torstai 7. helmikuuta 2013

141. V’ttumaisuudesta 130208


Otsakkeen sanaan (joka on mielestäni suomenkielen vastemielisin kirosana, mutta josta näyttää tulleen jonkinlainen arkisen kielenkäytön suosikki) törmäsin tänä aamuna klo 5.59, kun katsoin ikkunalaudallemme sijoitettua lämpömittaria. Se osoitti +1 astetta.

Viikonvaihteeksi Nizzaankin on luvattu lumisadetta ja samaan, valkoiseen vaippaan kietoutuu kuulemma puolet Italiasta ja Espanjasta.

Mutta, kun aurinko on paistanut puolitoista viikkoa lähestulkoon pilvettömältä taivaalta, ei otsakkeen sana tullut mieleenikään. On vain pantava hanskat käteen ja pipo päähän, kun lähtee aamulenkille Enkeltenlehdelle.

Sanan otti käyttöönsä ruukinmatruuna (Takkirauta) tämänaamuisessa blogissaan, jossa hän kertoi kouvolalaisen naisen kokemuksista kenkäkaupassa, jonne tämä oli tullut vaihtamaan liian suuriksi osoittautuneita, uusia kenkiään, joita oli tullut koitelleensa ulkoilmassa.
Eihän se onnistunut, vaan nainen joutui poistumaan kaupasta itku kurkussa ja jättämään maksamansa kengät sinne.

Siitäkös matruuna riemastui ja teki seuraavan johtopäätöksen:

”Suomalaiset ovat hyvin kylmäkiskoisia, tylyjä, v*ttumaisia ja inhottavia ihmisiä ja he ovat sitä erityisesti toisilleen. Suomalaiset ovat aivan yhtä tunnekylmiä ja epäempaattisen kovia kuin Suomen ilmasto ja suomalainen graniitti. Suomessa asiakas on häiriö; jokin sellainen, joka on välttämätön paha ja jota tarvitaan että häneltä saadaan rahat ja sen jälkeen hänestä pyritään hankkiutumaan mahdollisimman nopeasti eroon. Suomessa asiakas ei ole kuningas, vaan syöpäläinen. Samanlaiseen asiakaspalvelukulttuuriin törmää yleensä entisissä sosialistimaissa.”

Olipa yläkanttiin osunut yleistys! Hengeltään omituinen. Mieleltään vino. Mutta vertaus entisiin sosialistimaihin kertoo kyllä, millaisella purjeella Rouva (?) on elämänsä merta purjehtinut.

Eilinen kokemuksemme Garibaldin aukion aurinkoiselta terassilta kertoo hieman toisenlaisen tarinan.
Istahdimme Madamen kanssa Le Paradis du Fruitin terassille ottamaan päivän punaviinit ja syömään jotakin kevyttä – ja odottamaan, että kottaraiset alkaisivat jälleen iltalentonsa. Paikka oli puolillaan. Tyhjä pöytä löytyi helposti.

Mutta tarjoilijat, mies ja nainen, liitelivät ohitsemme kuin pilvenhattarat. Panin kyllä merkille, että he huomasivat saapumisemme ja näkivät, kuinka istuuduimme alas. Mutta käänsivät selkänsä. Katsoivat pois tai pyyhkivät muita pöytiä.

Sillä hetkellä otsakkeen sana välähti mielessäni.

Luulevat meitä italialaisiksi tai – mikä vielä pahempaa – saksalaisiksi! Eikä niin tapahtunut ensimmäistä kertaa niinä kahtenatoista vuotena, kun olemme vierailleet tässä kaupungissa tammi-helmikuussa. Aina se on ollut samanlaista!

Aina sille on myös löytynyt sama selitys: toisen maailmansodan katkera muisto! Sitä eivät vuosikymmenet ole pyyhkäisseet pois.

Siitä muistuttaa pieni laatta Massenan aukion holvikäytävän seinässä. Sen ohi suuri, kiireinen yleisö kulkee helposti. Siinä kerrotaan, kuinka natsit hirttivät tuolla historiallisella paikalla vastarintamiehiä.

Mutta vielä konkreettisempi esimerkki Saksan miehityksestä ja Italian aseveljeydestä törröttää joka päivä keskellä Enkeltenlahtea kaikkien aamulenkkeilijöiden ja sunnuntaikävelijöiden silmien edessä.

Siinä ovat jäänteet Nizzan kuuluisasta kasinosta, joka oli rakennettu meren päälle, rautapylväiden varaan. Sen näkee nykyään vain maalauksissa ja valokuvissa.

Kun vihollisilta alkoi asevarusteluun tarvittava rauta loppua, he iskivät silmänsä kasinon jalkoihin ja purkivat koko rakennelman – paitsi vieläkin meressä seisovia pylväitä ja palkkeja.

Emme ole ihmetelleet näinä vuosina, miksi nizzalaiset puristavat vieläkin nyrkkiä taskussaan kun näkevät (tai luulevat näkevänsä) saksalaisia tai italialaisia.

Nopeasti jotkut tarjoilijat – fiksuimmat – kyllä huomaavat virheensä, kun pääsevät kuulemaan tilauksen. Eiväthän nuo olekaan entisiä vihollisia vaan ihan tavallisia ihmisiä. Silloin ”asiakaspalvelu” muuttuu heti ystävälliseksi tai ainakin asialliseksi. Niin tapahtui eilenkin.

Niin että.

Kyllähän nimimerkin suojasta voi ampua raskaasti ”suomalaisia” ja v*ituilla meille, kuten ruukinmatruuna teki tänä aamuna, mutta usein asioille löytyy jokin järkeenkäypä syy.

Olisikohan kouvolalainen kenkäkauppias luullut naisasiakastaan sen pietarilaisen ”sian” vaimoksi, josta kerrotaan Wiipurilaisen Osakunnan perusvirressä, Pukissa!

”Oon mie nähny kummenpiiki Pietarissa käyessäin. Sika oli tiellä ja miekka oli vyöllä ja pari oli kannusta jalassai”.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti