Varauduin toisen
pääsiäispäivän iltana istumaan television ääressä, kun ohjelmassa Itse asiasta kuultuna haastateltiin
Vasemmistoliiton ensimmäistä puheenjohtajaa, psykiatri-kirjailija Claes
Anderssonia. Ehkä asiaan vaikutti myös se, että samalla vietettiin Mikael
Agricolan päivää. Oli kuin jokin piilotajuntainen side olisi yhdistänyt nuo
miehet, vaikka heidän väillään on yli 500 vuotta.
Toinen oli Turun piispa ja
uskonpuhdistaja, toinen kansanedustaja ja uskonpuhdistaja.
Vuosisadoilla ei ole
merkitystä, eikä ammateilla. Lopputuloksiakaan ei kannata vertailla keskenään
.
On kuitenkin selvää, että suomenkielen
uudistaja ja Martti Lutherin oppilas on minulle etäisempi kuin vain yhtä vuotta
minua nuorempi poliitikko ja Karl Marxin oppilas.
Myöhästyin muutaman minuutin
lähetyksen alusta (koska jännäsin, lähettääkö JYP Jokerit kesälomalle), joten
minulta jäi kuulematta vastaus tv-ohjelman kysymykseen, mistä porvarisperheen
vesan vasemmistolainen maailmankuva syntyi?
Vastaus ei selvinnyt ohjelman
loputtuakaan, mutta sitä en voi pitää erittäin korrektin ja hienostuneen
toimittajan, Juho-Pekka Rantalan virheenä. Pidin erityisesti siitä, että J-P
Rantala teititteli haastateltavaa eikä kertaakaan katkaissut tämän vastauksia.
Sen sijaan ohjelmasta selvisi,
mitä anderssonilaisuus on.
Juuri siitä olen
vuosikymmenet ollut kiinnostunut.
Vieläkin tuntuu kurjalta,
etten törmännyt oman poliittisen urani aikana kertaakaan Claes Anderssoniin. En
kertaakaan. En, vaikka olen tuntenut monta monituista kertaa, että hänessä on
jotakin, mikä koskettaa minua syvältä.
Tunsin tietysti hänen
poliittisen uransa jokseenkin hyvin ja olin nähnyt hänet useasti etäältä ja
läheltä (mutta vain televisioruudussa).
Olen lukenut hänen tekstejään, mutta en hänen muistelmiaan Kaksitoista vuotta politiikassa - katkelmia,
muistikuvia, unia.
Nyt aion lukea tuon kirjan
aivan lähiaikoina. Niin syvän vaikutuksen television lähikuva ja erinomaiset
lavasteet saivat aikaan. Ikään kuin hän olisi istunut vastapäätä minua.
Jokainen ilmekin tuli kuin tilauksesta. Ehkä näin hänessä paremmin kuin
aikaisemmin juuri ne piirteet, jotka olin parin kymmenen vuoden aikana
yhdistänyt viime kesänä edesmenneeseen hyvään ystävääni, rikosoikeuden
professori Pekka Koskiseen. Hänkin oli vasemmistolainen. Hänkin oli
porvarisperheestä. Hänkin oli ajattelija.
Mistä siis on kysymys?
Vastaus on selvä: haluan
tutustua vihdoinkin anderssonilaisuuteen!
Nyt esitän vain alustavan,
lyhyen analyysin.
(1) Anderssonilaisuus kulkee
syvällä sieluni metsässä. Se on kirkas puro.
(2) Anderssonilaisuus ei ole
sitä puoluepolitiikkaa, johon itse sotkeuduin aikoinani. Se ei ole
kokoomuslaisuutta eikä keskustalaisuutta. Siinä ei ole puolueleimaa. Ei, vaikka
Claes Andersson itse oli puoluepoliitikko.
(3) Anderssonilaisuus on radikaali
yhteiskunnallinen liike. Ajatusmalli. Sitä ei yksikään puolue voi hyvällä
omalla tunnolla väittää omakseen. Se on kaikkialla. Ja kun Claes Andersson
totesi tv-ohjelmassa, että se on historialliseen, kommunistisen liikkeeseen
verrattuna pirstoutunut kaikkialle eikä se ole tänä päivänä samalla tavalla
voimissaan kuin joskus aikaisemmin, hän on oikeassa.
(4) Suomalaisesta
puoluekentästä ei löydy sellaista puoluetta, joka pystyisi toteuttamaan
anderssonilaisuuden kokonaisuudessaan. Ei. Ei löydy. Eikä sitä löydy ainakaan
tämän hetken Ranskasta, jossa vasemmistorintaman presidenttiehdokas Jean-Luc
Mélechon houkuttelee kansalaisia barrikadeille yhtä verisin huudoin kuin
Ranskan suuressa vallankumouksessa aikoinaan, samalla kun pääehdokkaat, Nicolas
Sarkozy ja Francois Hollande päästelevät suistaan yhä suurempia ja suurempia
sammakoita. Anderssonilaisuus ei kerta kaikkiaan sovi puoluepolitiikkaan. Se on
liian hienostunutta, liian syvähenkistä, liian viisasta sellaiseen peliin.
(5) Anderssonilaisuus on
lähellä unta. Se on lähellä hyvää ja kaunista unelmaa. Juuri siksi se on aina
kiehtonut minua. Juuri siksi haluan tutustua sen juuriin, Marraskuun liikkeeseen. Juuri siksi haluan lukea omin silmin hänen
muistelmateoksestaan sen kohdan, jonka löysin Googlesta: "Muistelmissaan
Andersson paljastaa käyneensä lähellä itsemurhaa 1980-luvulla."
(6) Anderssonilaisuus on
tasapainon etsimistä. Tuohon käsitteeseen törmäsin itse, kun aloin suunnitella
omaa väitöskirjaani vallan vaikutuksesta ihmisen persoonallisuuteen. Silloin
asiantuntijat sanoivat minulle, että tasapainon etsiminen on eräs psykiatrian
peruskäsitteistä. Haluan tietää, miten Claes Andersson on käyttänyt sitä omassa
lääkärintyössään.
(7) Jazz ei kuulu
anderssonilaisuuteen, mutta se, mitä Claes Andersson sanoi soittamisesta
"minua parempien muusikoiden kanssa", jäi soimaan mieleeni. Ennen
kuin toinen pääsiäispäivä päättyy, istahdan pianon ääreen. Ja soitan Chopinin
c-molli preludin. Mutta päätän sen C-duuri sointuun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti