maanantai 7. tammikuuta 2013

134. Elämän mitoittamisesta 130107


Loppiainen loppui. Niin sille on käynyt aina ennekin. Ainakin siitä asti, kun sen suomenkielinen nimi otettiin käyttöön joskus 1600-luvulla. Sitä ennen sitä kutsuttiin Valon juhlaksi epifaniaksi. Se oli vastapaino pakanalliselle auringonjuhlalle.

Loppiaisella on vankka teologinen tausta. Sen juuret ovat apostolisessa ajassa, toisella ja kolmannella vuosisadalla. Nykyisinkin se luetaan kirkon kahdentoista suuren juhlan joukkoon. Se on joulunajan huipentuma.   

Tavallisten ihmisten arkielämässä nuo vanhat perinteet ovat haalistuneet. Kirkkouskovaisille niillä lienee edelleenkin keskeinen merkitys. Loppiaisen sanotaan ilmentävän heille ihmisälylle käsittämätöntä uskoa yhdestä Jumalasta kolmessa eri persoonassa.

Siinä on vieläkin paljon pureskeltavaa tiedeuskovaisille.

Mutta loppiaisen perinteeseen liittyy ainakin pari aivan ajankohtaista teemaa, jotka tällä hetkellä vaeltavat kuin haamut median pauloissa rimpuilevien ihmisten mielenmaisemassa: (1) muukalaisviha (Umayya Abu-Hanna) ja (2) Palkanalennus (Sauli Niinistö).

(1) Olivatko itämaiset tietäjät muukalaisia?

Raamattu ei kerro tietäjien lukumäärää. Heitä saattoi olla laumoittain tai sitten vain yksi ainoa mies tai nainen. Vakiintuneen käsityksen mukaan heitä oli kolme. He olivat ulkomaalaisia ja he toivat juuri syntyneelle juutalaisten kuninkaalle kultaa, suitsukkeita ja mirhaa. Ilmeisesti he olivat siis rikkaita muukalaisia ja sen vuoksi tervetulleita köyhään majataloon. Heitä kutsuttiin kuninkaiksi, joten kyseessä saattoi olla valtiovierailu. Joka tapauksessa muisto vierailusta on jäänyt elämään läntisen naapurimaamme valtiollisessa symbolissa tre kronor.

Mitä tästä olisi opittava?

Tulee mieleen vanha virsi: "Kaikki loppuu aikanaan, armonsa ei milloinkaan."

Muukalaisia on vaeltanut maapallolla niin kauan kuin ihmisiä on ollut olemassa. Kansainvaelluksista kerrottiin minun ikäpolvelleni  jo kansakoulussa. Tämän päivän koululaiset tietävät niistä ja niiden perusteista paljon enemmän. Uusimman tieteellisen tiedon mukaan ihminen (tai eräänlainen ihminen) on liikkunut aina paikasta toiseen.  Syyt ja määrät ovat vaihdelleet. Tämä ihmisliike tuskin loppuu niin kauan kuin ihminen on olemassa. Sekin aika saattaa tietysti joskus loppua.

Mutta Loppiainen kertoo myös armosta. Ja se on mysteeri - tai jos joku haluaa - uskon asia. Ei siitä pitäisi riidellä, vaikka perimmältään juuri siitä on kysymys myös Abu-Hannan tapauksessa. Ja riita on rikkoa tärykalvot!

Itse olen määritellyt asian siten, että muukalaisviha on muuttuvaa, armo pysyvää. Muukalaisvihan määrä ja laatu vaihtelevat ajan ja paikan suhteen, mutta armo ei heilahtele.

Elämä pitäisi mitoittaa armon mukaan.

Siinä on vain se ongelma, ettei kukaan tiedä, kuinka pitkä ja kuinka painava armo on. Vaatiiko se suuren vai pienen tilan?

(2) Palkan alennus oli tarkkaan harkittu teko presidentti Sauli Niinistöltä. Se herätti. Se synnytti keskustelun, joka hetkessä kietoutui median myllyssä muukalaisuuden ja rotuvihan kanssa nauhaksi, joka muistuttaa ihmisen genomia. Siis sekamelskaksi, josta kukaan ei tahdo saada selvää (paitsi viisaat valtiotieteilijät ja talousoppineet).

Oli tietysti hyvä, että presidentti toppuutteli keskustelua sanomalla, ettei hän tarkoittanut yleistä ja yhtäläistä palkanalennusta, vaan ja ainoastaan oman palkkionsa alentamista.

Silti keskustelu on jo ehtinyt iskeä railoja kansalaismielipiteeseen.

Samalla tavalla ajattelevien mielestä "oikein" (kansaa johdetaan edestä). Eri tavalla ajattelevien mielestä "väärin" (kosiskelevaa populismia).

Siinä menevät puurot ja vellit samalla tavalla sekaisin kuin loppiaisriehassakin.

Kuka nyt voisia vastustaa venäläisiä turisteja (itämaiden viisaita), jotka tuovat loppiaisena rahaa köyhyydestä kärsivälle naapurikansalle! Ei kukaan. Veikka eivät he sitä pelkästä armosta tee.

Mutta on palkkakeskustelu tuottanut huvittavia (tai joidenkin mielestä ehkä vakavasti otettavia?) piirteitäkin.

Nostan vain yhden esille.

"Totuus on se, että ihmiset ovat mitoittaneet elämänsä tietyn palkkatason mukaan. Monelle on taloudellinen katastrofi, jos palkkoja ruvetaan pudottamaan." (Suomen Hevosopisto Oy:n toimitusjohtaja)

Näinhän se tietysti on. Jokainen mitoittaa elämänsä jollakin tavalla. Työläinen työläisen tavalla. Lankkumaalari lankkumaalarin tavalla. Siivooja siivoojan tavalla. Ojankaivaja ojankaivajan tavalla. Kauppias kauppiaan tavalla. Opettaja opettajan tavalla. Työtön työttömän tavalla. Vuorineuvos vuorineuvoksen tavalla. etc. etc.

Armoa riittää kyllä kaikille.

Yhdet saavat kultaa, suitsukkeita ja mirhaa. Toiset lämmintä kättä. Jotkut eivät sitäkään.

  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti