Tuskinpa mistään oliosta, elävästä tai kuolleesta,
on puhuttu ja kirjoitettu niin paljon kuin naisesta.
Mutta ennen kuin rohkenin itse ottaa tämän aiheen
omaan blogiini, turvauduin jälleen ihmeelliseen ja ilmiömäiseen sanakirjaan,
Googleen, sijoittaakseni naisen homo
sapiensia kuvaavaan tietokarttaani. Se osoittautui itse asiassa erittäin
hyödylliseksi. (Sinistykset, paksunnokset ja kursivoinnit ovat alkuperäisiä)
Ihminen (Homo sapiens)
on ainoa nykyisin elossa oleva ihmisten
(Homo) sukuun kuuluva eläinlaji. Ihminen kuuluu kädellisten (Primates)
lahkon isojen
ihmisapinoiden (Hominidae) heimoon ja on nykyisin elävistä
kädellisistä laajimmalle levinnyt, älykkäin ja runsaslukuisin
laji. Ihmisellä on kehittyneet aivot,
joiden ansiosta ihminen pystyy abstraktiin
ajatteluun, kieleen ja
itsetarkkailuun. Tämä on yhdessä pystyasennon ja esineiden käsittelyyn
kykenevien yläraajojen
kanssa mahdollistanut ihmiselle kyvyn käyttää työkaluja monipuolisemmin
kuin mikään toinen eläinlaji.
Ihmiset
ovat muiden kädellisten tapaan luonnostaan yhteisöllisiä, mutta
ihmiset ovat erityisen kyvykkäitä käyttämään viestintää ja kieltä ideoiden välittämiseen. Ihmiset
muodostavat monimutkaisia, yhteistyötä tekeviä ja kilpailevia sosiaalisia
ryhmiä, perheistä aina kansakuntiin asti.
Ihmisyhteisön perustan muodostavat kielen kautta välittyvät rituaalit, traditiot, arvot ja lait. Ihmiset tekevät ainoana lajina tulen,
kypsentävät ruoan, pukeutuvat ja käyttävät
lukuisia tekniikoita.
Ihmisellä on myös taiteen
tapaisia kulttuuri-innovaatioita, kuten maalaustaide, kirjallisuus, musiikki, arkkitehtuuri,
runous ja elokuvataide.
Hämmästyttävää.
Ei sanaakaan naisesta. Tasa-arvoisuuden huippu. Sitä kuvastaa myös jutun
yhteydessä oleva kuva NASAn Pioneer 10-luotaimen mukana 2.3.1972 lähetetystä
piirroksesta, jossa mies ja nainen seisovat vierekkäin Aatamin ja Eevan
puvuissa. Sopuisasti. (Nainen ilmestyy Googlen artikkeliin vasta siinä
vaiheessa, kun puhtaan ihmisen biologiasta, anatomiasta ja fysiologiasta)
Pidin
mielessäni varoitukset Googlen tietojen ”epätieteellisyydestä”, mutta lukaisin
silti läpi koko selostuksen ja otan tähän vielä kuvauksen Pioneer 10:n
matkasta.
Se on
ensimmäinen ihmisen tekemä laite, joka on kulkenut asteroidivyöhykkeen
läpi, tehnyt Jupiterista
ensimmäiset lähihavainnot ja poistui ensimmäisenä aurinkokunnasta
ohittaessaan Pluton
kiertoradan vuonna 1983.
Pioneer 10
jatkaa matkaansa tähtienvälisessä avaruudessa. Se ohittaa Härän
tähdistöön kuuluvan Aldebaranin
(α Tau, "Härän silmä") noin kahden miljoonan vuoden kuluttua.
Tässäkään ei tosin voida puhua varsinaisesta ohilennosta. Välimatkaa jää useita
valovuosia.
Ovathan
mies ja nainen ilmeisesti vaeltaneet rinnakkain aivan alusta lähtien. Nyt he
siis lentävät yhdessä avaruuden tuntemattomilla lakeuksilla. Ehkäpä heihin on
jo nyt tarttunut se kiihtyvä nopeus, jonka tiedemiehet ovat havainneet
kuvatessaan maailmankaikkeuden laajenemista alkuräjähdyksen jälkeen.
Tai
mistäpä minä sen tietäisin.
Joka
tapauksessa kiinnitin huomiota National
Geographicin artikkeliin, jossa Paul Salopek-niminen journalisti kertoo
seitsemän (7) vuotta kestäneestä kävelymatkastaan Afrikasta (Etiopiasta)
Etelä-Amerikan eteläisimpään kärkeen (Tulimaahan) (”To Walk the World”, The new
age of exploration, NG, December 2013). Tutkimusten mukaan homo sapiens on levittäytynyt maapallolle samaa reittiä pitkin.
Erilaisia haarautumia kyllä oletetaan esiintyneen.
Nainen
puuttui matkasta. Toimittaja Salopek vaelsi yksin paikasta toiseen, tosin
erilaisten oppaiden avustamana.
Tässä
kohdin oma tietokarttani alkoi kylläkin hämärtyä, koska muistan lainanneeni
omaan kirjaani Isänmurha idässä, (Gaudeamus
1996, s.14-15) Petri Riikosen
artikkelin piirrosta, jossa kuvataan Suomen alueen kulkeutumista
mannerlaattojen liikkeissä pohjoisen ja eteläisen napapiirin välillä. Me olemme
olleet joskus Päiväntasaajalla! Ihmisen (naisen ja miehen) ilmestyminen
maapallolle ja vaellus erilaisilla, toisistaan etääntyneillä mantereilla
saattaa vielä joskus osoittautua paljon värikkäämmäksi, monimutkaisemmaksi ja
kiehtovammaksi taikka miksipä ei myös traagisemmaksi kuin se on nykytiedon
valossa.
Oli miten
oli, yritin hahmottaa itselleni kuvaa naisesta kolmesta hyvin erilaisesta
näkökulmasta: (1) Raamatun luomiskertomuksesta, (2) Miguel de Cervantesin Don Quiotesta ja (4) Pentti Haanpään
novellikokoelmasta Jutut.
(1) Ja
Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä,
ja toi hänet miehen luo. Ja mies sanoi. ”Tämä on nyt luu minun luistani ja liha
minun lihastani; häntä kutsuttakoon miehettäreksi, sillä hän on miehestä
otettu.”.
Nainen on
siis ”miehetär”. He olivat molemmat
alasti eivätkä hävenneet toisiaan.
Mutta
sitten tuli syntiinlankeemus. Puu ja käärme.
”Vaimo,
jonka annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin.”
Vaimo vastasi: ”Käärme petti minut, ja minä söin.”
Siitä
alkoi naisen kärsimysten tie, ja siitä alkoi iankaikkinen syyttely miehen ja
naisen välillä. Silloin astui elämän näyttämölle myös ikuinen kolmas ”kavalin kaikista kedon
eläimistä.”
(2) ”Ja
etkö sinä toivoton tolvana, avuton apina ja pahanpäiväinen pölvästi tajua, että
ellei valtiattareni ammentaisi minuun urheutta, en uskaltaisi nitistää edes
kirppua?” Näin löylytti piikkisauvansa säestyksellä Surkean hahmon ritari Don
Quiote aseenkantajaansa Sancho Panzaa, kun tämä oli erehtynyt epäilemään hänen
valtiattarensa Dulcinea Tobosolaisen kauneutta (mt. 289).
Keskiaikaisen
veijariromaanin nainen on ”valtiatar”, ihanne, jonka avulla ivaillaan
ritariromaneiden tarinoita ja mieshahmoja. Valtiattarista piirtyy
ruusunhohtoinen, epärealistinen kuva, jonka rinnalle Cervantes tuo
realistisemmat ”kamarirouvat”, jotka kuvataan iäkkäiksi, rumiksi ja
rietaspuheisiksi (ks. suomentajan, Jyrki Lappi-Seppälän, saatesanat, mt. s.
18).
(3) ”Kaunis
on Hyypiön Liina, kuten kedon kukat, kuten taivaan linnut ovat sileitä,
sopusuhtaisia, kuten mehevässä hillassa rämeellä ei ole moitteensijaa. Luonto
on valanut hänet parhaimmalla vormullaan, eikä ole aine pursunut muoteista
ulos, ei loppunut kesken. Iho hänellä on maidonvalkea ja silmät puhtaan siniset
kuin huhtikuinen poutataivas. Hyvä hän on myöskin, lempeä, ei harkiten,
ajatellen, vaan luonnostaan, koska ei voi olla muuta, kuten nauta jyystää vain
ruohoa tietämättä lihansa makeudesta. Äitiinsä lienee hänestä sellainen tullut,
nuorena kuolleeseen naiseen, hentoon, hiljaiseen, kaihosilmäiseen, siipiä
vailla enkeliin.” (mt. s. 44, ”Huhtikuinen yö”).
Mutta.
”Otsastaan
sikisivät yhä raskaammat mietteet … Sanoi kaiken olevan yhtä: ihmiseläjien,
elukoiden, maan ruohon, kivien ja soran – on sattunut vain elämän iäti
jauhavassa myllyssä purskahtamaan siihen muotoon … Ei ollut ihminen hänen
mielestään mikään kaunis elämänmuoto: oli törkyisin luonnontuote, rumin ja
iljettävin elävä.” (mt. s. 84, ”Vanha kartano”)
Mene ja
tiedä.
Ranskalainen
kysyy ou est la femme? Se lienee
ikuinen arvoitus. Se ei ratkea
sanaleikeillä, soneteilla eikä tieteellisillä määritelmillä.
Parasta
lienee tyytyä lyhyeen totuuteen: Nainen
on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti