Minä paiskaan uhrieläinten
suolet sontineen teidän silmillenne, viskaan juhlienne jätteet kasvoillenne, ja
teidät itsennekin heitetään tuohon samaan tunkioon. (Mal. 2.3)
Mutta teille, jotka pelkäätte
minun nimeäni, on nouseva pelastuksen aurinko, ja te parannutte sen siipien
alla. Te astutte ulos, hypitte riemusta kuin vasikat laitumilla. (Mal. 3.20)
Kesäpäivän seisaus ja juhannus tulivat ja menivät.
Jälleen kerran.
Kun Viljo Vähästä ei aamulla kuulunut eikä hiilunut,
läksin yksin kohta auringonnousun jälkeen Myllykallion tykille, jonka piippu
sojotti edelleen merelle, Tallinnan suuntaan.
Vain yksi, yksinäinen lenkkeilijä, nainen punaisessa
verkkarissa, tuli uimarannan tuntumassa vastaa. Sanottiin huomenta. Siinä kaikki.
Oli aikaa fundeerata
juhannusta.
Miksi Johannes K:ta kunnioitetaan kasteen,
konvulsoivien lasten, raesateen, karitsojen, luostarielämän ja moottoriteiden
suojeluspyhimyksenä? Miksi miehen tunnuksia ovat karitsa, heinäsirkka ja
kamelinkarvavaate? Miksi katolinen kirkko muistaa hänen syntymäpäivänsä 24.
kesäkuuta ja mestauspäivänsä 29. elokuuta, mutta minun kirkkoni vain juhannuksen?
Kuinka ihmeessä neljännesruhtinas Herodes Antipas,
joka oli vastuussa Johannes K:n ja Jeesus N:n teloittamisesta, tuli sanoneeksi
(Asko Sahlbergin mukaan) nämä arvoitukselliset sanat: ”Ihmisen kohtalo on, että
hän ei näe aarretta istuessaan arkun päällä” (Olli Valtonen Herodes ja Johannes Kastaja Kirkko &
Kaupunki lehdessä juhannuksena )?
Mitä mieltä siinä on, että Suomessa tavoitellaan
juhannuksena yötanssin maailmanennätystä
sen kunniaksi, että muuan tyttölapsi heitti omakätisesti Johannes K:n pään
saastaiseen paikkaan eli käymälään, josta eräs Johannes K:n opetuslapsi pelasti
sen, pesi ja kätki salaiseen kallionkoloon?
Olivathan ne aika hirmuisia ajatuksia tuulisessa
kesäaamussa!
Mutta samalla ne valaisivat kertaheitolla, kuinka
syvällä oikeaoppisten ja vääräoppisten välisen vihapuheen juuret
ovatkaan.
Vuonna 1992 käyttöön otetun Suomen
evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen Raamatun suomennoksen mukaan
Vanha testamentin viimeisen kirjan, Malakiaan
kirjan, tekijää ei tunneta, mutta tiedetään kuitenkin, että mal’aki merkitsee ”sanansaattajaa”.
Malakias oli siis sanansaattaja ja hän ennusti, että
maailmaan tulee ”Elias, Herran edelläkävijä”. Tällainen mies oli Johannes K., Sakariaan ja Elisabetin poika. Jeesus N:n äiti Maria ja Johannes K:n äiti
Elisabet tunsivat toisensa ja olivat sukulaisia. Johannes K. syntyi puoli
vuotta aikaisemmin kuin Jeesus N.
Uuden testamentin evankeliumeissa näytetään
kiisteltävän siitä, kumpi kastoi (eli vihki oikeaan oppiin?) kummankin, mutta
oli miten oli, Vanhan testamentin vihapuhe
on olemassa ja se pysyy. Siitä on mustaa valkoisella. ”Herra rakastaa Israelia
mutta vihaa Edomia”.
Aamukävelyni murheelliseksi lopputulokseksi jää
aavistus siitä, että maailmanrauhaa horjuttaa edelleenkin uskonoppien syvän kaivon
pohjamutiin kätkeytynyt vihapuhe.
Se ilmenee tänä päivänä hirvittävällä tavalla
Syyriassa.
Pohjimmaltaan se saattaa olla kaikkien sotien
taustalla.
Myös sen suuren sodan, jota kohti olemme –
valitettavasti – jälleen matkalla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti