perjantai 30. maaliskuuta 2018

628. Kaksi murhenäytelmää 180330

Pitkäperjantai on kristikansalle suuren murheen muistopäivä. Se on ristiinnaulitsemisen päivä. Kristuksen kärsimysnäytelmä Via Crusis kokoaa uskovaiset yhteen. Paavi johtaa silloin soihtukulkueen Colosseumille. Se näytetään suorana televisiossa. Meillä näytelmä on siirretty perjantailta lauantaiksi. Ortodokseilla keskiyönristisaatto kirkkojen ympäri vastapäivään alkaa vasta pääsiäisyönä.
Tämän kaiken olimme Viljo Vähäsen kanssa tiedostaneet, kun kävelimme kirkkaassa iltapäivän auringossa kohti Ryssänkärkeä.
Emme olleet huomenna menossa katsomaan ekumeenista pääsiäisvaellusta Kaisaniemen puistosta Tuomiokirkon portaille, mutta Areenalta aioimme seurata tänä iltana paavin kulkuetta.
Ymmärsimme, että jopa miljardi ihmistä saattaisi olla eri puolilla maapalloa seuraamassa kaksituhatta vuotta vanhaa murhenäytelmää erilaisissa kristillisissä versioissa.
”Se on kuitenkin vain pieni osa siitä kymmenen miljardin ihmismassasta, joka samanaikaisesti seuraa herkeämättä toista murhenäytelmää paikallisessa sosiaalisessa mediassa.”
Viljo ei tahdo aina pysyä kirkollisissa karsinoissa, vaan hyppelee mieluusti aitojen yli.
Niin tälläkin kertaa.
Tänä aamuna, pitkäperjantaina, hän oli lukenut Katriina Pajarin ainekirjoituksen parhaillaan vyöryvästä, kiinalaisesta avioeronäytelmästä, ja siihen hän nyt takertui. (ks. Kiinassa avioeron saa nopeimmillaan päivässä – Maan kaikkien aikojen kohutuimpaan eroon liittyy salasuhde, elokuvatähtiä ja mystisiä kuolonkolareita)
”Eihän median paijaamien kyyhkyläisten avioliittodraamaa sopisi tietenkään verrata katolisen, luterilaisen ja ortodoksisen kirkon syvähenkiseen kärsimysnäytelmään, mutta kontrastit ovat aina kiehtoneet minua, vaikka ne eivät sopisikaan samaan raamiin.”
”Molemmissa näytelmissä on kysymys virallisen auktoriteetin tulkinnasta sen suhteen, mikä on soveliasta ja pyhää.”
”Läntisessä kulttuurissa päähenkilön ristiinnaulitseminen, hautaaminen ja kuolleista herääminen sisältävät voimakkaita tunnelatauksia, jotka yhdistävät eri kirkkokuntiin jakautuneita uskovaisia. Ne muodostavat pyhän tradition, jota kunnioitetaan yli rajojen. Niissä murhe ja ilo kohtaavat toisena. Se muodostaa uskon perustan.”
”Itäisessä kulttuurissa ei ole enää näkyvissä yhtä voimakasta ideologista liima-ainesta kuin lännessä, vaikka idässä kulttuurin juuret ulottunevat ajallisesti syvemmälleen kuin lännessä.”
”Pitkäperjantain kaltainen, uskonnollinen kärsimysnäytelmä Via crusis ei olisi mahdollista Kiinassa.”
”Suuri arvoitus ja paradoksi piileekin siinä, että yhden puolueen diktatuurimaassa, sosiaalinen media (siis länsimaisittainkin ajatellen aivan varsaiässä oleva, vahvasti uuteen teknologiaan sidottu ilmiö) on saanut niin paljon jalansijaa, että sen kiehunta näkyy nyt ympäri maailmaa.”
”Eihän se tietenkään vaaranna tai edes horjuta kommunistisen puolueen valta-asemaa. Sehän on selvä asia. Mutta onpahan vain himpun verran hilpeää nähdä, että tuollainen, lännestä lainattu, pikku temppu kuin yksi avioriita, saa ihmiset hereille.”-
Murhenäytelmä Kiinassa on tietysti pantava lainausmerkkeihin!
Lännessä Via Crusis on vakava ja arvostettu tosiasia!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti