lauantai 2. kesäkuuta 2012

92. Suvivirsi 120602


"Olen syvästi järkyttynyt! Nyt kouraisi pahasti. Osui keskelle sielua. Että meidän koulussa ei lauleta Suvivirttä. Se on skandaali. Suuri skandaali!"

Viljo Vähäsen ääni värisi.

Hän ei halunnut tulla sisälle, vaikka ulkona satoi ja myrskysi. Hän halusi välttämättä lähteä Ryssänkärkeen. "Jotta tuuli pyyhkisi kyyneleet", hän perusteli. Eikä siinä muu auttanut kuin vetää saappaat jalkaan ja heittää sininen sadetakki niskaan. Onneksi olin eilen saanut lahjaksi suuren, tukevan sateenvarjon. Nyt sillä oli heti käyttöä.

"Elisabettikin on hallinnut maataan 60 vuotta ja sitä juhlitaan neljä päivää. Britit kunnioittavat traditioitaan, mutta meillä ne revitään alas. Kohta ne kieltää Maamme-laulunkin, kun siinä sanotaan, että maa kallis isien."

Viljo purki sydäntään koko matkan. Saappaat jalassa ja vastatuuleen Ryssänkärkeen ei pääse alle puolen tunnin.

Kuuntelin. En kommentoinut sanallakaan.

"Lastentarhasta lähtien olen aina laulanut Suvivirttä. Jos en ääneen, niin ainakin sydämessäni. Se kuuluu kevääseen. Ja ennen kaikkea koulun päättäjäisiin. Ilman sitä ei kesä tule. Se jos mikä on traditio. Traditio! Jo eilen pisti pahasti korvaani, kun joku tyttöpändi lauloi töllössä Jumalasta riisuttua Suvivirttä. Se se vasta oli kamalaa. Kohta ei varmaankaan enää saa laulaa Enkeli taivastakaan jouluna! Onko täällä enää mitään pyhää! Pyhää! Sano nyt edes jotakin!"

Harvoin olen nähnyt Viljoa noin tuohtuneena.

"Aamulla luin Hesarista siitä Latokaskestakin. Onko se joku suomalainen esimerkkikoulu! Siihenkö suuntaan Suomen koululaitos on menossa? Ei saa laulaa enää Suvivirttä. Niin eikö Herran kansa Luojaansa kiittäisi. Ketä tässä nyt sitten pitäisi kiittää! Eduskuntaa? Hallitusta? Otto Willeä? Nallea? Stalinia? Hitleriä? Ketä? Sano!"

Tuuli ujelsi. Lätäköt kasvoivat. Rantatie oli käynyt kuraiseksi. Lähestyimme vähitellen Humauksen majaa.

- Rauhoitu, hyvä mies.

Aloitin, vaikka en oikein tiennyt, mitä olisin sanonut Viljolle, jota olin tottunut kuunteleman ja ymmärtämään. Hän vaikuttaa aina ihan tavalliselta ihmiseltä enkä tahdo muistaa, että hän on todellakin kertaalleen kuollut. Se vain unohtuu, koska hän ei itse juuri koskaan muistuta asiasta.

Joskus, kun olen kysynyt, hän on vaiennut ja hymyillyt sisäänpäin. Nytkin hän puhui asiasta niin kuin normaali kadun mies. Kyllä minäkin olen seurannut Suvivirren kohtaloa, kuten moni muukin. Se ei vain ole sattunut kohdalleni samalla tavalla kuin Viljolla nyt. Se kolahti Viljoon sen vuoksi, että hänen kummityttönsä oli valmistunut hovimestariksi ja pyytänyt häntä kevätjuhliinsa.

Viljo oli tietysti luvannut tulla mukaan.

Mutta kun hän tuli kysyneeksi eilen illalla, että kait sielläkin lauletaan Suvivirsi, tyttö oli mennyt ihan hiljaiseksi ja kysynyt, että mikä se sellainen on. "Kenen biisi se on? Mä en oo kuullu mitään sellasta."

Jolloin Viljo oli puolestaan mennyt hiljaiseksi ja sanonut, ettei hän pääsekään tulemaan, kun oli unohtanut eräät treffit Larussa. Niitä hän ei voinut mitenkään jättää väliin.

Näillä treffeillä Viljo siis oli, kun hän rimpautti ovikelloani.

- Kyllä Suvivirsi on aina kuulunut myös minun kevääseeni. Ehkä sillä on minun kohdallani ollut erityinen merkitys sen vuoksi, että isäni ja äitini olivat kansakoulunopettajia, molemmat Sortavalan seminaarista, ja että Suvivirttä laulettiin meillä suurella hartaudella jo päiviä ennen kuin se kajahti koulun juhlasalissa. Kuulin sen jo silloin, kun olin äitini kohdussa ja painoin sen sanat mieleeni viimeistään silloin, kun imin maitoa hänen rinnoistaan. Kyllä siinä on aina ollut jotakin pyhää.

Nyt Viljokin oli lopulta hiljaa. Kuuntelimme hetken sadetta ja katsoimme, kuinka laineet löivät rantakivikkoon.

- Kun se Kuopion piispa ei mennyt Latokartanon kouluun lastensa kanssa, ymmärsin häntä. Kyllä se oli protesti sille, että rehtori oli päättänyt, ettei Suvivirttä lauleta, koska enemmistö koulun oppilaista oli toisenuskoisia.

Kerroin myös Viljolle, kuinka olin halunnut vetää Suvivirren Den Första Bör Man Inte Bita-veljeskunnan kevätretkellä vain osoittaakseni, että sitä sopii kyllä laulaa muulloinkin kuin vain koulujen suvijuhlissa. Sekin oli protesti - Suvivirren puolesta!

- Kompromissit tällaisissa asioissa voivat johtaa pahasti harhaan. Ne ovat arvovalintoja, joilla ei saisi missään olosuhteissa leikitellä. Jos halutaan osoittaa suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä moniarvoisuutta kohtaan - mitä pidän viisaana - pitäisi löytää siihen soveltuvia, käytännöllisiä ratkaisuja. Suvivirsi on minulle yhtä elinvoimainen asia kuin Suomen kieli ja suomalaisuus. En minä niistä voi - enkä halua - luopua. Sen sijaan minulle kyllä sopii niiden rinnalle myös muita kieliä ja muita kansallisuuksia. Ei Suvivirttä kukaan pysty laulamaan suohon! Miksi ei Latokaskessakin annettaisi Suvivirren raikua. Miksi siellä ei laulettaisi Suvivirren rinnalla muitakin ja muunkielisiä "virsiä"? Ei tietenkään yhtä aikaa, kaoottisesti, vaan arvokkaasti ja kutakin kulttuuria ja kotia kunnioittaen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti