”Rakkaat
veljet ja sisaret …”
Kuinka
kauniisti nämä sanat olisivatkaan sopineet sen miehen suuhun, joka tänään istuu
pronssipatsaana St Pierre d’Arenen
kirkon ovensuussa Nizzassa, rue de Francen varrella. Suomalaisessa korvassa ne
olisivat helähtäneet kuin hopeakulkuset. Vapauden, veljeyden ja tasa-arvon kukkakedoillakin
ne olisivat levittäneet ympärilleen lämpöä, iloa ja turvallisuutta.
Mutta
ei. Paavin suuhun ne eivät mahtuneet.
Kun Paavi
Benedictus XVI ilmoitti eilen katolisen kirkon kardinaalikollegion
yleiskokoukselle latinaksi, että ”28. helmikuuta klo 20 Pyhän Pietarin Istuin
tulee olemaan vapaana”, hän aloitti puheensa sanoilla Frerès trés chers (hyvin rakkaat veljet). Sisarista hän ei sanonut
mitään.
Ei
tietenkään.
Katolisen
kirkon kanoninen laki määrää, että paavin tulee olla mies eikä siihen
konklaaviin, joka valitsee paavin, naisilla ole asiaa. Se on miesten homma.
Sitä sääntöä nykyinenkään paavi ei voinut (dramaattisen ja historiallisen)
ilmoituksensa alussa rikkoa.
Sytytin
kuitenkin aamulla tuohuksen pronssiselle Pietarille d’Arenessa ja painoin sen
kiinni pystyssä törröttävään piikkiin. Kaksi muuta tuohusta oli jo palamassa.
Samalla luin (jälleen) patsaan jalustasta tekstin Tu es Pierre et sur cette pierre je patira mon Eglise. ”Sinä olet
Pietari (kivi), ja tälle kalliolle (kivelle) rakennan kirkkoni.” Seinällä
kerrottiin, missä Raamatun kohdassa Jeesus Nasaretilaisen kerrottiin sanoneen
nämä sanat.
Vuosisatojen
kuluessa on väitelty ankarasti siitä, kuka oli ensimmäinen paavi. Pietarin
asemaa ei ole juurikaan kiistetty. Sen sijaan on kyllä kinasteltu siitä, oliko
Jeesuksen opetuslapsi Roomassa siihen aikaan, kun katolinen kirkko syntyi ja
onko juuri Rooma se kaupunki, johon piispanistuin pystytettiin. Saiko Pietari
taivasten avaimet siellä?
Joka
tapauksessa d’Arenen Pietari pitää vasemmassa kädessään kömpelön näköistä,
suurikokoista avainta ja kohottaa oikeaa kättään niin, että etu- ja keskisormi
osoittavat ylöspäin ja muut sormet on taivutettu sisäänpäin.
Olisiko
se merkki siitä, että jos joku esittää syytöksen toista kohtaan, varsinaista
syyllistä pitäisi etsiä omasta sydämestään?
Tätä
jäin miettimään, kun jatkoin aamulenkkiäni toiselle puolen kaupunkia, josta
tiesin löytäväni Kirkassilmäisen.
Hän
seisoo Vanhan kaupungin laidalla, lähellä Garibaldin aukiota
St.Martin-St-Augustinin kirkossa.
Jeesusta
esittävällä, luonnollisen kokoisella patsaalla on hämmästyttävä katse. Se
johtuu siitä, että silmät ovat kirkasta lasia, joka hohtaa lämpöä, armoa ja
ystävällisyyttä. Puhuttelevat, avoimet kädet korostavat tunnelmaa. Ei syytöstä.
Ei ankaruutta. Ei pelkoa. Vaan pelkkää rakkautta.
”Rakkaat
veljet ja sisaret.”
Alttarin
toiselle puolelle on ripustettu standaarin tapainen vaate, jossa lukee Notre époque ouvre á la église des
possibilites immenses de faire le bien. ”Aikakautemme avaa kirkolle
valtaisat mahdollisuudet tehdä hyvää” (Johannes XXIII).
Olisiko
vuosien 1958-1963 paavi nähnyt sellaisia Neitsyt Marialta saamiaan ilmestyksiä
(kuten Googlessa viitataan), jotka olisivat jollakin tavalla koskeneet naisen
asemaa katolisen kirkon miehisessä kulttuurissa, ja että sen vuoksi hän oli
katsonut oikeaksi olla kertomatta asiasta kardinaaleille? Tarkoittivatko sanat
”valtaisista mahdollisuuksista” jotakin näin suurta ja radikaalia muutosta
Paavin Kirkossa?
Sitä saamme
tuskin koskaan tietää, vaikka kaikenlaiset paavi Johannes XXIII:n kuolemaan
liittyvät salaliittoteoriat myllättäisiin tuhanteen kertaan auki.
Sen
sijaan katolinen kirkko (ja sen miljardiluokkaa oleva kannattajakunta) joutuu
nyt tekemään äkkiä päätöksen uudesta paavista.
Taivasten
valtakunnan avaimet eivät voi olla hetkeäkään karkuteillä, vaikka niin
tiedetään tapahtuneen joskus, kauan sitten, kun maailmassa (Euroopassa) oli
samanaikaisesti useampia paaveja.
Varmana
voidaan pitää myös sitä, ettemme tule nytkään näkemään naispaavia.
On myös
mielenkiintoista nähdä, minkälaiseksi saksalaisen Joseph Ratziengerin asema
muodostuu katolisen kirkon sisällä sen jälkeen, kun valkoinen savu tuprahtaa
ilmoille sen merkiksi, että kardinaalit ovat valinneet hänelle seuraajan, joka
valitsee itselleen jonkun paaville sopivan nimen. Järjestysluvukseen uusi paavi
saanee numeron 266.
Tämän
päivän Nice Matinissa on vajaan sivun mittainen, yhden palstan levyinen Les papabili luettelo, jossa on
(aakkosjärjestyksessä) kymmen nimeä, jotka on useimmin mainittu Benedictus XVI
seuraajasta puhuttaessa – paljon ennen hänen eroilmoitustaan.
Yhtään
naista ei siinäkään listassa tietenkään ole. Niin suureen yllätykseen, että
joku nainen astuisi paavin virkaan eivät d’Arenen Pietari tai Martin-Agustinin
Nasaretilainenkaan olisi pystynyt.
Sen
sijaan ulkopuolisella tarkkailijalla on oikeus veikata niiden suppeata
suppeampien tietojen pohjalta, jotka papabilissä
esitetään.
Tässä
oma veikkaukseni.
Joku
näistä kolmesta: Christopher Schönborn (67, Itävalta), Gianfranco Ravasi (70,
Italia), Peter Turkson (64, Ghana)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti