Unski kirjoitti
eilen kolmannen postauksensa. Vaikka olen jo tottunut ymmärtämään tuon sanan,
halusin katsoa Urbaanista sanakirjasta sen tarkan merkityksen. Se on "nettisivulle lisätty juttu".
Esimerkkinä löytyi Googlesta jonkun Jaken teksti maaliskuulta 2008: "Iha
paska toi su postaus."
Se ei kyllä
sovellu mitenkään Unskin postauksiin, sillä esimerkiksi tämänkertainen oli
aivan asiallinen: "Kuina hyvin Tarja Halonen onnistui?"
Vastauksia tähän
kysymykseen en jaksanut lukea. Sen sijaan pohdin presidentinvaalien
ehdokaslistaa yhdessä Viljo Vähäsen kanssa.
Unski totesi,
että eilen oli puolivirallisesti se päivä, jolloin Tarja Halosesta tuli
"rampa ankka". Se sattui hetkeen, jolloin Linnan juhlat olivat ohi,
ja klo 16 päättyi virallisesti ehdokkaidenasettamisaika.
Presidentiksi
pyrkivät Paavo Arhinmäki (vas), Eva Biaudet (rkp), Sari Essayah (kd), Pekka
Haavisto (vihr), Paavo Lipponen (sdp), Sauli Niinistö (kok), Timo Soini (ps) ja
Paavo Väyrynen (kesk). Yhtään kansanliikkeen ehdokasta ei siis ilmaantunut
listalle, vaan kaikilla ehdokkailla on selvä puoluetausta. Pidän sitä hyvänä
asiana.
Kovin kaukana
takanapäin eivät ole ne ajat, jolloin kansa valitsi ensin 300 valitsijamiestä,
jotka sitten valitsivat presidentin.
Nykyisen
perustuslain mukaan (54§) "Tasavallan presidentti valitaan välittömillä
vaaleilla syntyperäisistä Suomen kansalaista kuuden vuoden toimikaudeksi. Sama
henkilö voidaan valita presidentiksi enintään kahdeksi peräkkäiseksi
toimikaudeksi".
Tarja Halosen
kausi päättyy. Hänen jälkeensä paikalle ei tule "mustaa hevosta",
vaan joku henkilö ehdokaslistalta.
Unski toteaa
(Hannu Lehtilään viitaten), että "porvarillinen eliitti" on ollut
koko 12 vuoden ajan sotajalalla Halosta vastaan, ja kysyy, että jos hänen
bloginsa lukijoiden joukossa on näitä porvareita, "olisipa somaa kuulla,
mistä kenkä on puristanut."
En tunnista
itseäni näiksi sotajalalla olleiksi porvareiksi, mutta esitin kuitenkin
aamutuimaan saman kysymyksen Viljolle.
Vastaus oli
viljomaisen koukeroinen:
"Porvari on
tänä päivänä aivan liian epämääräinen sana. Kyllähän se kuitenkin viittaa
kiistattomasti oikeistoon vastakohtana vasemmistolle. Tämä kahtiajako tulee
esiin tänä päivänä lähes kaikissa mielipidetiedusteluissa olkoonpa kyse leivän
tai asunnon hinnasta, kesälomasta,
maanpuolustuksesta tai lastenhoidosta - mikä on aika hämmästyttävää.
Kysymys on siis jostakin hyvin perustavanlaatuisesta kahtiajaosta, joka
läpäisee koko yhteiskunnan. On helppoa sanoa, ettei Tarja Halonen ole porvari,
mutta mitä hän varsinaisesti on, on jo vaikeampaa. Tietysti hän on koko
presidenttikautensa ajan kuulunut poliittiseen eliittiin, mutta se ei tee
hänestä porvaria, koska samainen eliitti jakautuu "somasti" vasemmistoon
ja oikeistoon. Olavi Borgin aikoinaan lanseeraama ideologinen perusskaala tulee selvästi esille myös ehdokaslistasta.
Puoluelyhenteet ehdokkaiden nimien jälkeen kertovat tämän asian ihan riittävän
selvästi.
Mutta Unski on
oikeilla jäljillä kysyessään, mistä kenkä puristaa, sillä kyllä minäkin olen
tämän puristuksen nahoissani tuntenut. Jos tunnustaa äänestäneensä vaikka vain
kerran Halosta, saa kuulla olevansa petturi.
Sen vuoksi
vastaan Unskin kysymykseen, vaikka tunnen sen sujahtavan ohitseni kuin pimeään
metsään heitetty leppäkeihäs.
Kenkä puristaa
"porvarin" jalkaa kolmesta syystä. Tarja Halonen on (1) sosialisti,
(2) nainen ja (3) Setan entinen puheenjohtaja. Niin yksinkertaista se on.
Mutta pieni
syvennys lienee paikallaan."
Arvasin
tietenkin, ettei Viljo voi jättää selitystään pelkän luettelon varaan. Siksi
keskityin kuuntelemaan, koska tiesin vanhastaan, että hänellä oli jokin koukku
mielessään. Viljon "selitys" vaikutti liian yksinkertaiselta.
"Sosialisti
on porvarille kaikkein pahin sana. Kaikesta muusta hän on valmis tinkimään,
jopa neuvottelemaan, mutta ei sosialismista. Mitkään niin sanotut tosiasiat
eivät pure sitä vastaan. Sosialisti on sosialisti. Armoa ei anneta eikä sitä
pyydetä. Se on veressä. Sosialisti on isänmaan petturi. Vihollinen. Tätä leimaa
Tarja Halonenkin on saanut kantaa. Porvari käy sydämessään kansalaissotaa yli
ja läpi sukupolvien. Tannerkaan ei saanut armoa tosi porvarin silmissä. Ei,
vaikka hän oli - kuten unohdetut päiväkirjat kertovat - kantamassa yhteistä
vastuuta sotakabinetissa. Ei, vaikka hän taisteli yhdessä neuvostototilaita
vastaan. Ei porvari antanut anteeksi Koivistollekaan, vaikka tämä oli
kaukopartiomies eikä hän koskaan voi unohtaa, mitä Kekkonen teki
sotasyyllisille. Tällaisessa ajatusten, aatteiden ja kirousten sekamelskassa
porvari elää. Sieltä on mahdotonta nähdä mitään hyvää sosialistissa. Siksi
juuri sosialisti on pahin murikka, mikä puristaa porvarin kengässä."
- Taidat nyt
vähän liioitella. Nousitko aamulla väärällä jalalla sängystäsi? Vai nukuitko
laisinkaan?
"Oukei.
Mutta minähän yritän vain kuvailla, kuinka sitkeässä ja syvällä äärimmäiset
poliittiset ristiriidat istuvat. Sitähän Unskikin varmaan etsii postauksessaan.
Pidän kuitenkin itsestään selvänä, etteivät tällaiset äärimmäisyydet purskahda
esiin niistä rakosista, joita ehdokaslistassa on."
- Entä sitten
naiseus. Jääkö sekin noin voimakkaasti leimaamaan Tarja Halosen
presidenttikautta?
"Kyllä se
siltä näyttää. Meidän kulttuurimme on pääsääntöisesti hyvin maskuliininen.
Tarja Halonen on tässä suhteessa ollut tärkeä muurinmurtaja. Mutta jos asiaa
jälleen tarkastellaan "porvarin" näkökulmasta, arvelen, että tämä
pitää "tapaus Halosta" poikkeuksena. Kun siihen vielä kytketään
vaikea sukupuolisen tasa-arvoisuuden teema, astutaan poliittisesti herkälle
alueelle. Naiseus ei sinänsä muodosta porvarille mitään estettä, koska hän on
aina ollut valmis hyväksymään sen, että naiseutta esiintyy poliittisen eliitin
piirissä esimerkkinä halusta tasa-arvoisuuteen ja suvaitsevaisuuteen ja että
kansannainen (akka) on aina ollut miehisessä metsäläiskulttuurissa erityisen
arvostetussa asemassa. Mutta että naiset olisivat pysyvästi korkeassa asemassa,
poliittisina johtajina ja sotapäällikköinä, on porvarille kauhistus. Tätä
kauhistusta ei porvarin sydämessä yhtään lievitä se, että "hänen
naisensa" osoittaa sukupuolista laajakatseisuutta ja hyväksymistä. Maskuliininen
kulttuuri törmää siinä pahasti valittaen omiin rajoihinsa."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti