Tähän tarvitaan fiksun valtion ja dynaamisten markkinoiden
työnjako. Se on ainoa mahdollisuus
(Kansanedustaja Timo Harakka, sdp, tänään).
Keskellä
veroparatiisia kasvaa hyvän ja pahan tiedon puu. Sen hedelmät houkuttelevat
heikkoa ihmistä.
Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään
ja varjelemaan sitä. Herra Jumala sanoi ihmiselle: ”Saat vapaasti syödä
puutarhan kaikista puista. Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja
pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma (1. Moos.2.15-17)
Ihminen
on käyttänyt koko olemassaolonsa aikana ainoata
mahdollisuuttaan oman harkintansa mukaan - fiksusti.
Seuraukset
tiedämme tänä päivänä.
Vai
tiedämmekö?
Tiedämmekö
onko ihminen syyllinen sotiin, kulkutauteihin, luonnonkatastrofeihin ja muihin
kauheuksiin, joita hän yhtenä Eedenin asukkaana on joutunut kohtaamaan? Vai
ovatko ne näkymättömän käden aiheuttamia vaivoja, joihin ihmisellä itsellään ei
ole osaa eikä arpaa? Ne vain tapahtuvat, ja sillä siisti!
Oli
miten oli, ihminen lienee aina etsinyt vastausta näihin kysymyksiin.
Se
taitaa kuulua ihmisenä olemiseen.
Siksi
harakan hatsatuskin (ks. postauksen nro
435. Harakan
manifesti 160222) menee herkästi yhdestä korvasta sisään ja toisesta
ulos.
Fiksun valtion
ajatukseen kannattaisi kuitenkin hetkeksi pysähtyä.
Viljo
Vähäsellä oli jälleen vastaus takataskussaan.
”Se tuo
mieleen keskustelun dynaamisesta
konservatismista, vaikka se lensi tällä kertaa ulos demarin suusta. Tai
ehkä paremminkin sosiaalisesta
markkinataloudesta, jolle sodanjälkeisen Saksan taloudellisen nousun
sanotaan rakentuneen. Vapaan
markkinatalouden unelmahan perustuu nukahtaneen, väsyneen valtion
ajatukseen ja siihen, että markkinavoimat
on se Eedenin paratiisin puu (salainen voima), johon ihminen ei saa
sormellaankaan koskea saatikka nauttia sen hedelmistä. Kysynnän ja tarjonnan
laki pitää huolen siitä, että hyvinvointi toteutuu ja ihmisen tulevaisuus on
turvattu. Ajatus fiksusta valtiosta, joka toimisi järkevällä tavalla ihmisen
hyväksi on vapaan markkinatalouden auguureille täysin käsittämätön.”
”Epäonnistuneiden
sosialististen kokeilujen seurauksena valtiosta on tullut suuri paha jonka varaan mitään järkevää, hyväntahtoista politiikkaa
ei kannata rakentaa.”
- Oletko siis
sitä mieltä, että sosialisti Timo Harakka on oikeassa siinä, että meidän
pitäisi ajatella valtion rooli kokonaan uudelleen ja riisua siltä pois
sosialismin viitta?
”Se olisi
kyllä koko operaation perusedellytys. Tehtävä tuntuu kuitenkin epätoivoiselta.
Taidamme olla liiaksi sidottuja raamatulliseen paratiisitulkintaan. Virhe on
tehty eikä sitä saa tekemättömäksi. Ei vaikka päätettäisiin istuttaa
paratiisiin kokonaan uusi puu ja vannoa, ettei siitä kukaan kävisi varastamassa
yhtään ainutta hedelmää.”
”Ihminen on
niin raadollinen eläin, että kiellot vain kiihottavat sen mielikuvitusta ja
vallanhimoa.”
- Siltähän se
näyttää, kun on seurannut yhteiskuntasopimuksesta käytyjä neuvotteluja ja
niiden ympärillä pyörivää keskustelua. Uuden puun istuttaminen paratiisiin
taitaa jäädä tälläkin kertaa vain unelmaksi.
”Fiksun
valtion rakentajaksi tarvittaisiin nyt Sinan
rakentajan kaltainen ihmemies, josta Mika Waltari kertoo Mikael Hakimissa, mutta siinäkin
suhteessa jäljet pelottavat. Drina-joen yllä lepää tuskan synkkä varjo”
Miten mitätön on elämän tyhmä pieni leikki, miten julma ja oikullinen ja
kaikesta huolimatta ihana se on. Hevosen uskollisuuteen ja koiran kuuliaisuuteen
voi luottaa, mutta ei ihmiseen. Koira ei pure kättä, joka sitä hyväilee ja
ruokkiin, mutta ihmisen pahin vihollinen on aina hänelle rakkain ihminen, ja
kenties ihminen sydämensä salassa on oman itsensäkin pahin vihollinen
(m.t.470-471).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti