"Kirjoita kirjaan, mitä näet, ja lähetä niille
seitsemälle seurakunnalle, Efesoon ja Smyrnaan ja Pergamoon ja Tyatriaan ja
Sardeeseen ja Filadelfiaan ja Laodikeaan."
Silloin tällöin, kun tarvetta ilmenee, luen pätkiä Johanneksen ilmestyksestä. Joskus, kun
aikaa on, saatan lukea kokonaan uudestaan Raamatun viimeisen kirjan, ja aina,
poikkeuksetta, takerrun sen lopussa olevaan uhkaukseen: " ... ja jos joku
ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois
sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä
kirjassa on kirjoitettu."
Pitäisikö siis Raamatun ehkä kuuluisimman visionäärin sanat
ottaa kirjaimellisesti tosina, "piiruakaan muuttamatta", kuten
Johannes Virolainen sanoi tultuaan valituksi Keskustan presidenttiehdokkaaksi
sen jälkeen, kun UKK oli ilmoittanut (26.10.1981) luopuvansa terveydellisistä
syistä presidentin virasta? J.V.
tarkoitti silloin Paasikiven-Kekkosen ulkopoliittista linjaa.
Minun on aina ollut mahdotonta hyväksyä tuollaista
ehdottomuutta, mutta toisaalta olen oppinut ymmärtämään, että joillekin
"totuus" on niin pyhä, ettei sitä sovi asettaa koskaan kysymyksen
alaiseksi.
Niinpä hämmästyin hieman, kun Suomen Kuvalehti otti
numerossaan 39/2011 kansikuvakseen puolet visionääriksi sanotun Steven B.
Jobsin päästä ja valitsi cover storynsa
otsakkeeksi sanat "Pyhä Steve" (Anu Partanen).
SK oli itse tavallaan
visionääri, koska juttu rakentui Jobsin erokirjeelle 24.8.2011 ja tämä kuoli
pian lehden ilmestyttyä. "Mitä tapahtuu Applelle Jobsin jälkeen?"
Visionäärillehän kuuluu "tietää" jotakin
tulevaisuudesta. Hän "näkee" jotakin sellaista, joka on tavalliselta
kuolevaiselta piilossa. Visionääri on "profeetta".
Johanneksen ilmestyksestä käy kuitenkin ilmi ettei profeetta
itsessään ole visionääri, vaan hän kuulee "ääniä", joiden varaan hän
rakentaa visionsa: "... ja kuulin takaani suuren äänen, ikään kuin
pasuunan äänen ... ja minä käännyin katsomaan, mikä ääni minulle puhui; ja
kääntyessäni minä näin seitsemän kultaista lampunjalkaa ja lampunjalkain
keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan
kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn ..."
Tämä on tietysti pelkkää mystiikkaa.
Mehän emme vielä tiedä, mitä Applelle tosiasiassa tulee
tapahtumaan, mutta jotakin "johannesmaista" on siinä valtaisassa,
tunnepitoisessa latauksessa, joka purkautui mediassa heti sen jälkeen, kun
tieto Jobsin menehtymisestä haimasyöpään levisi maailmalle.
Tässä mielessä Hesarin pari päivää sitten julkaiseman
artikkelin otsake pysähdytti: "Steve Jobs oli nero, sankari ja
paskapää".
Tämän päivän mediamaailmalle on tyypillistä, että
kustantajat (tässä tapauksessa Otava) pystyvät haistamaan saaliin (raadon) jo
kuukausia ennen kuin Demokleen miekka on pudonnut. Niinpä Hesarikin pystyi julkaisemaan
yhden luvun Walter Isaacsonin kirjoittamasta
Jobsin elämänkerrasta jo ennen kuin asianomainen oli laskettu haudan lepoon.
Walter Isaacson kuvailee monella tavalla visionääri
Steve Jobsia. "Hänen
persoonallisuutensa, intohimonsa, täydellisyyden tavoittelunsa, demoninsa,
toiveensa, taiteellisuutensa, pahansisuisuutensa ja täydellisen kontrollin
pakkomielteensä olivat saumattomasti yhteydessä hänen suhtautumiseensa
bisnekseen ja sen tuloksena syntyneisiin innovatiivisiin tuotteisiin. Kaiken
teoria, joka sitoo yhteen Jobsin persoonallisuuden ja hänen tuotteensa, saa
alkunsa hänen luonteensa merkillepantavimmasta piirteestä, joka on kiihkeys."
Aivan oikein. Juuri kiihkeys on kaikille visionääreille ominaista.
Sehän paistaa läpi Johanneksen
ilmestyksestäkin.
Isaacson kuvailee asiaa sattuvasti: "Tällainen kiihkeys rohkaisi kaksinapaiseen
maailmankäsitykseen. Kollegat puhuivat kahtiajaosta sankari/paskapää. Olit joko
yhtä tai toista, joskus saman päivänkin aikana. Sama päti tuotteisiin, ideoihin
ja jopa ruokaan. Jokin oli 'kaikkien aikojen parasta', tai sitten se jokin oli
puhdasta paskaa, aivokuollutta ja syötäväksi kelpaamatonta."
Samaa kiihkeyttä on havaittavissa nykyisissä kremnologeissa, jotka
kehittelevät erilaisia visioita siitä, mihin suuntaan Venäjä on kehittymässä ja
millaisen uhkan se muodostaa Suomelle tulevina vuosina.
Uusimman keskustelun laukaisivat käyntiin Stefan Forss & Co
(Venäjän sotilaspoliittinen kehitys ja Suomi) ja siihen tarttuivat Arto
Luukkanen (Imperiumin vastaisku - paluu Neuvostoliittoon on alkanut) ja Markku
Salomaa (Venäjän sotilaskoneisto aktivoituu Itämerellä).
Palaan jossakin vaiheessa aiheeseen, kunhan olen ensin käynyt
perusteellisen keskustelun Viljo Vähäsen kanssa.
Hyvän lähtökohdan antaa Jyrki Iivosen pääkirjoitus Maanpuolustus-lehdessä
(nro 97, 3/2011) "Mitä hallitusohjelma kertoo turvallisuus- ja
puolustuspolitiikan tulevaisuudesta?"
Onhan hallitusohjelmakin vain eräänlainen visio, vaikka se
ankkuroidaankin syksyn kuluessa valtion tulo- ja menoarvioon vuodelle 2012.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti