Eilen oli Richard Wagnerin 200-vuotissyntymäpäivä. Tai tarkemmin
sanottuna, olisi ollut, jos hän olisi vielä silloin elänyt. Mutta eihän kukaan
niin kauan. Paitsi Metusalem (Metusalah), joka eli raamatun mukaan 969-
vuotiaaksi (1. Moos 5:27). Aatamikin eli 930 vuotta. Nyt he ovat varmaankin
jumala Odinin salissa, Valhallassa, jonne valkyriat
heidät kuljettivat. Ehkä he nauttivat siellä edelleenkin syömingeistä ja
juomingeista. Siinä tapauksessa heidän olisi kyllä pitänyt olla eläessään
Odinin suosikkeja, mutta siitä ei löydy merkintää raamatusta.
Skandinaavisessa mytologiassa Valhalla on sankareiden asuinsija. Siellä
on yli viisisataa ovea ja sen katot on päällystetty kullalla. Ja kun
maailmanlopun taistelu ragnarök koittaa,
jokaisesta ovesta asuu ulos rinnakkain kahdeksansataa soturia taistelemaan
Odinin rinnalla.
Suurenmoista. Megalomaniaa, psykopatologista suuruudenhulluutta, josta
saksalaista säveltäjää ja musiikkiteoreetikkoa Wilhelm Richard Wagneria
(1813-1883) usein syytetään.
Se ei kuitenkaan tullut päällimmäisenä mieleeni, kun katsoin eilen
Wagnerin neliosaisen Ring-oopperasarjan toisen osan Valkyyria YLE-teemalta New Yorkin Metropolitan-oopperan tulkintana.
Edellisenä iltana olin katsonut Reininkullan,
ja edessä ovat vielä Siegfried ja Jumalten tuho. Yhteensä 16 tunnin
kokonaisuus.
Ei todellakaan. Kahdenkymmenenkuuden vuoden mittainen sävellystyö ja oman
libreton muokkaaminen pysäyttivät jo puolivälissä mielen hiljaiseen
kunnioitukseen.
Suurenmoista. Mahtavaa.
En enää ihmettele, että wagnermania elää ja leviää ja että fan-klubeja
syntyy joka hetki ympäri maailmaa.
Yksi sellainen syntyi nyt sydämessäni, vaikka piti elää 75 vuotta ennen
kuin näin Ringin ensimmäisen osan ja
kuulin Valkyyrien ratsastuksen, vaikka
eräät teemat olivatkin tuttuja.
Mieli nöyränä asetun pitkään jonoon, joka marssii kohti Jumalten tuhon viimeistä sointua.
Kiitollisuus kohdistuu nyt erityisesti Yleisradioon, kansanradioon.
Tuskin olisin ilman Ring-ohjelmistoa vieläkään päässyt kaivautumaan ylös siitä
oopperavastaisuuden ja erityisesti Wagner-pelon tunkiosta, jonka alle huomasin
hautautuneeni vuosikymmenten kuluessa, kun ainoastaan pianomusiikki lepäsi
tunkioni laella kuin kultainen, valoa läpäisemätön tarjotinvati tai (kuten nyt
tuntuu) ruostunut teräskypärä.
Hakeuduin etsimään lisätietoa myös yle.fi:stä. Ja sitähän löytyi
helposti.
Olen jo vuosia seurannut netistä Yle Klassista. Se on niin kätevää, kun
voi panna ”levyn” soimaan ja samalla kirjoittaa kirjeitä tai vaikkapa tätä
blogia. Joskus on tullut oopperoitakin, mutta olen antanut niiden leijua
toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jälkiä jättämättä.
Vasta eilen pysähdyin katsomaan suoraa keskusteluohjelmaa Musiikkitalosta
(aiheena Wagner) ja kuuntelemaan ”Minun Wagnerini”-sarjan.
Hämmentävää.
Ilman niitä, en olisi tiennyt, että KNL:n ex-puheenjohtaja Ville Rydmanin
isoisä on Kari Rydman (aurinko nousee on
kastetta maassa) ja että hän itse on 27-vuotiaana HKO:n hallituksen
puheenjohtaja. En olisi myöskään tiennyt, että Kalevi Aho on saanut valmiiksi
uusimman (Frida Kahlo) oopperansa.
Mutta ennen kaikkea oopperapianisti Pekka Asikaisen puheenvuoro jysähti
kuin tulisalama. Että Wagner on tunkeutunut hänen sielunmaisemaansa
käsien kautta, koskettimilta! Ja erityisesti se, ettei P.A. pitänyt laisinkaan
ohjelman nimestä ”Minun Wagnerini”, koska hän ajatteli, että Wagner kuuluu
kaikille.
Se oli viisaasti sanottu.
Ehkä oopperapianistin ajatukset menivät perille myös sen vuoksi, että
tunnistin niistä oman opettajani, Dmitry Hintzen viisaan ja lämminhenkisen
äänen.
Kädetkin liikkuivat kuvaruudulla niin herkästi, että Wagner soi, vaikka
hänkin on ollut jo pitkään Odinin salissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti