Aina se tulee
yllättäen. Talviaika. Pimeät aamut. Hämärät polut. Vaikka siihen olisi vuosien
kuluessa jo pitänyt tottua. Kyllä ei ole tottunut.
Seitsemältä on
vielä pilkkopimeää. Kahdeksalta erotan jo oman tammeni selvästi. Se on
alastomana oikeastaan ylväämpi kuin kesäasussaan. Tänä syksynä sen vieressä
sinnittelee nuori neito, joka ei ole raaskinut pudottaa lehtiään, vaan pitää
sitkeästi kiinni ruskeasta aamutakistaan.
Sinä aamuna,
jolloin kaunokirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokkaat piti julkaistaman, Nadja
Nowak ja Seppo Puttonen olivat laatineet omat arvauksensa. Kuuden ehdokkaan
listat olivat täsmällisesti samanlaiset. Televisiossa ne esitettiin hauskasti
rinnakkain.
Muistan, että
molemmat olivat panneet ykköseksi Katja Ketun Kätilön ja molempien listalla oli Tuomas Kyrön Kerjäläinen ja jänis.
Olin siitä
mieliessäni, koska Laura Koljonen oli esitellyt Suomen Kuvalehdessä (43/2011)
kirjailija Ketun (taiteilijanimi), joka näytti hänen mielestään
"uneliaalta hipiltä, jota tekisi mieli ravistaa". Hänen kolmas
romaaninsa Kätilö oli juuri
ilmestynyt. Se käsittelee Lapin sotaa. Artikkelissa HÄN esiintyi vauhdikkaassa
kitarakuvassa (koska oli perustanut "tiuhaan keikkailevan bändin, jossa
hän itse otti solistin roolin") ja istui isänsä kanssa nelivuotiaana
leirinuotiolla.
Kävi myös ilmi,
että Kettua ennen Eeva Joenpellon kirjailijatalossa oli asunut kolmen vuoden
ajan kirjailija Tuomas Kyrö.
Sattuma tai ei,
mutta juuri tämä seikka kytki nuo nimet yhteen mielessäni.
Nuoria
lahjakkuuksia. Hyviä Finlandia-ehdokkaita. Ajattelin, että Nowak ja Puttonen
olivat osuneen naulankantaan.
Kyllä eivät
olleet.
Kumpikaan nimi
ei ollut Hannu Marttilan, Tuula Ketosen (Olga K:n) ja Kristiina Rikmanin
laatimalla listalla, vaan siellä koreilivat kuuden naisen kirjoittamat kirjat:
Eeva-Kaarina Arosen Kallorumpu (Teos),
Kristiina Carlsonin William N. päiväkirja
(Otava), Laura Gustafssonin Huorasatu (Into),
Laila Hirvisaaren Minä. Katariina (Otava),
Rosa Liksomin Hytti nro 6 (WSOY) ja
Jenni Linturin Isänmaan tähden (Teos).
Lehtien mukaan
"kyyneleitä", "kiroilua", "ilonpurskahduksia".
Raadin
puheenjohtajan kommentti: "Ehkä on aika unohtaa, että on kirjallisuutta ja
naiskirjallisuutta".
Siinä hän on
varmasti oikeassa. Lopputulos ratkaisee. Ei se, kuka sen on tehnyt tai miten se
on syntynyt. Pelkkää objektiivista hyvää!
Tarkistin
kuitenkin (ihan huvikseni) raadin taustoja Googlesta.
Havainto nro 1:
Kahdella (Marttila ja Ketonen) on vankka mediatausta, johon liittyy
monipuolinen, vuosia kestänyt työskentely kirjallisuuden parissa. Palkintoja ja
kunnianosoituksia. Kolmannella (Rikman) vankka kokemus kirjallisuuden
kääntäjänä. Palkintoja ja kunnianosoituksia.
Havainto nro 2:
Syntymäajat. Marttila (1946), Rikman (1947) ja Ketonen (1964).
Havainto nro 3: Kertoo
sukutaustastaan. Marttila: "Synnyin perheeseen, jossa kirjoja oli mahdoton
välttää. Isä oli Otavan kustannusvirkailija ja Nuoren Voiman liiton
perustajajäsen, joka tunsi kaikki. Sunnuntaikävelyllä Töölössä tapasimme Sakari
Pälsin tai Martti Haavion, puhumattakaan Mika Waltarista, joka asui
alakerrassamme Tunturikadulla."
Päätöksen
Finlandia-palkinnon saajasta tekee tänä vuonna KOM-teatterin taiteellinen
johtaja ja ohjaaja Petr "Pekka" Milanoff (s. 1947), yksi teatterin
perustajista. Google kertoo lisäksi: "KOM-teatteri tuli 1970-luvulla
tunnetuksi (myös) tiedostavista, kantaaottavista, vasemmistolaisista
näytelmistä ja lauluista. Vuosien varrella on ohjelmistossa ollut
klassikkonäytelmiä, näytelmäsovituksia kirjoista ja uusia kotimaisia
esityksiä."
Johtopäätös:
Finlandia-palkinto on vankoissa ja asiantuntevissa käsissä. Raati on kallellaan
keski-iän vanhemmalle puolelle. Ehkä siksi Katja Kettu putosi pois. Tuomas
Kyrökin on syntynyt vasta 1974. KOM-teatterin historia heittää valintaprosessin
ylle hieman punertavan varjon, mutta sillä ei liene nyky-Suomessa enää mitään
merkitystä.
Tuskinpa tänä
vuonna syntyy samanlaista kirjallista rähinää kuin vuonna 2008, jolloin
Finlandia-ehdokkaiden valintaraati pudotti Panu Rajalan Unio mystican ehdokkaiden joukosta. Silloin voittajan nimennyt Veikko Sonninen totesi, etteivät
kyseessä voi olla "kirjalliset syyt". "Valintalautakunnilla
on toki oikeus vapaasti tehdä päätöksensä, mutta suoranaista mieli- tai
ilkivaltaa tulisi mielestäni pyrkiä välttämään"
Kun lukee raadin perustelut kustakin
kuudesta ehdokaskirjasta, saa kyllä sellaisen kuvan, että vain
"kirjalliset syyt" ovat valintojen taustalla. Kaksi
esikoiskirjailijaa (Gustafsson ja Linturi) ovat läpäisseet karsinnan. Muut ovat
jo vanhoja tekijöitä.
Enpä usko, että Eeva-Kaarinan Arosen
mediataustalla (HS:n kuukausiliitteen toimittaja 1991-2008) olisi ollut
ratkaisevaa merkitystä valinnassa, vaikka raati on vahvasti mediapainotteinen. Arosen esikoisromaani Maria Renforsin totuus ilmestyi vuonna
2005 ja toinen romaani Hän joka näkee vuonna 2007. Esikoisromaani
ilmestyi vuonna 2007 myös saksaksi nimellä Die Lachsfischerin.
Mutta mene ja tiedä.
Jäin kuitenkin
ihmettelemään, ettei Tuomas Kyrö mahtunut mukaan. Hänen kerjäläistarinansa
muistuttaa kyllä rakenteeltaan vahvasti Arto Paasilinnan Jäniksen vuotta,
mutta mikään plakiaatti se ei missään tapauksessa ole. Sen kirjailija Kyrö kävi
todistamassa vakuuttavasti Helsingin Suomalaisen Klubin kirjaillassa tämän
viikon maanantaina. "Vatanen" ja "Vatanescu" ovat täysin
erilaisia päähenkilöitä. Sitä paitsi citykani, jonka murtuneen jalan Vatanescu
vahvisti jäätelötikulla, on ihan eri olento kuin Vatasen jänis!
Mutta kyllä minä
niin mieleni pahoitin, kun taitava, hauska ja moni-ilmeinen Mielensäpahoittaja
(WSOY 2010) ei vaikuttanut raadin valintaan. Olikohan syynä se, että kirja ehti
jo vanhentua (vuonna 2011)?
Kyllä ei auta,
vaikka parempaa pienoiskuunnelmien kirjoittajaa ja tarinankertojaa on vaikea
löytää. Katja Ketun "rakkaustarina julmuuden keskellä" (Nadja Nowak)
löytää kyllä vielä tiensä Finlandia-pöydälle!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti