sunnuntai 19. toukokuuta 2013

164. Tulisuudelma 130319


Virittäydyin vuosien tauon jälkeen katsomaan Euroviisuja. Se tyttö oli esiintynyt ennakkomainoksissa niin raikkaasti, että hän sai minut pauloihinsa. Ajattelin, että tuolla otteella päästään pitkälle, finaaliin tai jopa voittoon.

Kappaleesta en tiennyt mitään. En seurannut ainoatakaan karsintakilpailua.  Olin pelkän mielikuvan varassa. Se riitti.

Katsoin finaalin alusta loppuun. Se tyttö pärjäsi mielestäni ihan hyvin.

Yritin haparoiden kaivaa muistini kätköistä aikaisempia esityksiä. Tulos oli surkea, mutta ei aivan nolla.

Muistin Marion Rungin Tipi-tiin, Lasse Mårtensonin Laiskotellen, Fredin Varjoon suojaan ja Katri Helenan Katson sineen taivaan. Siinä kaikki.

Tietysti muistin myös Lordin Hard Rock Hallelujahin, mutta senhän kaikki muistavat. Se oli aivan omaa luokkaansa.

Odotin silti lauantai-illalta aika paljon. Kaivoin jopa etukäteen suomalaisen esiintyjän ja kappaleen nimen: Krista Sigfrids Marry Me, mutta ne eivät sanoneet minulle mitään.

Hämmästelin pienen, eteläruotsalaisen kaupungin teknistä valmiutta ja osaamista, mutta siinä suhteessa olen varmaankin pudonnut jo vuosia sitten kärryiltä, kun en ole jaksanut seurata kehitystä.

Sen olisin varmasti voinut tehdä myös Helsingissä, jos olisin käynyt edes yhdessä rock-konsertissa. Mutta ei. En ole käynyt yhdessäkään. Kerran olin tosin Imatralla yhdessä sellaisessa, mutta kun ovella tarjottiin korvatulpat, niin ajattelin, että kiitos, tämä riitti. RSO:n ja HSO:n konserteissa niitä en ole tarvinnut, enkä Sibelius Akatemian Maj Lind-kilpailuissa.  

Joskus olen ajatellut, että olen varmaankin hieman vanhanaikainen. Pitäisi pysyä kiinni ajassa. Kehityksessä.

Mutta Kristan esitystä odotin siis mielenkiinnolla. Kuinka niin iloinen tyttö pärjäisi kovassa seurassa?

Ei pärjännyt. Ei, vaikka suomenkieliset selostajat hehkuttivat esityksen aikana ja sen jälkeenkin valtoimenaan. Fantastista. Loistavaa.

Mutta, kun siirryttiin pistelaskuun, hymy alkoi hyytyä. Vähän ennen loppua, kun alkoi näyttää siltä, että Krista voisi jäädä jopa pahnan pohjimmaiseksi, miespuolinen selostaja vetosi kollegaansa: ”Älä nyt vielä itke!”

Minunkin odotukseni olivat korkeammalla. Kolmanneksi viimeinen sija oli pettymys.

Laskin sen omaksi syykseni. Otteeni oli amatöörimäinen. Lapsellinen. Infantiili.

Viljo Vähänen olisi kyllä varoittanut hyvissä ajoin, ettei mielikuvien varassa pidä elää. On tiedettävä tosiasiat. Ja siedettävä niitä. Mutta hän ei ollut seurassani. Hän on edelleen kateissa. Joten jouduin pohdiskelemaan syitä ihan omin päin.

Löysin vain yhden syyn.

Tulisuudelman.

Krista näyttää sanoneen, että ”Marry Me:n suudelmalla oli suurempi merkitys kuin show-arvo”. Se taitaa olla totta.

Mutta tuskinpa hän itse huomaa, että juuri tuo ”merkitys”, kääntyi häntä vastaan.

Hän leikki tulella, joka nielaisi hänet kitaansa kuin höyhenen. Hän ei ehkä ymmärtänyt, että marginaalit peittyvät valtavirtaan; ettei niillä voi ratsastaa; että niillä ei voi voittaa; että ne on tuomittu häviämään.

Iskelmäkin sen kertoo:

Sun tulisuudelmasi tähden aatos entää
 Nyt onnen kipinät kun silmissäni lentää
 Tuo huultes kuuma valhe uskoa mun täytyy
 Sun tules liekeissä kun sydämeni räytyy
 Sä lailla soihdun toit mun sieluun huviliekin
 Se vaikka onnesta nyt murheesehen viekin
Ja tuolta katkeralta tieltä minä joskaan 
En palaa koskaan niin lähden kuitenkin.
Krista Sigfrids lähti vapaaehtoisesti, ilman pakkoa, tuolle tielle. Aatos lensi. Mutta se ei riittänyt edes alkunousuun, vaan johti aika katkeraan tappioon.
Siks jälleen huules mulle hetkiseksi lainaa 
Tuo muisto mieltäni vaik huomenna jo painaa
 Sun tulisuudelmassas onni mua kohtaa
 Se myöskin johtaa mun turmioon.

Ne, jotka tietävät viihdemusiikin nykyvirtauksista monin verroin enemmän kuin minä, totesivat, että Marry Me oli ”yhdentekevää, keskinkertaista pop-jumputusta”. Tulisuudelmalla ei siis heidän mielestään ollut lopputuloksen kannalta mitään merkitystä.
Olen (varovaisesti) eri mieltä.
Seksuaalisuuden ja ns. hyväksyttävän käyttäytymisen valtavirta kulkee vahvasti omassa uomassaan. Poikkeavuuksia siedetään tiettyyn rajaan saakka. Henkilökohtaisia ja yksilöllisiä poikkeamia halutaan ymmärtää, mutta niiden nostamista yhteiskunnalliselle estradille, jollainen Euroviisukin omalla tavallaan on, vierastetaan ja paheksutaan.
Se näkyi äänestyskäyttäytymisessä. Numerot puhuvat.
PS: Kirjoitin unenpöpperössä Hallintohimmelistä potaskaa. Sorry. Korjasin sen tänään. Matemaatikko on tietysti Blaise Pascal eikä Blaise Pasca!








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti