”Kynttilä valaisee. Mitä
pimeämpi huone, sitä kirkkaampi valo. Yksi tuikku riittää valaisemaan
kokonaisen kylän.
Näin oli silloin, kun
kansankynttilä oli vielä arvossaan.
Opettaja, pappi ja
nimismies. Muuta ei tarvittu. Maalaisliitto nojasi Raamattuun ja Lakikirjaan.
Mutta ajat ovat
muuttuneet. Kynttilän valo on kyllä entisellään, mutta valoissa kylpevä
maailma on imenyt siltä voiman ja tehon.
Kansankynttilä makaa
tyhjän haudan pohjalla.
Halleluja!”
Viljo Vähänen oli
taas vauhdissa.
Hän sanoi olevansa
kurkkuaan myöten täynnä Alppilaa. Sitä on nyt vatvottu julkisuudessa niin
hirvittävästi, että kaikki särmät ovat kohta kadonneet. Syyllisiä riippuu kohta
joka oksalla.
”Se keskustelu on
kuin sokea biljardipallo, joka törmäilee holtittomasti vallista toiseen kantaen
miljoonaa kierrettä pinnassaan.”
Onpas Viljo nyt
runollisella tuulella!
Olimme yhteisestä
sopimuksesta ottaneet talteen Ruukinmatruunan blogit ”Alppilan koulusokorasta”
lähtien (10.4.2013), kun hän sanoi selvinneensä Ruotsia ja Itä-Saksaa matkivasta
peruskoulusta hengissä, ”mutta ikävillä henkisillä hiertymillä.”
Ahaa.
- En minä saanut
kansakoulusta mitään hiertymiä ja oppikoulukin sujahti läpi pahempia arpia
jättämättä”, selostin Viljolle. – Silloin elettiin vielä sitä aikaa, kun
kansankynttilän valo vielä loisti aika kirkkaana. Opettajilla oli
auktoriteettia. Vain sijaisia joskus vähän hiostettiin.
Viljo ei ole juuri
vaivautunut kertomaan koulunkäynneistään. Jotakin hänen puheissaan joskus
välähtää, mutta siinä kaikki.
”Minä kyllä allekirjoitin
sen Pelastakaa
opettaja Korhonen - adressin, vaikka yleensä en lähde tuollaisiin urheilusuorituksiin
mukaan. Nyt se tuntui kuitenkin oikealta, kun näin, että koulubyrokratia oli
sammuttamassa kansankynttilää.”
Meidän oli Viljon
kanssa kyllä helppo todeta, ettei kansankynttilän valoa enää juuri erota
mainosvalojen, led-lamppujen, kännykkäskriinien ja muun mediaromun seasta.
Mutta että koulun oma rehtori heittää palohuovan kynttilän päälle! Joku siinä
nyt mättää pahasti.
Huomasimme
ajautuneemme yleisen mielipiteen vaaralliseen virtaan!
Vaikka sen hyvänä
tarkoituksena on suojella kansankynttilää pahoilta voimilta, lopputuloksena voi
olla viimeinen, katkera savukiehkura, joka kertoo, että kansakynttilä on
lopullisesti sammunut.
”Näinhän se on”,
Viljo huokaisi. ”Kuinka usein hyvä tarkoitus onkaan kääntynyt päälaelleen. On
varmasti hyvä, että Alppilan tapaus herätti yleisen mielipiteen ja sai sen
raivoonsa. Kuinka monta kertaa koululuokan ja opettajahuoneen tapahtumat onkaan
haudattu hiljaisuuteen. Muistanhan minäkin hyvin sen hetken, kun naapurin
rouva, enkun maikka, tuli kalpeana ja vapisten soittamaan ovikelloani, ja
kertoi kuinka joku isokokoinen roikale oli uhannut tappaa hänet kesken
oppitunnin. Eikä siitäkään mitään seurannut. Painettiin villaisella. Korhosen
tapauksessa ei painettu, vaan se räväytettiin julkisuuteen. Mutta eihän siinä
viidakossa enää mitään lakeja tunneta tai kunnioiteta. Kaikki revitään
riekaleiksi …”
Tiesin, mitä Viljo
tarkoitti.
Ruukinmatruuna
kirjoitti ensimmäisessä blogissaan: ”Kuitenkin unohdamme, että opettajan
funktio tässä lastenvankilassa on reaalimaailmassa ensisijaisesti kurinpitäjän
ja vanginvartijan. Miksikö? Niiden 80%-90% lapsista takia, joille koko koulu on
EVVK” eli ei voisi vähempää kiinnostaa.
Polta sitten siellä
kansankynttilää!
Ja mikä pahinta –
seuraavassa blogissaan (13.4.2013) samainen matruuna keksi käydä
kirkasotsaisesti (”Ruukinmatruuna on ottanut periaatteeksi, että nimiä ei
julkaista, joten itse jokainen saa sherlockoida nimet itse) perheen kimppuun.
”Kävi ilmi, että
pojan isällä on rikosrekisterillä pituutta kuin boakäärmeellä. Ja mikä pahinta,
isän rikosrekisteri koostuu väkivalta- ja seksuaalirikoksista.”
Ja sitten vielä
äidistäkin (Rukinmatruuna, Takkirauta-nimimerkkinsä suojasta): ”Hyi helvetti. Siihen
nyt ollaan totuttu, että isät bylsivät omia lapsiaan, mutta kun äiti ei ole
tehnyt mitään. Onko hän ollut tyhmä, ilkeä, vihjeetön vai fanaattinen. Jokaisen
tolkullisen naisen olettaisi naarasleijonan tavoin singahtavan puolustamaan omia
lapsiaan tuollaiselta harvinaisen törkeältä hyväksikäytöltä.”
”Voi saatana. Tätä se
julkisuus tekee”. Viljo kiroaa aniharvoin, mutta nyt se lensi kuin itsestään.
Eipä siinä
Ruukinmatruunan ”iso hali molemmille” mitään korjaa. Eivät myöskään Väinämöisen
sitaatit (kolmannessa blogikirjoituksessa 14.4.2013)
On helppoa leuhkia
omalla tietämyksellään, kuten erittelemällä ”kurin” ja ”karun” eroavaisuuksia
tai kasvatusteorioita, mutta jos päästää oman ällinsä julkisuuden virtaan ja
nauttii siitä, kuinka se pompahtelee vaahtopäissä, on turha odottaa, että
kansankynttilä palaisi levollisesti säteillen pimeyteen rauhaa ja ymmärrystä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti