi astua kuin kerran, koska sekä astuja että virta ovat alituisessa liikkeessä, muuttuvat kaiken aikaa? Onko tuossa päivässä toisin sanoen mitään juhlimisen aihetta? Sehän on vain yksi helmi tai hiekansirunen siinä nauhassa, jonka menneet vuodet ovat muodostaneet ja uudet vuodet tulevat muodostamaan.
”Tuohon en osaa sanoa juuri mitään. Elämän ja kuoleman suurimpia salaisuuksia eivät tiede ja uskonto ole pystyneet ratkaisemaan. Minusta kosmologin ja arkkipiispan pohdiskelu näistä suurista kysymyksistä on joka tapauksessa mielenkiintoinen. Ovathan he tällä hetkellä omien alojensa suuria guruja, tietäjiä. Heitä kuunnellaan. Heidän sanomisiaan seurataan.”
- Carpe diem tuntuu kyllä lohdulliselta neuvolta. Antaa päivien virrata omalla painollaan. Välittämättä huomisesta. Välittämättä virran suunnasta tai voimakkuudesta. Ehkäpä se sopii pohjimmaltaan yhtä hyvin tiedemiehelle kuin papille. Annetaan sattuman olla sattuma. Enempää järkeilemättä.
”Aivan. Eihän järki ole mikään onnellisuuden tae. Ehkä päinvastoin. Erilaisten ihmisten erilaisista järkeilyistähän kaikki onnettomuudet ovat lähtöisin.”
- Tästä asiasta arkkipiispa ja kosmologi saattaisivat päästä jopa yksimielisyyteen, jos kummallakin olisi voimia ja tahtoa tutkailla omien maailmojensa saavutuksia ja tappioita kriittisesti. Ehkäpä kvanttifysikaalinen ennustamattomuus, johon Kari Enqvist viittaa voisi kelvata teologeillekin teoreettiseksi malliksi siitä, että jatkuva luominen, jonka sanotaan olevan Jumalan työväline, on aivan samalla tavalla ennustamatonta.
”Sokea usko voi johtaa sekä tieteen että teologian vaarallisille harhapoluille.”
- Kari Mäkinen on mielestäni kuitenkin oikealla polulla, kun hän toteaa, että Raamatun luomiskertomusta pitäisi lukea niin, että se ei ole luonnontieteellinen kertomus tai historiakertomus, vaan kuvaa ihmisen olemassaoloa luonnon osana, ei sen valtiaana.
”Minä aion nyt joka tapauksessa herätä keskiviikkona 3. tammikuuta 2018 klo 7:34 ja tarttua silloin valkenevaan päivään tavallista juhlallisemmalla otteella. ”
Ehkä silloin maa on Ryssänkärjessäkin jo valkoinen!
Samalla me saatamme valmistautua paremmin ymmärtämään, miksi valkoinen ja punainen törmäsivät niin järkyttävällä tavalla toisiinsa sata vuotta sitten. Ja löydämme sanavarastostamme lohduttavan sanan. Molemmin puolin.
Anteeksi.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti