sunnuntai 3. huhtikuuta 2016

444. Konsoliroolipelisarja 160403

Aprillipäivän iltana sveitsiläiskiinalaisen pianotaitelija Mischa Cheungin kädet laskeutuivat flyygelin koskettimille ja hän odotti keskittyneesti kapellimestari Kimmo Tullilan merkkiä aloittaakseen Nubuo Uematsun pianokonserton For the People of Gaia, joka perustuu yhdeksännen Final Fantasyn soundtrackiin.
En tiennyt Tampere-talon Ison salin ovelle astuessani mitään konsolipelisarjoista, ja edessä oli pelimusiikkikonsertti.
Hieman hävetti.
Ohjelmalehtisen mukaan pelisarjan ensimmäinen osa oli ilmestynyt jo vuonna 1987 ja tuorein on määrä julkaista tämän vuoden aikana.
Tunsin pudonneeni kärryiltä.
Kops. Oho. As-duurissa. Vladimir Horowitz. Poloneesi. Chopin.
Mutta nyt tiedän. Hieman. Jotakin.
Nimitäin, että samoihin aikoihin, kun pelimusiikki syntyi, Suomi ja Neuvostoliitto ajautuivat ärhäkkääseen diplomaattisen kriisiin, jonka syynä oli Commodore 64-kotitietokoneelle suunniteltu Ride over Moscow-peli, jossa pelaajan tehtävänä oli estää Neuvostoliiton ydinaseisku Pohjois-Amerikkaan hyökkäämällä avaruuteen sijoitetuilla häivepommikoneilla Moskovaan (ks. Markku Jokisipilä: Kun Tina Turner voitti kylmän sodan, Suomen Kuvalehti 12-13/1026).
Ovet paukkuivat Tehtaankadulla.
Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja muistaa pelanneensa keväällä 1985 pelin läpi.
Nyt hän kertoo: ”MikroBitti-lehdessä julkaistu myönteinen arvio oli (Venäjän duuman ulkoasiainvaliokunnan nykyisen puheenjohtajan Konstantin Kosatchevin isän mukaan) yksi räikeimpiä Neuvostoliiton vastaisia provokaatioita sodanjälkeisessä Suomessa”
Mutta Tampere-Filharmonian konsertin jälkeen ovet eivät paukkuneet, vaan salintäyteisen, nuoren yleisön kädet räjähtivät. Standing ovationeista ei meinannut tulla loppua!
Syykin on selvä. Nyt eletään toista aikaa. Nyt pelataan toista peliä.
Vai pelataanko?
Markku Jokipii on varmastikin oikeassa todetessaan, että ”yhden tietokonepelin ympärille noussut kohu näyttää nykyään koomisen ylimitoitellulta”.
Hän muistuttaa, että maailmanpoliittinen tilanne oli 1980-luvun alkupuolella jännittynyt, kun läntisen maailman johtajiksi nousivat Ronald Reagan ja Margaret Thacher ja kun Yhdysvallat oli julkaissut avaruuteen sijoitettavan puolustusohjelmansa (Strategic Defense Initiative, SDI).
”Kahta viikkoa ennen SDI-aloitteen julkistamista Reagan oli pitänyt amerikkalaisten herätysliikkeiden vuosikokouksessa puheen, jossa hän oli nimennyt Neuvostoliiton pahan imperiumiksi ja sitä vastaan käydyn kamppailun taisteluksi hyvän ja pahan välillä.”
Läntinen viihdeteollisuus otti tietysti tilanteesta kaiken mahdollisen irti.
On kuitenkin aika vaikeaa uskoa, että vuonna 1982 ilmestyneen Commodore 6:n SID-äänipiiri (Soud Interface Device) ja siitä alkanut tietokonepelimusiikki, olisi suunniteltu tämän päivän kansainvälisen valtataistelun työvälineeksi.
Vilkaisu (Googlesta) videopelimusiikin historiaan antaa kuitenkin aiheen olettaa, että pelimusiikkikonserttien sarja jatkuu ehkä entistä voimalallisempanakin ja että valtapelien taitajat ja amatööritkin ovat kiinnostuneita siitä yleisöstä, joka aprillipäivänä täytti Tampere-salin.
Politiikalla on tunnetusti ahneet kädet.
Jonne Valtonen (s. 1976), yksi illan säveltäjistä (In A Roudabout Way – Fanfare) antaa ohjelmalehtisessä hyvän vinkin: ”Jos ei tunne pelejä, voi keksiä ihan oman tarinan, oman pelin, ja pelata sen läpi konsertin edetessä.”
Ainakin Roger Wanamon kolmas Final Fantasy-pianokonsertto, jolle For the People of Gaia perustuu antoi mielenkiintoisia aineksia tällaiseen ajatusleikkiin – ja erityisesti Mischa Cheungin ylimääräisenä soittama, hieno akvarelli!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti