Performanssi
on taidemuoto siinä missä sinfoniakonsertti, teatteri, ooppera, taidenäyttely
tai vaikkapa maraton. Se voi olla liikkuvaa tai paikallaan jököttävää. Siinä
voi olla mukana vain yksi ihminen tai satatuhatta. Siihen voi kuulua mitä
tahansa musiikkia tai ei yhtään mitään.
Performanssi
on tarina. Se on visio menneestä, nykyhetkestä tai huomisesta. Sen tarkoitus on
sama kuin taideteoksella yleensä. Pysähdyttää. Panna ajattelemaan. Se voi
onnistua tai epäonnistua. Värit voivat syttyä tai sammua.
Ensi
sunnuntaina (28.4.2013) esitetään Lahdessa performanssi, johon minäkin voisin
Viljo Vähäsen kanssa osallistua. En vain katsojana, vaan näyttelijänä. Olisihan
se meille molemmille uusi kokemus.
Mutta
itse en ehdi osallistumaan. Viljosta en tiedä. Hän kun pystyy liikkumaan
kevyesti kaikkien rajojen yli ja esteiden läpi. Ja, kuten jo tiedämme, ajassa
eteen tai taaksepäin.
Viljo
voisi siis mennä joko Fellmanin kartanoon (1898) tai Fellmanin pellolle (1918)
taikka Fellmanin puistoon (2013). Tai jos hän haluaisi olla kaikissa yhtäaikaisesti,
sekin häneltä kävisi päinsä. Viljolle aika ei ole mikään este. Hän tietää, että
avaruus on aikaa täynnä.
Felmannin
pellon performanssiin osallistuu 22 000 näyttelijää, joista 120 valitaan
apulaisohjaajiksi. Tapahtuma kuvataan 20 kameralla ja siitä valmistuu
taide-elokuva, joka on samalla taiteilija Kaisa Salmen väitöskirja
Aalto-yliopistossa.
Mukaan
ovat jo ilmoittautuneet presidentti Tarja Halonen, ministeri Paavo Arhinmäki ja
televisiodokumentalisti Mikko Kuustonen.
Haiskahtaa
punaiselta?
Ei
pitäisi haiskahtaa, vaikka aiheena on huhti-toukokuun 1918 improvisoitu
vankileiri, johon koottiin yli 20 000 punaisten joukkojen sotilasta ja
siviiliä.
Kysymys
on performatiivisesta, historiallisiin tosiasioihin ankkuroituvasta
muistomerkistä, taideteoksesta, jossa (ohjaajan mukaan) ”jokainen saa itse
päättää, onko valkoinen, punainen tai ei kumpikaan” (Voima 3/2013, ”Tämä ei ole
puisto”/Jari Tamminen).
Taideteoksen
suunnittelua ja toteuttamista tukevat Suomen Kulttuurirahasto, Audiovisuaalisen
kulttuurin edistämiskeskus AVEK ja Samuel Huberin taidesäätiö.
Ymmärrän
kyllä, että ohjaaja Kaisa Salmi on väitöskirjassaan tarttunut poliittisesti
herkkään ja vaikeaan aiheeseen (kansalaissotaan, sisällissotaan, vapaussotaan).
Se on toista kuin vilkkaiden kadunpätkien peittäminen ruohomatolla tai
eduskunnan ja suurkirkon portaiden täyttäminen kukkasilla taikka muovivyöryn
kasaaminen Kampin ostoskeskuksen ovelle.
Mutta
eikö nyt voitaisi ajatella, että Lahdessa etsitään dramaattista synteesiä
vuosikymmeniä vaivanneeseen repeytymään. Siltaa yli rotkon.
Felmannin
pellon suuresta performanssista voi parhaimmillaan muodostua elävä taideteos,
joka auttaa ymmärtämään ja hyväksymään sen, että elämä koostuu traagisista
kokemuksista ja huvittavista komedioista, valoista ja varjoista.
Me
Viljon kanssa toivoisimme, että kaikki ministerit voisivat osallistua Lahden
performanssiin. Kutsu on kuulemma käynyt.
Kokoomuskin
voisi jälleen kerran tunnustella, miltä tuntuu kävellä Pitkällä sillalla.
Performanssissa vapaus ja vastuukin voivat saada uuden, virkistävän sävelasun.
Ei
punaista, sinistä ja valkoista ole pakko sekoittaa keskenään. Väripaletillahan
siitä tulee ankeata ruskeaa. Värit voivat aivan hyvin erottua kirkkaasti toisistaan
– kuten trikolorissa.
Yhteishenki
ratkaisee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti