maanantai 17. kesäkuuta 2013

171. Mistä kenkä puristaa? 130617


Suomen poliittinen eliitti asteli eilen laajassa rintamassa, sopuisasti, rintarinnan, Kultarannan telttaan kuuntelemaan isännän avajaispuhetta.

Tänään aamu-tv:ssä näytettiin peräkkäin kaksi uutisfilmin pätkää. Toisessa oli välähdys presidentti Sauli Niinistön puheesta ja vieraiden sisääntulosta. Toisessa Venäjän presidentti Vladimir Putin kyseli Britannian hölmistyneen pääministerin, David Cameronin, vieressä, miksi jotkut haluavat rahoittaa ihmissyöntiä Syyriassa.

Ero oli häkellyttävä. Mutta realistinen. Maailma on nyt tällainen.

Yksi eliitti puhuu demokratian ihanteista, osallistumisesta, tasa-arvosta, vaikuttamisesta ja välittämisestä. Toinen raa’asta valtapolitiikasta. Aseviennistä ja lentokiellosta.

Mistä kenkä puristaa?

”Tuo on itse asiassa aika ovela kysymys”, vastasi Viljo Vähänen, jonka kanssa valmistauduimme seuraamaan Kesärannan seminaarin uutisointia. Oletimme että UM ja UPI sekä presidentin kanslia valmistavat varmaankin pikapikaa jonkinlaisen yhteenvedon alustuksista ja keskusteluista, joten meidän ei tarvinnut tehdä omia muistiinpanojamme. Meille riitti vain tarkkailu.

”Niinistön kesäseminaari ja G8:n huipputapaaminen näyttävät tosiaankin kovin erilaisilta, eritasoisilta, tapahtumilta. Toinen on pieni, paikallinen, toinen suuri, maailmanlaajuinen.  Pohjimmaltaan molemmissa on kuitenkin kysymys samasta asiasta: poliittisen eliitin vallasta. Kuinka suuri tai pieni se on?  Kuinka yhtenäinen tai hajanainen eliitti on? Ja lopulta päädytään väen väkisin kysymään, mikä on eliitin asema poliittisessa järjestelmässä. Ääripäiden osaltahan se tiedetään. Diktatuurissa eliitin valta on absoluuttinen. Vapaudessa vallitsee anarkia. Kaikki sotivat kaikkia vastaan. Vapaassa järjestelmässä eliittiä ei ole olemassakaan. Ehkä jonkinlainen varjo vaan.”

Olin kuullut Viljon ”esitelmän” usein aikaisemminkin. Nyt hänellä tuntui kuitenkin olevan jotakin uutta mielessään.

”Kenkä on oikeastaan hyvä vallan ja vallankäytön symboli tai ainakin analyyttinen työväline. Mikä on kengän tarkoitus? Mihin kenkää käytetään? Voiko olla elämää ilman kenkää?”

Olin pelkkänä korvana.

”Viimeksi mainittuun kysymykseen on helppo vastata. Ihminen voi elää ilman kenkiä. Joillekin se on normaali elämäntapa. Meille, kylmissä  lämpötiloissa eläville ihmisille, ei sen sijaan tule mieleenkään kysyä, mikä kenkä on. Meilläkin jotkut tosin suosivat paljasjalkakävelyä ja eräät (tosin hyvin harvat) haluavat vahvistaa jalkapohjiaan kävelemällä ilman kenkiä melkein missä tahansa tai joskus jopa piikkimatolla.”

”Voidaan siis ajatella, että eläminen ilman valtaa (kenkiä) on mahdollista, mutta vain teoriassa. Käytännössä valtaa on joka paikassa. Kaikkialla, missä elämää esiintyy. Se on olennainen osa inhimillistä elämää. Tiedämme (jokseenkin varmasti) että se on eräänlainen jäänne niiltä ajoilta, jolloin ihmistä (tai ihmisenkaltaisia olioita) ei ollut vielä olemassakaan. Eläinkunnassahan valtajärjestelmät (esimerkiksi muurahaisilla ja mehiläisillä tai vaikkapa vuorigorilloilla) ovat kaikkien tiedossa.”

”Mutta heti, kun astutaan diktatuurin ja vapauden välimaastoon, valta kätkeytyy johonkin. Ja mitä etäämmäksi ääripäistä tullaan, sitä varmempaa on, ettei todellisesta vallasta näy vilahdustakaan. Vain varjo tai haju saattavat olla nähtävissä tai tunnistettavissa.”

”Mutta tässä tullaakin kengän (vallan) varsinaiseen olemukseen ja tarkoitukseen. Kenkä suojaa käyttäjäänsä ulkopuolisia vaaroja vastaan. Sen tulee olla jalkaan sopiva. Sopivan kokoinen. Sopivasta materiaalista valmistettu ja käyttötarkoituksen (kävelyn, juoksun, tanssin, uinnin, vuorikiipeilyn, taistelun jne) mukainen. Yritykset (diktatuureissa) valmistaa kaikille samanlaisia kenkiä, ovat aina epäonnistuneet. Kenkä on luonteeltaan yksilöllinen.”

”Vallankin pitäisi olla yksilöllinen sekä käyttäjilleen että vallan kohteena oleville. Sovelias. Mukava.”

”Näinhän asia onkin valtaosassa yksittäisissä, yksilöllisissä tapauksia. Ihmissuhteissa. Mutta usein tämä unohdetaan. Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmaksi.”

”Ongelmia syntyykin silloin, kun kenkiä/valtaa yritetään sovittaa systeemiin. Ajatellaan (joku tai jotkut ajattelevat), että on olemassa yhteinen hyvä, joka sopii enemmistölle, suurimmalle osalle systeemiä (perhettä, puoluetta, kansakuntaa, maailmaa). Ja että tätä yhteistä hyvää varten tarvitaan koneisto (lakeja ja sopimuksia), joka pitää huolen siitä, että ajatus (aate, ideologia) soveltuu myös käytäntöön.”

Tämänkin olin kuullut Viljon suusta aikaisemmin, ja olinhan minäkin omat valtatutkimuskirjani lukenut. Mutta mitä Viljo ajoi nyt takaa? Olimmehan valmistautumassa seuraamaan tasavallan presidentin ulko- ja turvallisuuspoliittista keskustelua. Ajattelikohan Viljo Ruotsin Almedalia, jonka Olof Palme käynnisti Visbyn-puheellaan jo 40 vuotta sitten? Siellähän Niinistön avoimen keskustelun ideaa on sovellettu jo kauan ennen Kultarannan seminaaria.  

”Ajattelen Euroopan Unionia”, Viljo jatkoi. ”Mikä sekamelska siitä onkaan syntynyt! Ja pahempaan suuntaan ollaan menossa, kun laajentuminen vain jatkuu ja jatkuu. Jotkut ovat jo pitkään vaahdonneet EU-diktatuurista ja demokratiavajeesta. Teoria ja käytäntö ovat menneet pahasti sekaisin. Eurooppa-neito yrittää väkisin tunkea jalkoihinsa vääränlaisia kenkiä. Nyt ne puristavat joka puolelta. Eihän niillä kohta kukaan pysty kävelemään.”

”Demokratiaa yritetään pakkosyöttää Euroopalle. Diktatuurin pelko (Saksa ja Neuvostoliitto) on iskostunut niin syvälle Euroopan pääkoppaan, ettei se tajua, että sillä on käytössään (teoriassa) aivan oikea, ahkera ja oikeamielinen vaihtoehto, suutari, joka osaisi valmistaa oikeanlaisia kenkiä, jos vain saisi siihen luvan.”

- Jaha. Tästäkö se kenkä siis puristaa?

”Yes. Juuri tästä. Parlamentarismi ei sovellu Euroopan Unioniin. Se on väärä kenkä. Se ei sovi jalkaan, vaikka siinä olisi skandinaavinen, brittiläinen, saksalainen tai minkään muun lainen tahansa leima. EU:n parlamentti on jo nyt pöhöttynyt kuin tuurijuopon maksa. Lisäksi se on halkaistu (hallinnollisella päätöksellä) kahtia kuin pakkasessa kitunut koivupölli.”

”En ymmärrä, missä vaiheessa EU:n komissio pääsi rämettymään jonkinlaiseksi sekatavarakaupaksi, josta huudellaan kaikenlaisia hölmöyksiä (kurkku- ja tervadirektiiviä) yötä päivää, kun sen piti alunperin keskittyä ohjaamaan ja johtamaan Eurooppaa, eurooppalaista demokratiaa, koneistoa, jonka osat suunniteltiin sellaisiksi, että ne toimisivat joustavasti ja tehokkaasti kaikissa olosuhteissa. Myös silloin kun yksittäiset jäsenvaltiot hölmöilisivät.”

”Komission piti olla viisaiden tapaamiskeskus. Sellainen, josta jo Platon unelmoi. Se vetäisi selkeän hajuraon (Platonin vieroksuman) demokratian suuntaan. Se johtaisi. Sillä olisi valta johtaa. Siksi sen jäseniltä katkaistiin siteet kotimaihinsa. Jotta heidän ei tarvitsisi ajaa omaa asiaansa ja vetää demokratian kiviriippaa perässään, vaan heillä olisi vapaus ajatella ja toimia itsenäisesti. Katsoa, että jokainen saisi omiin jalkoihinsa sopivat kengät.”

”Nyt näyttää siltä, että luottamuspula, kansallinen kateus, valtataistelu ja ahneus ovat hämärtäneet tämän periaatteen ja sokaisseet järjen valon. En jaksa uskoa, että europarlamentin vaalit toisivat jonkinlaista ratkaisua asiaan. Pyrkyä ja työntöä näyttää kyllä olevan, kun seuraan ehdokasasettelua. Komission asemaa se tuskin helpottaa. Päinvastoin. Parlamentaarinen demokratia saattaa jo seuraavalla toimikaudella tukkia ne verisuonet, joiden varassa EU:n rasvoittunutta sydäntä tulisi pitää elossa ja toiminnassa. Jotta Komission valta-asema kirkastuisi ja turha demokratian töhnä raivattaisiin pois, EU tarvitsisi pallolaajennuksen sekä oikeassa että vasemmassa sepelvaltimossaan.”

Viljo oli vauhdissa.

Huomasin ajattelevani aika paljon samaan suuntaan. Vaikka Suomen poliittinen eliitti nyt marssitetaan kesän kirkastamalle näyttämölle kaikessa komeudessaan, en pääse irti siitä ajatuksesta, että demokratia on vain naamio, jonka taakse todellinen valta kätkeytyy. Sellaisen naamion varaan ei pitäisi rakentaa jäykkää systeemiä. Sen sijaan pitäisi huolehtia siitä, että ilma virtaa ja veri kulkee eliitin sisällä. Eliitti saa olla verkkomainen, monitahoinen, mutta sen ei  pidä muodostua ylipapistoksi tai inkvisitioksi, joka jysähtää vuosikausiksi paikoilleen. Määräaikaisuus ja selkeä tehtävien jako ovat välttämättömiä. Meidän perustuslaissamme nämä asiat on sanottu aikalailla oikein. Joustavuuskin on kohdallaan. Ajattelen kuitenkin, ettei tätä mallia voida kopioida sellaisenaan niin suuriin ja mahtaviin koneistoihin, jollaiseksi EU on päässyt kasvamaan. Siellä pitäisi kyetä hyväksymään hitusen enemmän diktatuurilta haiskahtavia periaatteita ja toimintamuotoja, mutta oltava samalla valmiita tiukentamaan kontrollia ja valvomaan, että virheitä ei pääse tapahtumaan. Komission jäseniltä vaaditaan korkeaa työmoraalia ja tiukkaa itsekuria. Ja valmiutta astumaan syrjään, jos oma kenkä puristaa ja jos (vaikkapa vain vahingossa) omasta verstaasta on valmistunut vääränlaisia kenkiä.

Yksikin sellainen pari on liikaa.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti