Kimmo
Jylhämö on lukenut Milan Kunderan esseekokoelman Esirippu, joka ilmestyi ranskaksi vuonna 2005 (Le Rideau, Gallimard) ja jonka Ville Keynäs käänsi
suomeksi tänä vuonna (ks. ”Sommitteluvirheiden taide”, Voima 4/2013).
”Milan Kunderan romaanioppi sukeltaa tylsyyden ytimeen”, tiivistää
K.J. oman analyysinsä.
Missä tällainen, mystinen, ydin sijaitsee? Ihmisestähän varmaankin
on kysymys, vaikka tylsyyttä saattaa aivan yhtä hyvin esiintyä myös
organisaatioissa (puolueissa, ay-liikkeessä, kirkoissa, suvuissa ja perheissä
tai vaikkapa erilaisissa liivijengeissä).
Tylsyyden ohella voi esiintyä myös tyhmyyttä ja tyhjyyttä. Ne
näyttäisivät liittyvän yhteen.
Jylhämön artikkelin kuvitus (Maria Kozulya) antaa järkevältä
tuntuvan vastauksen.
Tylsyyden ydin on ihmisen pirstoutuneessa päässä, josta lentelee
irtonaisia säleitä ympäriinsä.
Maria Kozulya on sijoittanut siististi pukeutuneen ihmishahmon
(miehen, koska tällä on kravatti kaulassaan, mutta yhtä hyvin se voisi olla
nainenkin) kaksijakoiseen maisemaan. Taivas on helakan punainen. Meri, jonka
päällä kelluu suurikokoinen, avonainen kirja, on sininen.
Kuva kertoo vakuuttavasti, missä tylsyyden ydin on.
Se on ajattelussa. Se on ajattelemattomuudessa.
Että vaikka ihminen olisi kuinka viisas, sivistynyt ja laajasti
lukenut tahansa, hän on aina vaarassa vajota tylsyyden ansaan, rotkoon, josta
on mahdotonta nousta pinnalle.
Jylhämö poimii Kunderan Esiripusta
kauniin helmen, ihannekuvan Euroopasta, jossa on ”mahdollisimman paljon
monipuolisuutta mahdollisimman pienessä tilassa.”
”Meidät kaikki on peruuttamattomasti naulittu syntymäpaikkaamme ja
–aikaamme.”
Tämä on tärkeä havainto.
Eksistentiaalisessa mielessä me olemme oman aikamme vankeja.
Peruuttamattomasti.
Ajatuksemme voi hipoa taivaita (punaista) tai sukeltaa merten
syvyyksiin (siniseen), mutta ajatus vapaudesta – siitä että pääsisimme pois
ajan vankilasta – on turhaa. Sillä päästään vain tylsyyden ytimeen.
Ei auta sekään, että järkemme sanoo ajan olevan vain meidän oma
luomuksemme ja että avaruus on aikaa täynnä.
Kun ajan esirippu nostetaan ylös, olemme keskellä näyttämöä, josta
emme etukäteen tiedä yhtään mitään.
Me voimme kolistella oman vankilamme kaltereita loputtomasti, mutta
ovea, josta pääsisimme vapauteen, ei ole olemassa.
Juuri tässä mielessä Maria Kozulyan piirros on erityisen
puhutteleva. Mutta ei laisinkaan lohduton.
Sen osoitti Jukka Kemppinen eilisessä, ”arvoisalle yleisölle”
osoittamassaan blogissa.
Ajatusta ja ajattelua ei kukaan pysty kahlitsemaan. Kyllä Milan
Kunderakin (84v) on saanut sen kokea omassa elämässään keinnuttuaan aikansa
kommunismin horjuvalla narulla maailmannäyttämön katonrajassa ja pudottuaan
sieltä kuin kissa kapitalistis-sosialistisen Ranskan, Euroopan itseriittoisen
rähisijän, maaperälle.
J. Kemppinen antaa (pitkään jatkuneesta räkätaudista
parannuttuaan) oivallisen ohjeen blogistikollegoilleen, jotka saattavat horjua
tylsyyden ytimen reunoilla: . ”Blogisti
ei, toisin kuin journalisti, ole yleisön palvelija, vaan ääneen ajattelija.”
Siinä onnellisessa (!) maailmassa
olemme Viljo Vähäsen kanssa retkeilleet emmekä aio lopettaa ennen kuin esirippu
nousee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti