Mitä hatsahat harakka, kuta kurja juoksentelet? Sitä hatsahan harakka,
sitä kurja juoksentelen, tulin saamahan sanoa; kunpa tekin tietäisittä,
korentonne katkoisitta, korvonne murentaisitta, kartut kääestä nakkaisitta,
jäälle jättäisittä” (Kanteletar, ”Oli ennen ukko, akka”, Laulu-Miehille
omistanut Aksel Törnudd).
Harakka Pica pica on kaunis lintu. Tuttu, mustavalkoinen
arkiasu. Vihreän häivähdys pitkässä pyrstössä. Naaras
munii maalis–toukokuussa 5–8 vihertävää ja ruskeapilkkuista munaa ja hautoo
niitä 21–22 vuorokautta. Monivärinen ilmestys.
Mutta myös
arvoituksellinen, pelottava sanansaattaja. Poikkeuksetta
sen hatsatus on merkinnyt kaikenlaista epäonnea ja vastoinkäymisiä.
Jokin päivä sitten se
oli yhdessä varisten kanssa nokkimassa kuollutta rusakkoa ikkunani alla (ks. 430. Kapitalismin kulta-aikaa? 160202). Nyt paikalla on enää sateeseen väsynyt lumiukko,
jolle lapset olivat panneet porkkanan nenäksi ja hiilenpalaset silmiksi.
Punainen pipo oli putoamaisillaan sen päästä.
Mikä onkaan harakan viesti tällä kertaa?
Viljo Vähäsellä oli
tästäkin asiasta jämärä mielipiteensä:
”Se on lukenut
tarkkaan kommunistisen manifestin! Vihreä häivähdys vilahtaa. Ei viihdy
punaisessa pipossaan. Ei uskalla olla porvarikaan. Näkee haamuja
hiilisilmillään. On siis ulkona reaalipolitiikasta kuin lumiukko”
Olimme lukeneet Marko
Junkkarin kirjoituksen sunnuntain Hesarista, mutta emme olleet saaneet käsiimme
originaalia eli ”entisen toimittajan outoa manifestia Sdp:n pelastamiseksi.”
Polku Ryssänkärkeen
oli liukas, hiekoittamaton.
”Kyllä se jonkinlainen
performanssi oli.”
(Performanssi on yleisön edessä esitettävä taide-esitys, joka voi
noudattaa ennalta laadittua suunnitelmaa, syntyä esityshetkellä improvisaationa tai
sisältää sekä suunniteltuja osia että improvisointia. Performanssi on multimediaa ja voi
sisältää elementtejä tai muistumia eri taidemuodoista.
Performanssi kehitettiin 1960-luvulla ja sen tavoitteena on visuaalisen ja ajatuksellisen
kokonaisuuden luominen).
”Siinä on paljon harakkamaisia elementtejä.”
(Piha-tiellä
räksättänyt harakka on kertonut epämieluisista vieraista, matkalle lähtiessä
harakan nauru on tiennyt vaivalloista taivalta. Metsälle tai kalaan lähtiessä
jos törmää harakkaan, voi saman tien kääntyä takaisin; saalista ei ole luvassa.
Harakan on uskottu levittävän ruttoa. Sitkeästi on uskottu, että harakka on
perso kiiltäville esineille, ja että se kätkee suureen pesäänsä varastamiaan
hopeaesineitä, mutta tutkimustulokset eivät tätä väitettä tue)
”Mutta
tarkemmin ajatellen harakan hatsatuksesta voi kuulla myös syvempiäkin
äänikertoja. Tämän päivän kirkkaassa auringonpaisteessa se on ehkä nähnyt ihan
oikeita haamuja. Ehkä sen performanssi ei olekaan pelkkä silmänkääntötemppu.
Tannerilainen tyrskähdys saattaa olla hyvinkin tarpeen, jotta
yhteiskunnalliseen pohjaliejuun jumittuneet työmarkkinavankkurit saataisiin
uudelleen liikkeelle.”
Viljo
Vähänen kaivoi taskustaan Karl Marxin ja Friedrich Engelsin vuonna 1867 kirjoittaman
kommunistisen puolueen manifestin.
”Onhan
niitä manifesteja runoiltu ennenkin. Ehkä harakka hatsahtelee sen vuoksi, että
se näkee aaveen kummittelevan edelleenkin Euroopassa. Vaikka Mooses määräsi
kultaisen vasikan sulatettavaksi, minkä
jälkeen sen kulta oli jauheena sekoitettava veteen ja juotava, ei sen maaginen
viehätys ole mihinkään kadonnut. Se on väläytellyt kasvojaan ihmiskunnalle kautta
historian aina vain uudenaikaisemmissa väreissä ja koristeissa.”
Tauko.
Viljo
luki sitaatteja.
(Aidoimman ilmauksensa porvarissosialismi saa
vasta silloin, kun se muuttuu pelkäksi puhetaidolliseksi koristeeksi.
Porvaristo luonnollisesti kuvittelee parhaaksi
sen maailman, jossa se hallitsee. Porvarissosialismi muokkaa tämän
lohdullisen kuvitelman enemmän tai vähemmän eheäksi järjestelmäksi. Kun
se kutsuu proletariaattia toteuttamaan järjestelmiään ja käymään sisälle
uuteen Jerusalemiin, se vaatii oikeastaan vain sitä, että proletariaatti
pysähtyisi nykyiseen yhteiskuntaan, mutta luopuisi niistä vihamielisistä
käsityksistä, mitä sillä on tästä yhteiskunnasta.)
- Oletko siis sitä mieltä, että harakan
hatsatus ennustaa vanhan luokkataistelun ylösnousemusta? Julistaako harakan
manifesti porvarillista sosialismia vai sosialistista porvarismia?
Viljo Vähänen jäi miettimään. Asteli
varovaisesti jäätyneellä polulla, jolle oli alkanut kertyä hiljalleen uutta
lunta.
”Ei me luokkataistelusta koskaan irti päästä.
Se on ikuista. Yhtä ikuista kuin mannerlaattojen liikkuminen. Jotkut saattavat
aavistaa tai kuulla niiden törmäyksen paremmin kuin jotkut toiset. Mutta kukaan
ei voi niitä estää.”
”Performanssi on vain yksi poliittisen taiteen
laji”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti