Juuri näillä
sanoilla ei Jukka Tarkka kertonut tänä aamuna televisiossa uusimmasta
kirjastaan Karhun kainalossa. Ne
löytyivät hänen omilta kotisivuiltaan.
Sielu on
sietänyt aika paljon.
Tohtori Tarkka
sanoo ajatuksenaan olleen "luoda yleiskatsaus ajanjakson (1947-1990) poliittisesta
kehityksestä ja asenneilmastosta laveammin kuin tavallisesti suomettumisesta
puhuttaessa."
Käytännössä
hän on luonut katsauksen omaan asenneilmastoonsa ja sen kehittymiseen. Sellaisenakin
yritys on kunnianhimoinen.
Lopputulos on
kuitenkin uuvuttavan yksitoikkoinen.
Tarkka löytää
edelleen Karhun kainalosta vain myötäilleen ja nöyristelleen Suomen. Se ei ole
mikään yllätys.
Tiedemiehen
kädenjälki näkyy kyllä siinä, että kirjoittaja yrittää selvittää pro et contra menetelmällä vastakkaisia
näkemyksiä, asenteita ja tietojakin.
"Yritän
selvittää, kuinka paljon nyt tiedetään Neuvostoliiton ja Yhdysvaltain
poliittisen johdon todellisesta Suomi-kuvasta, ja mitä sen perusteella
suunniteltiin."
"Yritän
myös kurkkia, mitä oli repuissaan taistolaisilla, uuden ulkopolitiikan
esitaistelijoilla, rauhanaktivisteilla, edistyksellisillä journalisteilla ja
tiedostavilla taiteilijoilla, mutta myös konservatiivisen oikeiston ja
kekkosvihan profeetoilla"
Siitä, kuinka
hyvin tai huonosti nämä yritykset ovat onnistuneet, minulla ei ole vielä
tietoa, mutta kysymyksen asettelu on mielenkiintoinen ja tärkeä.
Erityisesti
minua kiinnostavat "kekkosvihan profeetat". Mitähän uutta tietoa
tohtori Tarkka on heistä saanut selville?
Suomen
Rauhanpuolustajien johtokunnan entisenä jäsenenä minulla on kyllä omakohtaisia
kokemuksia noiden profeettojen vääräuskoisesta vastapuolesta.
Milloin
tahansa olen kyllä valmis läpivalaisemaan itseni tässä suhteessa eli astumaan
tohtori Tarkan (tai kenen tahansa muun) johtaman totuuskomitean eteen.
"Taistolaisten
reppua" minäkin voisin olla tuulettamassa, mutta tuskinpa sieltäkään mitään
ajatusmaailmaani syvästi mullistavaa ainetta löytyisi. Kotiryssistäkin on
piiskattu historiantutkimuksen mattotelineellä viimeisetkin pölyhiukkaset
taivaan tuuliin!
Jukka Tarkka
mainitsee kirjaesittelyssään pyrkivänsä "keskittymään arviointiin,
tulkintaan, uuteen aineistoon ja ennestään tiedossa olleiden ilmiöiden
aikaisemmin huomaamatta jääneeseen vuorovaikutukseen."
Hyvä.
Pelkän
epäonnistuneen suossa rämpimisen ja "surkean suhmuroinnin" rinnalta
hän on löytänyt "älykkään yrittämisen ja osittaisen onnistumisen hetkiä."
Mainiota.
"Suomi onnistui
taitavilla väistöliikkeillä torjumaan Neuvostoliiton etukenoisia aloitteita, se
kytkeytyi lännen rakenteisiin ja kehitti puolustuskyvyn, joka
Neuvostoliiton oli hyväksyttävä paikalliseksi realiteetiksi."
Juuri tätä
ajatusta - etukenoista ulkopolitiikka - tohtori Jukka Tarkka esitteli
aamutelevisiossa.
Mutta hän ei
puhunut Neuvostoliiton etukenoisista aloitteista, vaan - jos oikein kuulin -
Suomen etukenoisesta ulkopolitiikasta.
Itse miellän
"etukenon" mäkihyppytermiksi. On oltava etukenossa, että pääsee
pitkälle eikä vauhdin ja vastatuulen vuoksi lennä selälleen ja putoa jo
kummulle.
Suomi on siis
ollut viisaasti etukenossa ulkopolitiikassaan ja lentänyt sen vuoksi
turvallisesti (!) pitkälle.
Turvallisuuspolitiikasta
puhuttaessa "etukeno" tarkoittanee viisasta varautumista
tulevaisuuteen.
Me selvisimme
kylmä sodan hyppyrimäestä hengissä juuri tästä syystä.
Jos me
olisimme seisoneet pystyssä kuin tinasotilaat (mitä edellä mainitut profeetat
vaativat), se olisi saattanut näyttää urhoolliselta, mutta olisi ollut
lopputuloksen kannalta tuhoisaa, katastrofaalista.
Jos me taas
emme olisi laisinkaan ponnistaneet omilla jaloillamme, vaan olisimme (pelkurimaisesti)
antaneet etu- ja takatuulten riepotella meitä minne tahtoo, tulos olisi ollut
samanlainen.
USA olisi
nostanut suksemme pystyyn. Neuvostoliitto olisi painanut ne alas ja lentomme
olisi muistuttanut päättömän kanan pyristelyä.
Euroopan uudet
turvallisuusrakenteet ovat nostaneet meidät jälleen hyppyrimäen torniin. Pian
on meidän vuoromme hypätä.
Uskallammeko
ottaa yhtä rohkeasti etunojaa kuin vuosina 1947-1990?
Tässä(kin)
mielessä Sofi Oksasen tarina Viron kohtaloista saattaa olla opettavaisempi kuin
Jukka Tarkan tarina Karhun kainalosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti