torstai 28. huhtikuuta 2016

449. Kun ihanne katoaa 160427

”Avaruus on aikaa täynnä. Siellä on tilaa ajatuksille, aatteille ja ideoille mutta myös aineelle, materialle. Kaikelle. Loputtomasti. Siellä elävät idealismi ja materialismi rinnakkain. Rauhanomaisesti.”
Viljo Vähänen oli saanut ajatuksen tavattuaan viikonvaihteessa  Gdanskissa Solidaarisuuden isän, ex-presidentti Lech Walesan, vierailtuaan puolalaisen taistelulaivan konesillalla ja Stutowon keskitysleirimuseossa.
”Silloin ajatus iski syvälle. Mihin ihanne sinisistä portaista, joiden päässä valo kajastaa, on kadonnut? Miksi maailma on jälleen ajautumassa kohti suurta sotaa, vaikka avaruudessa olisi tilaa myös rauhan ihanteelle?”
Tulomatkalla, Finnairin ahtaassa tuolissa istuessaan, hän kertoi kirjoittaneensa aiheesta:

Mustarastas putosi.
Sydän täyttyi jäällä.
Stutthofin polttouunit
huusivat lohdutonta
suruaan.
    Aika pysähtyi.
    Iäisyyden portaat
    johtivat pimeyteen.
Mutta aamulla
aurinko paistoi
siniseltä taivalta.

- Onhan tuossa vielä jäljellä häivähdys ihannetta, sain sanotuksi, kun askelsimme harmaassa aamussa kohti Ryssänkärkeä. – Illalla tosin vettä tuli taivaan täydeltä eikä aamullakaan aurinko paistanut. Realismilla ja idealismilla on aina ollut omat karsinansa, omat koulukuntansa …
”Ja omat jumalansa ja uskovaisensa … ”
Olimme sopineet Viljon kanssa, että kertaamme hänen Gdanskin-matkansa jälkeen idealismin koulukirjojamme ennen kuin jatkamme aamukävelyjämme.
Idealismin liitutaulu on täynnä suuria nimiä ja teorioita. Sinne emme halunneet nyt kuitenkaan lähteä vaeltamaan, vaan tartuimme vain pariin ajankohtaisempaan aiheeseen.
(1) Mihin Solidaarisuuden ihanne katosi?
”Se jäi ex-presidentin virkahuoneessa hieman epäselväksi. Kun kommunismin punainen peitto potkittiin pois Puolan hartioilta, sen päälle vedettiin pikavauhtia kapitalismin tilkkutäkki. Kun sutta ajaa takaa, karhu voi tulla vastaan. Yksi pelko voi vaihtua toiseen pelkoon. Ensimmäisen aikana yksi eliitti (puolue) nautiskeli elämästään ja etuoikeuksistaan, toisen aikana toinen eliitti (raha) jatkoi samaan tahtiin. Vain pelko pysyi samana.”
”Siinä rytäkässä ex-presidenttikin on joutunut aivan viime aikoina ilkeämielisen mustamaalauksen kohteeksi. Mutta hän selitti meille rauhallisesti ja asiallisesti vakoilusyytteiden taustat. Se oli historiallisten olosuhteiden sanelema, tietoinen ratkaisu.”
”Sen sijaan tulevaisuuden ihanteet alkoivat kääriytyä vaikeampaan käsiteviidakkoon, kun kuvaan astuivat uskontofilosofiset pohdinnat. Niiden kytkennät reaalimaailmaanhan ovat tunnetusti monivärisiä. Jäi vahva mielikuva siitä, että tällä vuosituhannella kannattaisi etsiä poliittisia ratkaisuja YK:n peruskirjasta ja ihmisoikeuksien julistuksesta sekä Jeesus Nasaretilaisen vuorisaarnasta.
(2) Donald Trump presidentiksi?
Puolan ex-presidentin ja USA:n presidentiksi pyrkivän republikaanin välillä näyttäisi olevan aika suuri hajurako. Toisella on kokemusta presidenttiydestä yhdessä eurooppalaisessa, vanhan korkeakulttuurin maassa, jota ystävällismieliset naapurivallat ovat käyttäneet astinlautanaan keskinäisessä valtataistelussaan. Toisella on kokemusta vain Roope Ankasta eikä paljon muusta.
Mutta molemmilla on (tai ainakin on ollut) omat ihanteensa.
Lech Walesan ihanteesta on jo edellä ollut puhetta. Donald Trumpin ihanne on vasta hahmottumassa.
”Yhdessä asiassa D.Tr. näyttää olevan inhorealisti. Yhdysvallat teki suuren virheen, kun se yritti viedä demokratian ihannetta maihin, jotka eivät sitä halunneet eli Afganistaniin, Irakiin ja Libyaan” (= muistikuva eilisistä uutisista.)
Viljo Vähänen osasi joskus sekoittaa idealismin ja realismin oikein kunnolla.
”Tästä ihanteesta joutuivat kaikki entisen Itä-Euroopan maat (ml. Puola) kärsimään shokkiterapian muodossa. Sitä vahvistettiin Nato-merkkisellä sumuverholla. Nyt D.Tr. haluaa pyyhkäistä tämän kiusallisen verhon pois Euroopan yltä tai vahvistaa sitä teräksisellä häkillä (so. nykyaikaisilla aseilla, ml. atomiaseet), jonka sisään hän haluaa sulkea koko vapaan maailman. Ei siis mitään pehmopuheita demokratiasta, vaan rautaa rajalle.”
Yritimme Viljon kanssa soveltaa dogmaattisen idealismin käsitteitä Donald Trumpin vaalikampanjaan.
Vain havainto itsessään on todellista.  Esse est aut percipi aut percipere  ”olemassaolo on havaituksi tulemista tai havaitsemista”, eli jokin on olemassa vain, sillä tietyllä tavalla millä se vaikuttaa olevan olemassa, vain kun sen havaitsee (näkee, tuntee, jne.) havaitseva subjekti.
Pidimme Viljon kanssa itseämme havaitsevina subjekteina.
Näimme ja tunsimme siis Donald Trumpin omalla tavallamme.
Ja pelko hiipi sydämiimme.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti