perjantai 21. syyskuuta 2012

114. Lennu IX 120922


Lennu kertoi katsoneensa vaalitenttiä Ukon ja Jennin kanssa. Se oli ihan mukava koti-ilta. Kerrankin molemmat olivat paikalla. Se tuntui mukavalta. Antoivat kyllä vähänlaisesti sapuskaa, vaikka itse kävivät jääkaapilla monta kertaa.

"Ne varmaan ajatteli, että minä rupean lihomaan täällä kaupunkiasunnossa. Kesämökillä minä juoksentelin pitkin rantoja joka päivä, mutta täällä en juuri viitsi pistää kuonoani ulos, jos ei ole pakko. Se on kyllä ihan turha pelko. Kyllä meikäläinenkin osaa pitää linjansa kurissa."

- Siitä tulikin mieleeni Jennin kuva Maj-Lind kilpailun ohjelmalehtisessä. Se on kyllä sata kertaa parempi kuin se Ukon virallinen. Jenni on siinä niin tyttömäisen freesi, ettei sitä oikein osaa kuvitella tasavallan ykkösnaiseksi.

"Sinulla, Viljo, on vanhaksi ukoksi aika tarkka silmä. Kyllä Jenni on siinä kuvassa ihan oma itsensä. Itse hän sen valitsi, kun kysyttiin pianokilpailun suojelijaksi. Siinä vihkosessa on muuten toinenkin lähes yhtä hyvä kuva. Ukrainalais-unkarilainen Susanna katsoo siinä niin veikeästi olkansa yli, taaksepäin, että jos tuomaristolla olisi ollut yhtä herkkä silmä kuin sinulla, se tyttö olisi päässyt välieriin ja vaikkapa loppukilpailuun. Mutta ei päässyt. Valitettavasti. Kun Jenni ja Ukko olivat omissa hommissaan minulla oli aikaa katsoa Maj-Lindiä netistä, suorana. Merkitsin alkukilpailussa Susannan kohdalle kympin jokaisesta kappaleesta, jonka hän soitti. Mutta eihän se tietenkään auttanut. Monelle muullekin lahjakkaalle pianistille eilinen ilta oli pettymys, kun loppukilpailun kuusi nimeä julistettiin."

Viljo Vähänen ja Lennu juttelivat vielä hetken aikaa pianokilpailusta, jossa tuomareiden tehtävä oli tosi vaikea. Neljästäkymmenestäkolmesta valittiin ensin 14 välieriin ja niistä kuusi loppukilpailuun. He olivat yksimielisiä siitä, että Tuomas Kyyhkysen Valse triste oli niin kaunis ja herkkä ja Prokofjevin sonaatti niin mahtava, että hänen olisi pitänyt ilman muuta päästä soittamaan Musiikkitaloon ensi viikolla. Mutta eihän kahta suomalaista voitu valita finaaliin. Maapolitiikka jyräsi musiikin! Mutta siihen he päättivät kulttuurikeskustelun ja siirtyivät pian politiikkaan.

- Mitäs mieltä ne olivat ensimmäisestä kunnallisvaalidebatista? Se ei tainnut herättää heissäkään suurempia intohimoja?

"Ei todellakaan. Mutta kyllä he katsoivat sen alusta loppuun saakka. Ukollehan se oli vanhaa kauraa. Hän tiesi kyllä minkälaista on istua vaalidebateissa, kun kaikki yrittävät vain kerätä pisteitä. Ei siitä mitään tule. Ei ainakaan asiaa. Luulen, että molemmat olivat helpottuneita, kun Ukon ei enää tarvitse osallistua niihin kekkereihin. Vaikka kyllä hänellä tietysti on lukkarinrakkautta tiettyyn suuntaan. Ei siinä mitään uutta tai ihmeellistä ollut. Ilta-Sanomien toimittajien arvio oli aikalailla kohdallaan. Tyydyttävän alareunassa."

Viljo Vähänen oli samaa mieltä. Politiikan valtavirtaa eivät vaalidebatit paljonkaan hetkauta. Se karavaani kulkee eteenpäin vaikka koirat kuinka haukkuisivat.

"Mutta", Lennu piristyi. "Olen haistamassa paradigman muutoksen. Politiikan viitekehys natisee. Puolueita on pidetty portinvartijoina, mutta areenalle ja agendalle on vähitellen alkanut kerääntyä aineksia, jotka eivät pysykään lokeroissaan, vaan läikkyvät yli raja-aitojen ja reunusten. Se on töhnää, joka on kuitenkin yhtä eloisaa kuin elohopea. Ja elohopeahan on vaarallinen aine, jos se joutuu elimistöön. Se on kuin trikiini, joka hakeutuu niihin paikkoihin, joissa verenkierto on vilkkainta.
Politiikassa tällaisia paikkoja ovat perinteisesti olleet "kabinetit", epäviralliset lokerot, joihin todellinen valta on kätkeytynyt. Aika ajoin näitä kabinetteja ja perätupia tuuletetaan, mutta ei se pitkän päälle auta.
Minusta tuntuu, että politiikalle pitäisi tehdä samanlainen peruskorjaus kuin sille Helene Schjerbeckin taululle, jonka sisältä paljastui 125 vuotta vanha kangas, jolle taiteilija oli maalannut yhden herkimmistä töistään. Politiikan kehys pitäisi murtaa samalla tavalla. Paradigman muutos ei yleensä näy osallistujien silmiin. He ovat liian lähellä. Sokeita. Mutta silti itse muutos voi olla todellinen, ei kuvitteellinen. Kyse ei ole vallankumouksesta sanan klassisessa merkityksessä. Niitä kokeiluja on maailma täynnä. Koska paradigmaan sisältyy aina vanhaa tietoainesta erikoistapauksena, sen muutos on sitkeä, usein pitkä tapahtuma, kunnes erikoistapauksessa muodostuu yleisesti hyväksytty, auktorisoitu ajatustapa, teoria. Vaalikeskustelussa saattoi olla paradigmaattisen muutoksen aineksia, mutta ainakaan minä en niitä havainnut. Pitäisi ottaa oppia tieteenfilosofiasta ja kysyä, mitä politiikassa pitäisi tarkkailla ja tutkia. Nykyiset vaaligallupit ja vaalikoneet saattavat osoittautua suuriksi erehdyksiksi. Ne ovat kuin hajuvettä lihapullataikinassa. Siksi myös tulkinta voi mennä täysin pieleen."

- Ymmärrän, mitä ajat takaa, mutta epäilen, ettei elohopeateoriasi tuo kovinkaan paljon uutta tietoa politiikan ytimestä.

"Siinähän se ongelma juuri on. Nykymaailman pursuaa tietoa kaikilta elämän alueilta. Sitä tulee joka hetki lisää. Sapere aude ei ole enää relevantti vaatimus, ellei uskalleta myöntää, ettei ihmisen pää enää kestä kovin monia ja kovin suuria tietoannoksia. Tieteellistä tietoa on totuttu pitämään puhtaan järjen olennaisimpana osana. Nyt sitäkin tietoa alkaa olla joka nurkka täynnä. Mutta onko Suomen, Euroopan tai maailman järki yhtään kasvanut siitä vuodesta (1887), jolloin Helene Schjerfbeck maalaisi Naisen ja lapsen, joka on vielä jonkin aikaa näytteillä Ateneumissa?"

Lennu oli pitkään hiljaa ja tuijotti suoraan Viljo Vähäsen silmiin. Odotti vastausta. Ja se tuli.

"En tiedä."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti