Joulun aika
houkuttaa Sanan ääreen, vaikka sitä ei aina huomaakaan. Vaikea sitä
(houkutusta) on myöskään tunnusta edes itselleen, jos on sillä tavalla
orientoitunut, etteivät niin sanotut uskon asiat satu kummemmin kiinnostamaan.
Sana on sitä
paitsi helppo ohittaa, jos se ei poukahda jostakin suoraan silmille.
Joulu on
kuitenkin niin täynnä Sanaa (se on Sanan viidakko), että siihen törmää joka
askeleella, kuten minulle kävi tänään, kun huomasin lukevani Kirkko &
Kaupungista referaattia uskonnottoman miehen (Kari Enqvistin) matkasta uskovien
maailmaan.
Kirjoittajan
(Juhani Huttusen) mukaan Enqvistiltä puuttuvat uskonnollisiksi luokiteltavat
tuntemukset, mutta että "puutos ei Enqvistin mukaan ole silti samanlaista
kuin vaikka kädettömyys - se on vain erilaisuutta."
Huomasin
kysyväni itseltäni, kuinka vahvasti uskon Jouluevankeliumiin. Onhan se jossakin
muodossa aina kantautunut korviini joulukuussa, vaikka en muista koskaan
lukeneeni sitä ääneen omille lapsilleni. Lapsuudenkodissani sitä kyllä
luettiin.
Onko Sana
jotenkin jymähtänyt paikoilleen minun kohdallani? Onko se mennyt toisesta
korvasta sisään ja tullut toisesta ulos jättämättä jälkeäkään?
Pitäisikö
Sanaan uskoa, jotta sitä voisi välittää eteenpäin? Mitä väliä sillä on, jos
ihmiseltä puuttuu hengellinen aisti? Voihan yksikätinenkin ihminen päästä
taivaaseen!
Tosiasiassa
törmäsin Sanaan tänä jouluna täysin erilaisesta vinkkelistä.
Kuulin kyllä
suuren määrän joululauluja ja lauloin niitä itsekin, mutta Sana hyppäsi silmilleni
aivan yllättävästä raosta.
Ulyssesin sivulla 354 kerrotaan vanhasta rakista
(Garryownista), joka murisee, kun kaveri raijaa ja paijaa sitä ja puhuu sille
iirinkieltä. "Kenenkään, joita kiinnostaa inhimillisen kulttuurin
leviäminen alempien eläinten keskuuteen (ja Legio on heidän nimensä) ei missään
tapauksessa tulisi sivuuttaa niitä todella ihmeellisiä näyttöjä kynantropiasta,
jotka meille tarjoaa kuulu irlantilainen irlanninsetteri-susikoira."
Ei tässä vielä
mitään, mutta Sana ponnahti esiin alaviitteestä nro 155 (Mark. 5:8-13). Siis
Raamatusta.
Kaivoin sen
tietysti esille, kuten monta monituista kertaa aikaisemminkin, kun kirjassa
viitataan Raamattuun.
Luin Markuksen
evankeliumin 5. luvun kokonaisuudessaan. Siinä on 43 säettä, joissa kerrotaan, kuinka
Jeesus parantaa riivatun gerasalaisten alueella, lähtee Jairuksen (synagogan
esimiehen) kotiin, tekee matkalla terveeksi verenjuoksua sairastavan naisen ja
herättää Jairuksen 12-vuotiaan tyttären kuolleista.
Hämmästyksekseni
huomasin, että siinä oli minun tämänkertainen jouluevankeliumini. Jotenkin Sana
siis jysähti.
Kertomus
miehestä "joka oli saastaisen hengen vallassa ja asusti haudoissa eikä
kukaan enää voinut häntä kahleillakaan sitoa", palautti mieleeni joulun
kinkku- tai paremminkin sikaongelman uskonnollisen taustan.
Kuinka joku
voisi syödä "alempaa eläintä", johon Jeesus on ajanut leegion
saastaisia henkiä sillä seurauksella, että eläimet (2000-päisenä laumana)
syöksyivät alas järveen ja hukkuivat sinne!
Vielä
merkittävämpi oli tarina siitä, kuinka ihmiset nauroivat Jeesukselle, kun tämä
lähti pelastamaan Jairuksen tytärtä, joka oli kuolemaisillaan.
"Mitä te
siinä hälisette ja itkette. Lapsi ei ole kuollut vaan nukkuu."
Ja hän tarttui
lapsen käteen ja sanoi hänelle: "Talita kuum!" Se on käännettynä:
Tyttö, minä sanon sinulle, nouse.
Tämäkin Sana
tuntuu aivan yhtä todelliselta kuin Vuorisaarna tai Jouluevankeliumi.
Kun
mayakalenterin tuomiopäivä meni viime yönä klo 24.00 umpeen eikä mitään
mullistavaa tapahtunut ainakaan näillä seuduilla, tulin pakostakin
ajatelleeksi, minkälaisille tiedonjyväsille tai uskomusten repaleille oma
uskoni oikein rakentuu.
Olen aina
sisimmässäni kadehtinut uskovaisia, joille riittää "Talita kuum!"
Ei epäilystä.
Vain pelkkä usko. Sana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti