Niinpä hän nousi
aterialta, riisui viittansa ja kietoi vyötäisilleen pellavaliinan. Sitten hän
kaatoi vettä pesuastiaan, rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja kuivasi ne
vyötäisillään olevalla liinalla. (Joh. 13, 4-5)
Rooman
ulkopuolella, Castelnuovo di Porton vastaanottokeskuksessa
Paavi Fransiscus polvistui kahdentoista pakolaisen eteen, kaatoi pyhitettyä
vettä messinkikannusta heidän jaloilleen, kuivasi ne ja lopuksi suuteli
jalkoja.
Tämän
päivän opetuslapsiin kuului kahdeksan miestä ja neljä naista. He olivat
eritrealaisia koptikristittyjä, nigerialaisia katolisia, intialaisia hinduja
sekä muslimia Malista, Syyriasta ja Pakistanista.
Uutinen
ei kertonut, oliko Maria ottanut kuusi päivää ennen pääsiäistä täyden pullollisen
aitoa, hyvin kallista nardusöljyä ja
voidellut sillä Paavin jalat sekä kuivannut ne hiuksillaan, kuten Johanneksen
evankeliumissa kerrotaan, mutta jalkojenpesuseremoniassa hän varmaankin
ajatteli samalla tavalla kuin Jeesus Nasaretilainen: ”Rakastakaa toisianne!
Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toisianne.”
Vatikaanin
pääsiäismessussa Paavi kehotti pitämään toivoa yllä.
Käytännössä
se tarkoittaa samaa, mitä tavalliset ihmiset Pariisin ja Brysselin terrori-iskujen
jälkeen ajattelivat: Ei anneta periksi
pelolle.
”Älkäämme
antako pimeyden ja pelon häiritä ja hallita meitä. Vapauttakoon Herra meidät
kristityt toivottomasta elämästä, jota elämme ikään kuin Kristus ei olisikaan
noussut kuolleista, ikään kuin ongelmamme olisivat elämämme keskipiste.”
MUTTA
Kenen
tehtävänä on tuomita pahat teot? Voiko niitä lieventää sanoilla tai
rituaaleilla? Kuka pystyy katkaisemaan kostonkierteet, jotka aika ajoin ovat kuristamassa
koko ihmiskunnan henkihieveriin?
Paavi
puhui ”meistä kristityistä” ja kehotti luottamaan lunastusoppiin. Hän tuomitsi
jyrkin sanoin fundamentalismin ja terrorismin sekä asekauppiaat, pedofiliaan
syyllistyneet papit ja ihmiset, jotka vainoavat muita uskonnon vuoksi.
Hän
osoitti myös avarakatseisuutta pesemällä vääräuskoisten
jalkoja.
Pääsiäisaamu
jättää näistä ikimuistoisista seremonioista ja ylevistä sanoista huolimatta kuitenkin
enemmän kipeitä kysymyksiä kuin toivon pilkahduksia.
Mistä
tulee maailman valo? Miten hyvän ja pahan voi erottaa toisistaan? Kenen todistukseen voi luottaa?
Kenellä on oikeus tuomita?
Fariseukset sanoivat hänelle: ”Sinä todistat itse
itsestäsi, ei sinun todistuksesi ole pätevä. Jeesus vastasi: ”Vaikka minä
todistankin itsestäni, todistukseni on pätevä, sillä minä tiedän, mistä minä
olen tullut ja minne menen. Te sitä vastoin ette tiedä, mistä minä tulen ja
minne menen. Te tuomitsette niin kuin ihmiset ainakin, minä en tuomitse ketään.”(Joh.
8, 13-15).
Suurin
juopa kristittyjen ja muhamettilaisten fundamentalistien välillä kulkee väärän uskon murheellisia ratakiskoja
pitkin. Niiden turvaksi on jälleen pystytetty raastavia piikkilanka-aitoja.
Kysymykseen,
onko Jumalalla poika, ei ole löytynyt oikeaa
vastausta.
Isä ei tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken
tuomiovallan Pojalle, jotta kaikki kunnioittaisivat Poikaa niin kuin he kunnioittavat
Isää. Se, joka ei kunnioita Poikaa, ei kunnioita myöskään Isää, joka on hänet
lähettänyt. (Joh. 5, 22-23).
Fundamentalismin
musta aukko imee kaiken valon sisäänsä ja varoo mustasukkaisesti pienintäkin
valonpilkahdusta karkaamasta sieltä ulos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti