Istuin tiistai-iltana hetkisen Storyvillen
terassilla kuuntelemassa bulgarialaista pianistia Daniel Gergovia. Hän esiintyi
yksin. Hymyili iloisesti. Esitteli ohjelmaansa sujuvalla suomenkielellä. Ei
hänen tarvinnut vilkuilla koskettimia tai sormiaan. Sävelet virtasivat hänen
sisältään. Ne kieppuivat tumman graniittiseinän pinnalla ja pyörähtelivät
kevyesti jazzahdellen hämärtyvässä illassa.
Pidin hänen soitostaan.
Olen aina kadehtinut niitä, jotka pystyvät
istahtamaan pianon ääreen ja antavat sävelten tulla ulos itsestään. Ei mitään
nuotteja, vaan soinnut ja melodiat lähtevät lentoon kuin perhoset. Vapaasti.
Huolettomasti. Ikään kuin jokainen solu soisi.
Mitähän sellaisen ihmisen sisällä on? Voisiko sinne
kurkistaa? Saisiko sieltä kipinän? Löytyisikö sieltä musiikin lähde? Asuisiko
musiikillinen lahjakkuus lihaksissa, luissa, veressä, hermoissa? Voisiko elektronimikroskoopilla nähdä edes
vilauksen siitä? Vai onko se yhtä mystinen asia kuin pyhyys, jota ei voi nähdä,
mutta joka loistaa pimeässäkin?
Löytääkseni vastauksen jäin miettimään vivisektiota,
elävän elämän avaamista.
Ja vaikka se on jo käsitteenä kauhea, tyrmistyttävä,
läksin haravoimaan googleviidakkoa siinä toivossa, että sattumalta löytäisi
jazzpianistin sormenjäljen.
Sellainen pompahti esiin yllättävän helposti.
Keväällä 1991 Veijo Murtomäki aloitti arvionsa
Andrew Kazdinin kirjasta ”Glenn Gould soittaa. Luovaa valehtelua” näin: Gouldista
kirjoitettujen opusten määrän perusteella mies on vuosisatamme nerokkain
pianisti. Nero hän epäilemättä olikin, mutta pitäisin Gouldin edustamaa
neroutta yhtä lailla kummajaisuutena kuin joka suhteessa vakavasti otettavana
valopäisyytenä. (Kirjayhtymä, suom. Seppo
Heikinheimo).
Vaikka Glenn Gouldia ei tietenkään
voi pitää jazzpianistina, paljastaa Murtomäen arviointi hänestä
mielenkiintoisen piirteen:
Kazdin maalaa kuvan äärimmäisestä perfektionistista, joka tiesi täsmälleen mitä halusi ja
tunsi studiotekniikan salat paremmin kuin yksikään muu levyttävä taiteilija. Tekijä
pääsi Gouldia niin lähelle kuin tämän poikkeusyksilön suhteen oli mahdollista.
Hän kirjoittaa herkullisesti; tuloksena on nerouden psykofysiologian oiva
vivisektio.
Siis nerokkaan pianistin
vivisektio! Se on aika vahvasti sanottu.
Mutta Veijo Murtomäki (joka väitteli filosofian tohtoriksi vuonna 1991 väitöskirjalla Sinfoninen
ykseys: Muotoajattelun kehitys Sibeliuksen sinfonioissa ja on nyt
sävellyksen ja musiikinteorian professori Sibelius Akatemiassa), jatkoi
vivisektiotaan vielä näin:
Kirjan perusteella Gould oli älyllisesti ylipainoinen
erakko, joka korvasi ihmissuhteet väsyttävillä arvuutteluleikeillä ja
loppumattomilla öisillä puheluilla. Aivot ja sormet toimivat, mutta
emotionaalisesti ja sosiaalisesti Gould oli jäänyt lapsen tasolle. Hän oli
häikäilemätön toisten hyväksikäyttäjä, patologinen valehtelija, jota siedettiin
sen vuoksi, että hänen olemassaolonsa oli kannattavaa GBS-yhtiölle.
En tietenkään rohjennut Storyvillen
yössä ottaa pienintäkään askelta näin rankan vivisektion suuntaan ajatellen Daniel
Gergovia. Siihen olisi tarvittu tuhatkertaisesti enemmän aikaa kuin se pieni
hetki punaviinilasin ääressä, joka tarjoutui minulle, kun viimeinen sävel oli
helähtänyt.
Sen sijaan törmäsin vivisektion ajatukseen tänään
täysin toisenlaisessa ympäristössä ja toisenlaisessa teemassa.
Luin nimittäin kotona ministeri Pertti Paasion
avauspuheenvuoron Turun yliopiston Politiikan tutkimuksen laitoksen
seminaarissa 28.1.2013 aiheesta Poliittisen
puhunnan laatukriteerit. (Politiikka 55:2, s. 92-97, 2013).
Se osoittautui taidokkaaksi vivisektioksi. Tosin
vielä suuremmaksi kummajaiseksi kuin Andrew Kazdinin arvio Glenn Gouldista.
Pertti Paasio (ex-kansanedustaja, ex-ministeri ja
ex-Sdp:n puheenjohtaja) suorittaa nimittäin arvovaltaisen kuulijakunnan silmien
edessä rankan vivisektion itselleen! Onhan se ennenkuulumatonta.
Oli
suorastaan pakko kaivaa esille Rembrandtin maalaus Tohtori Tulpin anatomianluento vuodelta
1632, vaikka siinä ei ollut kysymys vivisektiosta, vaan koehenkilö, joka tuomittiin hirtettäväksi aseellisesta
ryöstöstä, oli teloitettu aikaisemmin samana päivänä kuin maalauksen asetelma.
Mestarillisen maalauksen tunnelma muistuttaa
hämmästyttävästi Pertti Paasion oman vivisektion tunnelmaa (vaikka tämä on
tietysti vain mielikuvitustani, koska en ollut paikalla Turussa).
Koehenkilö on Paasion tapauksessa koko Suomen
poliittinen järjestelmä, jota luennoitsija esittelee äärimmäisen
kiinnostuneelle yleisölle. Erityiskohteena on järjestelmän vasen laita (kuten
Rembrandtilla koehenkilön vasemman käden anatomia).
Pertti Paasio käyttää lähes yhtä värikästä
kieltä kuin Andrew Kazdin (Murtomäki/Heikinheimo).
”Esimerkiksi uudistuneessa parlamentaarisessa
debatissa keskustelija näkee huomattavasti enemmän vaivaa vakuuttaakseen
kuulijan vastustajan puheen huonoudesta kuin oman puheensa hyvyydestä.
Poliittinen ilmasto suosii voittamista informaation antamisen ja
vastaanottamisen sijasta. Tällainen rökittämispainotteinen trendi on havaittavissa
myös poliitikkojen ja median edustajien sananvaihdossa”
tai
”Moni poliitikko yrittää kohottaa sanomansa arvoa
väittämällä, ettei siinä ole politiikkaa vaan asiaa.”
taikka vielä
”Korkealta akateemiselta tasolta on esitetty
sellainenkin teesi, että kyseinen pykälä (29§, imperatiivisen mandaatin kielto)
tekee eduskuntaryhmät laittomiksi”
ja
”Onko odotettavissa kollegiaalista arvonnousua
siitä, että rökittää poliitikon televisioruudussa?”
Ehkäpä saamme tulevaisuudessa kuulla ministeri
Paasiolta vieläkin syvemmälle pureutuvia mietelmiä politiikan psykofysiologisesta
vivisektiosta.
Amsterdamin lääkärikillan professori ja
anatomian ylilääkäri Nicolaes Tulp (1593–1674) antaisi varmaankin hyviä
ohjeita, jos eläisi … tai mistäpä me tiedämme missä universumimme tai sen
kerrannaisen kolkassa hän (tai ainakin hänen henkensä) nyt vaeltelee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti