tiistai 5. huhtikuuta 2016

445. Fiksu valtio? 160405

Tähän tarvitaan fiksun valtion ja dynaamisten markkinoiden työnjako. Se on ainoa mahdollisuus (Kansanedustaja Timo Harakka, sdp, tänään).
Keskellä veroparatiisia kasvaa hyvän ja pahan tiedon puu. Sen hedelmät houkuttelevat heikkoa ihmistä.
Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä. Herra Jumala sanoi ihmiselle: ”Saat vapaasti syödä puutarhan kaikista puista. Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma (1. Moos.2.15-17)
Ihminen on käyttänyt koko olemassaolonsa aikana ainoata mahdollisuuttaan oman harkintansa mukaan - fiksusti.
Seuraukset tiedämme tänä päivänä.
Vai tiedämmekö?
Tiedämmekö onko ihminen syyllinen sotiin, kulkutauteihin, luonnonkatastrofeihin ja muihin kauheuksiin, joita hän yhtenä Eedenin asukkaana on joutunut kohtaamaan? Vai ovatko ne näkymättömän käden aiheuttamia vaivoja, joihin ihmisellä itsellään ei ole osaa eikä arpaa? Ne vain tapahtuvat, ja sillä siisti!
Oli miten oli, ihminen lienee aina etsinyt vastausta näihin kysymyksiin.
Se taitaa kuulua ihmisenä olemiseen.
Siksi harakan hatsatuskin (ks. postauksen nro 435. Harakan manifesti 160222) menee herkästi yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos.
Fiksun valtion ajatukseen kannattaisi kuitenkin hetkeksi pysähtyä.
Viljo Vähäsellä oli jälleen vastaus takataskussaan.
”Se tuo mieleen keskustelun dynaamisesta konservatismista, vaikka se lensi tällä kertaa ulos demarin suusta. Tai ehkä paremminkin sosiaalisesta markkinataloudesta, jolle sodanjälkeisen Saksan taloudellisen nousun sanotaan rakentuneen. Vapaan markkinatalouden unelmahan perustuu nukahtaneen, väsyneen valtion ajatukseen ja siihen, että markkinavoimat on se Eedenin paratiisin puu (salainen voima), johon ihminen ei saa sormellaankaan koskea saatikka nauttia sen hedelmistä. Kysynnän ja tarjonnan laki pitää huolen siitä, että hyvinvointi toteutuu ja ihmisen tulevaisuus on turvattu. Ajatus fiksusta valtiosta, joka toimisi järkevällä tavalla ihmisen hyväksi on vapaan markkinatalouden auguureille täysin käsittämätön.”
”Epäonnistuneiden sosialististen kokeilujen seurauksena valtiosta on tullut suuri paha jonka varaan mitään järkevää, hyväntahtoista politiikkaa ei kannata rakentaa.”
- Oletko siis sitä mieltä, että sosialisti Timo Harakka on oikeassa siinä, että meidän pitäisi ajatella valtion rooli kokonaan uudelleen ja riisua siltä pois sosialismin viitta?
”Se olisi kyllä koko operaation perusedellytys. Tehtävä tuntuu kuitenkin epätoivoiselta. Taidamme olla liiaksi sidottuja raamatulliseen paratiisitulkintaan. Virhe on tehty eikä sitä saa tekemättömäksi. Ei vaikka päätettäisiin istuttaa paratiisiin kokonaan uusi puu ja vannoa, ettei siitä kukaan kävisi varastamassa yhtään ainutta hedelmää.”
”Ihminen on niin raadollinen eläin, että kiellot vain kiihottavat sen mielikuvitusta ja vallanhimoa.”
- Siltähän se näyttää, kun on seurannut yhteiskuntasopimuksesta käytyjä neuvotteluja ja niiden ympärillä pyörivää keskustelua. Uuden puun istuttaminen paratiisiin taitaa jäädä tälläkin kertaa vain unelmaksi.
”Fiksun valtion rakentajaksi tarvittaisiin nyt Sinan rakentajan kaltainen ihmemies, josta Mika Waltari kertoo Mikael Hakimissa, mutta siinäkin suhteessa jäljet pelottavat. Drina-joen yllä lepää tuskan synkkä varjo”
Miten mitätön on elämän tyhmä pieni leikki, miten julma ja oikullinen ja kaikesta huolimatta ihana se on. Hevosen uskollisuuteen ja koiran kuuliaisuuteen voi luottaa, mutta ei ihmiseen. Koira ei pure kättä, joka sitä hyväilee ja ruokkiin, mutta ihmisen pahin vihollinen on aina hänelle rakkain ihminen, ja kenties ihminen sydämensä salassa on oman itsensäkin pahin vihollinen (m.t.470-471).





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti