lauantai 25. huhtikuuta 2015

354. Genocide 150425

Kansanmurha on murheellinen sana. Se tarkoittaa murhien murhaa. Sen otti ensimmäisenä käyttöön Yalen yliopiston oikeustieteen professori Raphael Lamkin (1900-1959), kun piti löytää yhteinen sana ensimmäisen ja toisen maailmansodan hirmuteoille, armenialaisten  ja juutalaisten joukkosurmille.
Latinan kieli tuli tässä, kuten monessa muussakin kiperässä kielikysymyksessä avuksi. Genos merkitsee syntyperää, sukua ja kansaa, caedare surmaamista tai tuhoamista.
Lopullista helpotusta termin käyttöönotto se ei kuitenkaan merkinnyt. Sen sisällöstä ja käyttötarkoituksesta vallitsee ankara riita. Sitä käytetään edelleenkin poliittisena lyömäaseena.
Se tuli jälleen esille viime perjantaina, kun uutisissa kerrottiin näyttävästi, kuinka Libanonin armenialaiset kokoontuivat suurin joukoin muistamaan vuonna 1915 murhattuja esi-isiään ja kun media oli sen johdosta täynnä monenlaisia genocide tekstejä.
Aiheen ajankohtainen, syvä ristiriita tuli esiin siinä, että Venäjän ja Ranskan presidenttien puheet näyttiin televisiossa ja tekstit sekä kuvakertomukset julkaistiin laajasti eurooppalaisessa lehdistössä.
On yleisesti tiedetty, että Turkki vastustaa jyrkästi kansanmurha­ sanan käyttöä sadan vuoden takaisten tapahtumien yhteydessä. Erityisen suurta ärtymystä Turkin virallisella taholla herätti presidentti Putinin puhe, minkä johdosta maan ulkoministeriö julkaisi lausunnon, jossa todettiin muun muassa, että ”kun ottaa huomioon millaisia joukkosurmia Venäjä on tehnyt Kaukasiassa, Keski-Aasiassa ja Itä-Euroopassa viime vuosisadan aikana, sen luulisi tuntevan parhaiten kansanmurhan määritelmä.”
Itse sain (Ulkopoliittisen instituutin entisenä tutkijana) edellisellä viikolla asiasta mielenkiintoista, henkilökohtaista lisäinformaatiota Turkin Helsingin suurlähetystöstä, joka lähetti kotiini pienen kirjasen Understanding The Turkish-Armenian Constroversy Over 1915, jonka on kirjoittanut professori Mustafa Serdar Palaniyik (Beta Basim, Itanbul, 2015).
Luin kirjasen ennen kuin media tuli täyteen uutisia armenialaisten muistomarssista Libanonissa. Samalla otin arkistooni Googlesta lähes kaiken, mitä siellä kerrotaan Armeniasta, Ottomaanien valtakunnan hajoamisesta ja vuoden 1915 konfliktista Turkin ja Armenian välillä.
Selvitin myös itselleni genociden oikeudellis-poliittisen termin syntyä ja sen käyttöön liittyviä ongelmia, jotka ovat myös Palaiyikin kirjasen lähtökohtina.
Ymmärtämykseni kasvoi ja sehän on aina hyvä asia.
Erityisen hyödyllistä oli palauttaa mieleeni kansainvälisen oikeuden tekstejä opiskeluajoiltani. Monet niistä olivat tietysti jo ehtineet painua unholaan.
Suomen rikoslain säännökset perustuvat Yhdistyneiden kansakuntien yleiskokouksen vuonna 1948 hyväksymään yleissopimukseen kansanmurhana pidettävän rikoksen ehkäisemiseksi ja rankaisemiseksi (Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide). Sopimus hyväksyttiin Suomessa vuonna 1959 annetulla lailla (557/59).”
Ne eivät auttaneet juurikaan tämänhetkisen (siis vuonna 2015 vallitsevan) terminologisen riidan ymmärtämisessä, mutta muistuttivat kyllä siitä, että genocide liittyy suurvaltapoliittisen valtataisteluun ja että tämä näkyy tänä päivänäkin sekä uutisissa että puheissa.
Venäjä pelkää, että Kommunismin mustassa kirjassa mainitut tapahtumat voisivat keskustelun myötä kaatua se niskaan.
Ranska pelkää, että Algerian sodan tapahtumat iskisivät kipeästi sen omaan nilkkaan.
Yhdysvallat pelkää, että joku muistuttaisi intiaanien kohtalosta tai orjakaupasta.
Saksa on hiljaa kuin kusi sukassa, koska se tietää satavarmasti, mitä holokaust merkitsee.
Onhan näitä pelkoesimerkkejä vaikka kuinka paljon. Mitä Kiina pelkää tai Japani? Tai vaikkapa Etelä-Afrikka, Kamboza, Israel/Palestiina …
Eikä EU-Eurooppakaan taida jäädä aivan syrjään, kun ajatellaan, mitä sen eteläreunalla parhaillaan tapahtuu.
Kaikki riippuu oikeastaan siitä, miten genocide määritellään, mitä kaikkea siihen sisältyy ja mitä siitä seuraa.
Suomen osalta asia määritellään Goolessa näin:
Suomen rikoslaissa kansanmurha tunnetaan käsitteellä joukkotuhonta ja rikoslain 11 luvun 6 §:ssä (21.4.1995/578)[6] säädetään:
Joka jonkin kansallisen, rodullisen, etnisen tai uskonnollisen ryhmän taikka niihin rinnastettavan kansanryhmän hävittämiseksi kokonaan tai osittain
1  surmaa ryhmän jäseniä,
2  aiheuttaa ryhmän jäsenille vaikeita ruumiillisia tai henkisiä sairauksia tai vammoja,
3  ryhtyy pakkotoimiin syntyvyyden ehkäisemiseksi ryhmän piirissä,
4  pakolla siirtää lapsia ryhmästä toiseen tai
5  muulla vastaavalla tavalla olennaisesti huonontaa ryhmän elinehtoja,
on tuomittava joukkotuhonnasta vankeuteen vähintään neljäksi vuodeksi tai elinkaudeksi. Yritys on rangaistava.”
Ratkaiseva on intentio, tarkoitus, ja kuten Turkin-Armenian konfliktissa tilanne eli historialliset olosuhteet.
Kansainvälinen oikeus ei anna näissä suhteissa yksiselitteistä, kaikkia osapuolia tyydyttävää vastausta.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti