Kun sitten koitti helluntaipäivä, he olivat kaikki yhdessä
koolla. Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju
tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat. He näkivät
tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin
päälle. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä
mitä Henki antoi heille puhuttavaksi. (Apt.2.1.)
Ylihuomenna
on kirkkolain mukainen pyhäpäivä. Sitä vietetään tämän tapahtuman muistoksi. Alkuperältään
ja ajankohdaltaan helluntai liitetään tapahtumaan, jolloin Mooses sai
Siinainvuorella Jumalalta kivitaulut, joihin tämä oli kirjoittanut lain ja
käskyt (2.Moos.12-13).
Molempiin
tapahtumiin liittyy mystisiä näkyjä, joissa luonnonvoimilla, pilvillä ja
tuulilla oli keskeinen merkitys.
Ennen
helluntaita oli jo ollut helatorstai, jota
vietettiin sen muistoksi, että silloin Jeesus otettiin taivaaseen ja hän oli
ennustanut sitä ennen, että apostolit saisivat Pyhän Hengen voimakseen.
Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te
olette minun todistajiani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan
ääriin saakka. Kun hän oli sanonut tämän, he näkivät, kuinka hänet otettiin
ylös, ja pilvi vei hänet heidän näkyvistään (Apt.1.6-9)
Me emme
Viljo Vähäsen kanssa olleet laisinkaan valmistautuneet teologiseen
keskusteluun, kun ajattelimme pistäytyä Ryssänkärjessä ihailemassa auringonlaskua.
Mutta
sattuma johdatti meidät siihen.
Olimme
nimittäin lukeneet eilen Hesarista
artikkelin, jossa referoitiin yliopistomiehen, psykologin ja
Scepsis-yhdistyksen entisen puheenjohtajan Jukka Häkkisen upouutta kirjaa Outojen kokemusten psykologia (Docendo 2018)
ja takerruimme siihen (ks. ”Häkellyttävän
moni kertoo joutuneensa avaruusolentojen sieppaamaksi – Ilmiölle on nimi, ja se
selittää, miksi sieppaustarinat ovat nyt loppuneet”, Mikko Puttonen, Helsingin
Sanomat 17.5.2018)
Olisivatko
ne kaksi valkopukuista miestä, jotka seisoivat opetuslasten vieressä, kun nämä
ihmettelivät Jeesuksen katoamista taivaalle, olleet avaruusolentoja? Häkkinenkin
oli sanonut Hesarin toimittajalle, että hän täyttyi suorastaan innolla siitä,
miten mielettömiä määriä kummallisia asioita ihmisen voivat kokea.
Olisivatko
muutkin helluntaihin liittyvät Raamatun tarinat vain unihalvauksen tuotteita? Olisivatko
unen hahmot astuneet valvetodellisuuden päälle?
Apostolien
teot ja Mooseksen kirjat eivät kerro mitään lihaslamasta, jonka valtaan kokijat
olivat saattaneet joutua kohdatessaan avaruusolentoja. Mitä Moosekselle oli tapahtunut
Siinainvuorella, joka peittyi pilveen niiden kuuden päivä ajaksi, jolloin hän
puhui Jumalan kanssa? Oliko Pyhän Hengen laskeutumisessa ja hajoamisessa
liekeiksi kysymys aistitiedon sekaannuksesta?
Viljo
aloitti.
”Minua
kiinnostaa helluntain tarinassa erityisesti kielilläpuhuminen.”
Jerusalemissa asui hurskaita juutalaisia, joita oli tullut
sinne kaikkien kansojen keskuudesta, mitä taivaan alla on. Kun taivaalta kuuli
kohahdus, paikalle kerääntyi paljon väkeä, ja hämmästys valtasi kaikki, sillä
jokainen kuuli puhuttavan omaa kieltään … sitten
seuraa pitkä luettelo eri puolilta silloista maailmaa tulleista ihmisistä … Ihmeissään he kyselivät toinen toisiltaan: ”Mitä
tämä oikein on?” Mutta jotkut pilkkasivat: ”He ovat juovuksissa, makeaa viiniä
täynnä”
”Oliko
siis Babylonin tornin kirous paikallisesti kadonnut, kun Pyhä Henki laskeutui helluntaina
opetuslasten päälle?”
-
Kielilläpuhuminen on hurmostila, joka elää vielä tänäkin päivänä. Sitä on
tutkittu aika paljon ja siitä tiedetäänkin pääpiirteissään kaikki olennainen.
Se on yksi helluntailaisuuden tunnusmerkeistä. Siihen liitetään usein
ennustamista, profetiaa. Ennakkounista käytävä keskustelu näyttää olevan tuttua
myös Jukka Häkkiselle.
”Pyhän
Hengen olemus jää kyllä minulle edelleen aika arvoitukselliseksi. Pyhän Kolminaisuuden
kilpi on kyllä selkeä. Se kuvaa hyvin Jumalan kolmiyhteyttä, mutta Pyhän Hengen
ymmärtäminen samalla tavalla persoonaksi kuin Isä ja Poika, tuottaa edelleen
vaikeuksia. Kristinuskossa se tuntuu olevan kaiken ymmärtämisen ydin, mutta
samalla se on ylivoimainen este islamin suuntaan, koska sillä taholla ei
ymmärretä eikä hyväksytä ajatusta, että Jumalalla voisi olla poika.”
Kun
aurinko oli jo laskenut kauas Ryssänkärjestä lännen suuntaan, päädyimme Viljon
kanssa aika nöyrin mielin siihen lopputulokseen, että helluntain ja Pyhän
Hengen tarinan alustavaankin ymmärtämiseen tarvitsisimme vielä aimo annoksen
uutta tietoa psykologian, psykiatrian, fysiikan, matematiikan, kulttuurihistorian
jopa politologiankin alueelta. Teologiaa tietenkään unohtamatta.
Mutta
scientologian ja avaruusolentojen fantasiamaailmaan meillä ei ole mitään asiaa.
Sen
sijaan tekoälytutkimuksesta saattaisi olla joskus jotakin hyötyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti