Oletko pannut merkille palvelijani Jobin? Ei
ole maan päällä toista hänen kaltaistaan, niin vilpitöntä ja nuhteetonta ja
jumalaapelkäävää, ei ketään, joka niin karttaisi kaikkea pahaa.
Mutta ojennapa kätesi ja tartu siihen mitä
hänellä on. Saat nähdä, että hän kiroaa sinua vasten kasvoja.
Hyvä on. Saat tehdä mitä haluat kaikella mitä
hänellä on. Mutta häneen itseensä et saa koskea
(Jobin
kirja. 1, 6-12)
Näin
Jumala ja Saatana löivät vetoa siitä, kestääkö Jobin usko.
Samalla
syntyi yksi maailmanhistorian kuuluisimmista dialogeista. Siihen osallistuivat Jobin lisäksi hänen ystävänsä,
temanialainen Elifas, suahilainen Bildad ja naamalainen Sofar.
Jokainen
käytti puheenvuoron.
Vanhaan
testamenttiin on kirjattu Jobin kymmenen puheenvuoroa, joista viimeisen otsake
on ”Olisivatpa ajat niin kuin ennen!”
Jumala käytti yhden kommenttipuheenvuoron ja
lausui päätössanat.
Saatana
oli hiljaa.
”Seurasin
puolella korvalla Kultarannan dialogia”, Viljo Vähänen aloitti, kun lähestyimme
kirkkaassa aamuauringossa Ryssänkärkeä. ”Ajattelin, että tekstit julkaistaan
varmaankin jossakin tiedotteessa ja että voisin tutkiskella niitä tarkemmin
kesähelteillä. Tuskinpa niistä kuitenkaan jää mitään jälkeä Raamattuun.”
Viljo
oli sarkastinen.
”Ylen
tähtitoimittaja oli kyllä poiminut illan A-studioon kaiken olennaisen ja
täydensi kysymyksillään varsin hyvin kahden päivän dialogia. Ei siitä jäänyt
paljon villoja vaikka turpo kynittiin
aika paljaaksi.”
- Yes.
Olihan siellä Suomen koko ulkopoliittinen eliitti in corpore …
”… ja
Ruotsin oikeistosiipi, joka pääsi rokottamaan presidenttiäkin …”
-
Aivan, mutta pitihän heidän pääministerinsä kuitenkin tiukasti kiinni
virallisesta linjasta.
Tästä
olimme Viljon kanssa samaa mieltä.
Totesimme
kuitenkin, että Kultarannan ainoaksi, konkreettiseksi tulokseksi jäi hurskas
toivomus siitä, että dialogi
jatkuisi.
Siitä
Viljo pääsi pohtimaan tämäntyyppisen keskustelun tarkoitusta ja todellisia
tavoitteita.
”Jobin
kirjan dialogilla oli selvä päämäärä. Piti osoittaa, että Hyvä (Jumala) voittaa Pahan (Saatanan). Tulos näkyy loppusanoissa, ja tietysti siinä, että pyhä dialogi on säilynyt hengissä
vuosituhansien ajan.”
”Dialogin
päämääränä on ymmärtäminen. Sitä voidaan hyvinkin pitää eräänlaisena opetus-
tai oppimistapahtumana. Sitähän käytetään myös terapeuttisena välineenä,
jolloin ajatellaan, että terapeutin ja potilaan väille voidaan luoda luottamuksellinen,
parantava keskustelusuhde. Tällaisesta ei tietenkään ollut kysymys
Kesärannassa, kun ajateltiin Suomen ja Ruotsin välistä turvallisuutta tai
suhdetta Venäjään taikka Baltian maihin. Kukapa uskaltaisi sellaisessa
dialogissa ottaa itselleen terapeutin roolin!”
”Googlesta
löytyy kuitenkin muutamia hyviä ajatuksia dialogitaidoista,
joita voi soveltaa myös Kesärannan keskusteluihin.”’
Ehkä keskeisin dialogin taito on kyky
käsitellä omia tunteitaan. Tämä tarkoittaa ensimmäiseksi kykyä tunnistaa
itsessä liikkuvat tunteet. Jos tällaista taitoa ei ole kehittynyt, keskustelija
reagoi keskusteluun voimakkaasti tunteella ja provosoituu vahvasti, mikä ei
edistä rakentavaa keskustelua. Erityisesti jos ryhmä on suuri, dialogi asettaa
osallistujille suuria haasteita. Osallistujien on kyettävä käsittelemään
turhautumisen tunteita, joita syntyy siksi, että suuressa ryhmässä ei riitä
jokaiselle jäsenelle paljon puheaikaa.
Dialogi edellyttää riittävää turvallisuutta.
Turvallisuus syntyy arvostuksen kautta. Arvostus rakentuu kyvystä tarkastella
asiaa toisen näkökulmasta ja hyväksyä ne subjektiivisesti tosina. Arvostus
rakentuu myös ymmärryksestä, että jokaisella on yhtäläinen oikeus osallistua.
Kesärannan
dialogissa ei ollut pyhyyden häivääkään. Television kuvaruudusta ei silmiini
osunut yhtään piispaakaan eikä sillä nimikkeellä löytynyt ketään myöskään tp:n
kanslian julkaisemasta osanottajaluettelosta.
Eikä
piispojen arvovallalle liene sopivaista esiintyä kuokkavierainakaan.
Pyhyys
voidaan saavuttaa myös hiljaisuudella.
Kultarannan
dialogi kuului kuitenkin sarjaan sivistyneitä
puheenvuoroja.
Samaan
kategoriaan kuuluu myös Jobin kymmenes puheenvuoro, vaikka teksti on paikka
paikoin varsin väkevää.
Sinä nostat minut ratsaille tuulen selkään ja
paiskaat minut alas, lyöt pirstaleiksi.
Muilla
foorumeilla kovaa puhetta Venäjästä ja Natosta saataneen kyllä kuulla
jatkossakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti