En aina kestä Ruben Stilleriä. Hän menee näytöksissään
usein överiksi. Mutta olen vähitellen alkanut pehmetä ja katsoa Pressiklubia ihan tarkoituksella, kuten maagisena
perjantaina 13.12. 2013, kun hänen vierainaan olivat Vasemmistoliiton
kansanedustaja Anna Kontula, Hesarin toimittaja Saska Saarikoski ja vapaa
toimittaja Jouni Tervo.
Jäin ihmettelemään, miksi virallinen vasemmisto kiemurtelee,
kun puhutaan luokkayhteiskunnasta ja luokkataistelusta. Mitä häpeämistä niissä
on? Miksi hävetä juuriaan? Niidenhän pitäisi olla yhtyneelle vasemmistolle yhtä
pyhiä kuin Kullos pyhä vala on
yhtyneelle oikeistolle.
Vai ovatko ne kadottaneet merkityksensä? Eikö enää
saisi edes puhua luokkataistelusta?
Vain nuori, nimetön kiakkovieras, joka uskalsi tulla edellisenä iltana ilman Jutila-naamaria
A-talkin vieraaksi, esitti tavoitteekseen luokattoman
yhteiskunnan. Eikö se olekaan enää koko suomalaisen vasemmiston ihanne?
Katsotaanpa tarkemmin.
Luokkataistelua on käyty läpi koko ihmiskunnan historian.
Vain ”luokan” nimi ja tarkoitus ovat vaihdelleet. Luokkataistelulle antoi
nykyisen merkityksen vuoden 1848 kommunistinen
manifesti, vaikka siinä ei kerrottukaan, millainen luokaton yhteiskunta
tulisi olemaan.
Manifestissa todettiin, että ”koko tähänastisen
yhteiskunnan historia on ollut luokkataistelujen historiaa. Sortaja ja sorrettu
ovat käyneet keskeytymätöntä taistelua, mikä joka kerta on päättynyt joko
yhteiskunnan vallankumoukselliseen uudistamiseen tai taistelevien luokkien
yhteiseen häviöön."
Luokkataistelulla on noista ajoista lähtien
ollut selkeä puoluepoliittinen leima, vaikka nykyaikainen puoluelaitos oli
tuolloin vasta idullaan. Karl Marx kirjoitti manifestin kommunistisen liiton
julistukseksi. Tätä leimaa eivät historialliset kokeilut (Neuvostoliitto ja
DDR) ole miksikään muuttaneet, enkä usko, että suomalaiset anarkistitkaan
haluaisivat pyyhkiä sitä kasvoiltaan, vaikka peittivätkin ne nyt
jääkiekkoidolin naamareilla.
Viralliselle vasemmistolle, jonka enemmistö
istuu tällä kertaa maamme hallituksessa, tällainen ”unohtaminen” näyttää
sopivan, mutta sitä lienee parasta pitää joko vahinkona tai (pahimmassa
tapauksessa) tarkoituksellisena älyllisenä epärehellisyytenä.
Saska Saarikoski oli Pressiklubissa oikeilla jäljillä, kun hän totesi, että
luokkataistelun ilme on tänä päivänä aivan erilainen kuin vuosikymmeniä sitten.
Ehkäpä hän tarkoitti jopa niin tuoreessa muistissa olevaa aikaa kuin kylmää sotaa. Silloinhan luokkataistelun
rippeet olivat vielä näkyvissä vasemmistopuolueiden ohjelmissa. Nykyisin niitä
ei juuri enää näen. Sen sijaan, kuten S.S. viittasi, luokkataistelua käydään
globaalilla tasolla. Siinä hän on
todennäköisesti hyvin lähellä totuutta.
Voisi jopa ajatella, että Marxin ja Engelsin
manifesti elää nyt uuden kukoistuskautensa alkuaikoja – eivätkä ne tulleet
pinnalle vain kiakkovieraiden
hulinaksi menneen mielenosoituksen myötä, vaan ne ovat olleet esillä jo
pitkään, itse asiassa koko uusimman globalisaatiokeskustelun ajan - mutta vain taitavasti
viritetyn mediasumun takana!
Ajatellaanpa vaikka ATTACia (Association pour
une Taxe sur les Transactions financières pour l’Aide aux Citoyens, Yhdistys
pääomavirtojen verottamiseksi kansalaisten hyväksi), joka perustettiin 1998
Ranskassa. Se lähti mahtavalla vyöryllä liikkeelle ja tavoitti tuossa tuokiossa
myös useamman puolueen kansanedustajat Suomessa. Idea onnistuttiin kietomaan
kauniiseen, talouspoliittiseen juhlapakettiin.
Mutta.
Sen tavoitteet ovat kuin suoraan kommunistisesta manifestista. Ne on vain
käännetty globalisaation kielelle:
”Attacin tavoitteita ovat kansainvälisen valuuttaspekulaation estäminen, veroparatiisien poistaminen, pääomatulojen
verottaminen, yksityisten eläkerahastojen
leviämisen estäminen, kehitysmaiden investointien avoimuuden ajaminen ja velkojen mitätöiminen ja sääntöjen saaminen
pankki- ja rahoitussiirroille kuluttajia ja tavallisia kansalaisia
vahingoittamatta.” (Sitaatti on Googlesta).
Sivistyneitä, kauniita sanoja. Aivan erilaista
kieltä, kuin työn orjat, sorron yöstä
nouskaa!
Mutta jos etsitään jotakin ”selitystä” kiakkovieraiden toiminnalle, se löytyy
samoista maisemista ja samoista vesistä, missä Kommunistinen manifestin ja ATTAC syntyivät. Epäoikeudenmukaisuuden
tunteesta. Syrjäytymisen katkeruudesta. Luokkavihasta.
Vuosikymmenet eivät ole pystyneet sammuttamaan
sitä liekkiä, joka syttyi Ranskan suuressa vallankumouksessa, vaikka
monenväriset diktaattorit (Napoleon, Hitler, Stalin) ovat yrittäneet puhaltaa
sen sammuksiin.
Sitä jään vain miettimään, että antavatko nämä
215 vuotta, jotka ovat kuluneet Ranskan suuren vallankumouksen alkamisesta
tähän päivään jonkinlaisen ”opetuksen” luokkataistelun hyödyllisyydestä tai
haitallisuudesta vai ovatko ne olleet vain välttämätöntä ajanvietettä. Onko
luokka-ajattelussa ylipäätänsä mitään järkeä? Entä onko luokaton yhteiskunta
vain kaunis uni vai musertava painajainen?
Ja vielä. Voiko ihmisten ja ihmisryhmien
välinen viha siirtyä yli kansallisten ja maantieteellisten rajojen? Voiko se
myrkyttää myös järjestelmiä ja organisaatioita?
Tai. Onko luokkaviha olemukseltaan samanlainen
kuin valta – että se katoaa näkyvistä ja häviää olemattomiin heti, kun
kriittinen silmä osuu siihen?
Sapere aude.
Pelkään, etteivät tämänkaltaiset kysymykset
ratkea pressiklubeissa eikä kiakkovieraiden nimettömissä taikka
nimellisissä haastatteluissa.
Sen sijaan minulla on kyllä paha pelko siitä,
että luokkataisteluksi nimetty historiallinen ilmiö voi muuttua vaaralliseksi
pyörremyrskyksi, kun se takertuu kuin syöpäsolu kansainväliseen talouteen ja
(aivan erityisesti) asevarusteluun.
Tässä mielessä ”sääntöjen saaminen pankki- ja
rahoitussiirroille kuluttajia ja tavallisia kansalaisia vahingoittamatta”
tuntuu oikealta tavoitteelta.
Tai jos käytän kotimaisen politiikan suosikki
sanontaa, ”se on oikean suuntainen, mutta riittämätön”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti