keskiviikko 28. joulukuuta 2011

57. Puhetta odotellessa


Perässähiihtäjä on ehtinyt jo parin pienen mäennyppylän (Naton ja presidentin) taakse, mutta jäljet näkyvät vielä selvästi. Tapanin myrskykään ei niitä peittänyt. Hänen perässään vaeltaa uskollinen kommentaattoreiden kaarti. Heidän kirjoituksiaan olen tällä kertaa jonkin verran selaillut.

Vastaan ensin Unskin kysymyksiin (1) Mitä vikaa Natossa? ja (2) Tuleeko presidentistä liian  vallaton? Vaikka ne eivät ensikuulemalta näytä liittyvän juurikaan toisiinsa, ja lisään niihin oman kysymykseni (3) Mihin matka veli venäläinen?

(1) Natossa ei ole valuvikaa, tuota suosittua halkeamaa, jota nykyään etsitään kissojen ja koirien kanssa kaikenmoisista rakenteista. Nato on sotilasliitto. Piste. Sille Varsovan liiton lopullinen romahtaminen tuli yllätyksenä, mutta se toipui tästä yllätyksestä nopeammin kuin mikään muu läntinen organisaatio.  Kun Berliinin muuri murtui lokakuussa 1989, Natolla oli "uusi strategia" valmiina jo marraskuussa. Siinä todettiin, että "kaikki maat, jotka olivat ennen Naton vastustajia, ovat purkaneet suhteensa Varsovan liittoon ja hylänneet ideologisen vihamielisyytensä länttä kohtaan".  Jotkut ovat tulkinneet tämän Roomassa annetun julkilausuman siten, että Nato olisi jotenkin muuttunut. Se oli - ja on edelleen - paha virhe. Mutta tottakai se sopi Naton omaan propagandaan kuin nenä päähän. Kenraalit tosin komennettiin kaksikerroksisen talon kellariin ja siviilipukuiset sotilaat määrättiin yläkerran salonkeihin. Tai jos käytän S. Kääriäisen, entisen esimieheni termiä, heidät jalkautettiin tavallisten ihmisten keskuuteen. Natossa ei siis ole yhtään mitään vikaa, vaan vika on katsojan silmässä. Sellainen argumentti, että Naton olisi muuttunut, koska maailman on muuttunut, on tuulesta temmattu. Siis kestämätön väite. Silti se näyttää menneen monella taholla kuin häkä päähän. (Tämä vertaus on tosin hieman ontuva, koska häkä on vaarallinen kaasu. Muistan, kuinka lukioikäisenä pojankloppina jouduin kantamaan tajuttomuuden rajalla hoippuvan isäni pois kellarisaunastamme, kun hän - aito suojeluskuntamies ja vakaumuksellinen porvari - oli jättänyt oksankäppyrän tulipesään käryämään ja minä pelastuin häkämyrkytykseltä pään verran häntä pitempänä.) Joka tapauksessa minua sieppaa, kun jatkuvasti kuulee, että "Nato on muuttunut" tai mikä vielä pahempaa, että "Natosta on tullut YK:n kaltainen poliittinen liitto." Tähän lisätään aina ihan vakavissaan, että "ne jotka eivät tätä näe ja ymmärrä, istuvat kylmän sodan aikaisissa poteroissaan." Kyllä minä silloin niin mieleni pahoitan.

(2) Olen aina  ja johdonmukaisesti vastustanut Suomen presidentin valtaoikeuksien karsimista. Mikään argumentti ei ole saanut päätäni kääntymään tässä asiassa. Erityisen vaikeaa on ollut ymmärtää sitä logiikkaa, jonka mukaan suoralla kansanvaalilla valitun presidentin valtaoikeuksia olisi riisuttava, jotta tasapainotettaisiin eduskunnan ja presidentin välistä valtasuhdetta. Sellaiseen keskusteluun ei olisi ollut mitään aihetta, jos koko remonttiin ei olisi laisinkaan ryhdytty. Vanhassa perustuslaissa (valtiosäännössä) tämä valtasuhde on määritelty hämmästyttävällä taidolla ja ymmärryksellä, jotka olisivat hyvin sopineet myös "muuttuneeseen maailmaan." Väitteet siitä, että joku presidenteistämme (Kekkonen?) olisi käyttänyt valta-asemaansa perustuslain hengen tai kirjaimen vastaisesti perustuvat mielestäni  poliittiseen, vaan eivät objektiiviseen harkintaan. Siksi minusta on jokseenkin samantekevää, mitä oikeuksia maaliskuussa 2012 virkaansa astuvalla presidentillä on jäljellä. Suuri virhe on jo tehty. Sitä ei enää voida korjata. Valitettavasti. (Remonttimiehen sydäntäni on kummasti kylmännyt, kun tässä asiassa tunnen olevani "perustuslaillinen". Menneiden vuosien perustuslaillisuudessa oli aimo annos patologista kekkosvihaa."

(3) Edellä mainittua Nato-logiikkaa ei mielestäni voi soveltaa Venäjään. Ex-puolustusministerin huudahdus "Venäjä. Venäjä. Venäjä" tarkoittaakin jotakin aivan muuta. Sehän yhdistettiin heti vanhaan, pahamaineiseen hokemaan, että "ryssä on ryssä vaikka voissa paistaisi". Se oli tietysti virhe. Jokainen murroksen keskellä elävä suurvalta on  ongelma naapureilleen! Vaikka muutos Neuvostoliitosta Venäjäksi tapahtui melkein samanaikaisesti, kun Nato keksi "uuden strategian", kyse on kahdesta täysin erilaisesta prosessista. Ne liittyvät kylläkin toisiinsa siinä mielessä, että "länsi" oli erittäin kärkkäästi tyrkyttämässä hajoavalle Neuvostoliitolle omia reseptejään ja "asiantuntemustaan"  koskien koko poliittista järjestelmää (länsimaista demokratiaa ja monipuoluejärjestelmää) ja talousjärjestelmää (kapitalismia ja vapaata markkinataloutta, joihin kuului olennaisena osana shokkiterapian muodossa tapahtuva yksityistäminen). Samainen "länsi" halusi pehmentää tätä prosessia maalamalla omille kasvoilleen rauhan symbolin (YK-kyyhkysen) ja peittämällä sotaiset kasvonsa (Nato-kotkan). Nato on sittenkin vain päiväperhonen verrattuna vuosisataiseen Venäjään. Tämänkin vuoksi näitä kahta muutosta on vaikea verrata toisiinsa. Toinen (Nato) on nopea. Toinen (Venäjä) on hidas. Siksi on aivan liian varhaista odottaa, että Venäjän muutos olisi parissa kymmenessä vuodessa (!) valmis. Se on vielä hyvin kaukana siitä. Sen sijaan tuntuu kohtuulliselta kysyä, mihin suuntaan Venäjä ja venäläiset ovat tänä päivänä matkalla. Ja vastauskin on jo ehditty esittää monella suulla ja monissa papereissa. Venäjä on matkalla kohti demokratiaa, joka on sille vieras ja outo. Tsaristinen Venäjä ja kommunistisen vaihtoehdon kokenut Venäjä (Neuvostoliitto) eivät olleet demokratioita eikä demokratia ole vientituote, tavara, jolla olisi selkeä muoto ja hinta. Ei. Demokratia on monitahoinen, ja monitasoinen historiallinen prosessi, joka tuskin missään saavuttaa teoreettista ihannemuotoaan. Luulisin sen vuoksi, että Venäjällä on samanlaiset mahdollisuudet kehittyä omanlaatuiseksi demokratiaksi kuin millä tahansa muulla eurooppalaisella valtiolla. Ei pitäisi tehdä hätäisiä johtopäätöksiä yksittäisistä ihmisistä (Putin, Medvedev) tai yksittäisistä vaaleista, joilla demokratiaan pyritään. Mielestäni Idäntutkimus-lehden uusimmassa numerossa (4/2011) Markku Kangaspuro käsittelee tuoreinta kiista Duuman vaalien ääntenlaskennasta ja muista sotkuista tässä suhteessa esimerkillisen asiallisesti. Venäjästä puhuttaessa taskussa olisi hyvä olla pitkä vieteri tai parikin sellaista. Malttia. Malttia. Malttia.

On erittäin jännittävää odotella, kuinka tasavallan presidentti Tarja Halonen käsittelee (mahdollisesti) tällaisia kysymyksiä viimeisessä uudenvuoden puheessaan. En lähde etukäteen arvuuttelemaan. Kun Perässähiihtäjä on luvannut postata seuraavan kerran 1.1.2012 , jään kaikessa rauhassa odottamaan. Hänen kommentaattorinsakin tehnevät samalla tavalla. Minä en kuitenkaan liity heidän seuraansa, vaan hiihtelen hiljalleen perässä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti