Kuinka helppoa elämä olisikaan, jos kaikki sujuisi
johdonmukaisesti. Rauhallisesti. Kauniisti. Järkevästi. Oman tahdon mukaisesti.
Silloin kaikki huolet kaikkoisivat pois. Nurkan
takana ei olisi pahoja eikä hyviä yllätyksiä. Ei varjoja. Ei riitoja. Pelkkää
aurinkoa ja ystävyyttä.
Mutta, kuten pieni lapsikin, joka hamuilee
ensimmäisiä kertoja äitinsä rintaa, tietää, elämä on täynnä arvoituksia,
epäjohdonmukaisuuksia, diskrepansseja. Niihin törmäämme joka päivä. Niitä
kuhisee ympärillämme. Valot ja varjot leijuvat. Ei niissä näytä olevan mitään
järkeä.
Ja mikä vaikeinta, yksinkertaisimmallakin asialla on
elävässä elämässä useita kasvoja. Se, mikä näyttää henkilöstä A selvältä ja
johdonmukaiselta, voi henkilölle B olla hämärää ja epäjohdonmukaista.
Tässä mielessä diskrepanssillakin on erilaisia,
usein vastakkaisiakin, olemusmuotoja.
Yhden silmässä vanhan lehmuksen runkoon kasvanut
pahkura, voi näyttää tuskaiselta ja sairaalta. Toisen silmässä se on kaunis ja
täynnä elämää. Sama koskee koivun oksiin syntyneitä tuulenpesiä. Joidenkin
mielestä ne ovat piristäviä poikkeuksia, toiset surevat sitä, että koivuparka
on sairastunut syöpään.
Sitten tulevat totuudenpuhujat ja tietäjät, jotka
selittävät, että pahkat ja tuulenpesät ovat ilmiselvästi noiden kasvien
sairauksia, mutta että kasvit ovat hyväkysyneet ne osaksi itseään ja oppineet
elämään niiden kanssa.
Tällaiseen ajatuksenjuoksuun törmäsin yllättäen
maanpuolustuskurssini kanssa, kun kävimme katsomassa lähellä Pietaria
sijaitsevaa Levashovon hautausmaata, jonne on haudattu Stalinin 9. maaliskuuta
1936 käynnistämän suuren puhdistuksen uhreja. Heitä arvellaan olevan pelkästään
Levasjovossa noin 40 000. Kaikki kuljetettiin paikalle kuorma-autoilla. Heidät
oli surmattu niskaan ampumalla sen jälkeen, kun ”entisten kulakkien,
rikollisten ja muiden neuvostovastaisten elementtien” joukkopidätykset
käynnistyivät 31.7.1937 NKVD:n käskyn 00447 nojalla (perustietoja tapahtumasta
löytyy Googlesta hakusanalla Levashovo).
Oliko tässäkin kysymyksessä vain diskrepanssi,
epäjohdonmukaisuus? Poikkeama, joka vasta sitten, kun Neuvostoliitto romahti,
osui silmään?
Oliko Levashovo vain tuulenpesä tai pahkura
lehmuksen kyljessä?
Tietäjä voi vastata sanomalla, että se riippuu
siitä, kenen silmällä asiaa katsoo.
Niille, jotka takoivat muistosanat Levashovon
graniittiin, asia ei ole hämärä: "Tämä
muistomerkki on pystytetty muistoksi kaikille suomalaisille, jotka kuljetettiin
teuraaksi neuvostovallan aikana".
Kun sanojen yläpuolelle oli kirjoitettu ote Raamatusta
(Hesekiel 37:9), oli ihan pakko tarkistaa: Tule, henki,
neljästä tuulesta ja puhalla näihin surmattuihin, että he tulisivat eläviksi.
Sanoihin ”neljästä tuulesta” sisältyy se
diskrepanssin olemusmuotoja kokeva huomautus, josta edellä mainitsin.
Voisiko totuudellakin
olla erilaisia kasvoja? Vai onko olemassa vain yksi totuus, joka on hakattu
kiveen ikuisiksi ajoiksi?
Tähän vastaa Hesekiel arvoituksellisesti (profeetan
näky Kebar-joen varrella): ”Ja niiden kasvot olivat ihmiskasvojen kaltaiset;
mutta oikealla puolen oli niillä neljällä leijonankasvot, vasemmalla puolen oli
niillä neljällä häränkasvot, myös oli niillä neljällä kotkankasvot.”
Voi olla, että (nyky)ihmisen pyrkimys nähdä kaikessa
oman tahtonsa mukaista johdonmukaisuutta ja vierastaa diskrepansseja, on
virheellinen. Ehkä se on totuudelle vierasta? Ehkä se on liian minäkeskeistä,
egoistista?
Tästä asiasta keskustelen varmaankin joskus
myöhemmin Viljo Vähäsen kanssa, jos (ja kun) hän ilmestyy taas maisemiin.
Sillä aikaa on turvauduttava omiin voimiin.
Niiden avulla päädyin eilen, jolloin niin ja niin
monta valkolakkia painettiin uusien ylioppilaitten päihin, siihen
hämmästyttävään lopputulokseen, että olin sisäministerin kanssa samaa mieltä
yhdestä asiasta: Suvivirsi kuuluu lähtemättömästi suomalais-kansalliseen
perintöön eikä sen arvovaltaa ja asemaa pidä tieten tahtoen horjuttaa koulujen
kevätjuhlissa. Ei siinäkään tapauksessa, että jonkin yksittäisen koulun
oppilaitten enemmistö on maahanmuuttajia, joille suvivirsi ei ole tuttu.
Mennään aivan väärään suuntaan, jos koraanilaiset ja
raamattulaiset eivät voisi laulaa ja kuunnella toistensa lauluja samassa
tilassa, samassa juhlasalissa.
Päinvastoin. Pitäisi opettaa heitä elämään tässäkin
suhteessa yhdessä. Rauhallisesti. Kauniisti. Järkevästi.
Eihän se vaadi kuin muutamia yhteisiä
lauluharjoituksia kevään aikana!
Uskoisin, että Suvivirsi kyllä kestää diskrepansseja
ja että samaista ymmärtämystä ja suvaitsevaisuutta löytyy myös muilta
kasvoilta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti