Pääministeri
Jyrki Katainen antoi eilen eduskunnalle ilmoituksen arktisesta strategiasta. Se
perustui hallituksen elokuussa hyväksymään periaatepäätökseen, jota oli
valmisteltu kaikissa ministeriöissä. Kyse oli ”kansallisesti isosta asiasta”,
kuten pääministeri korosti.
Mutta
kevyestipä se heilahti läpi. Asiaa ei lähetty mihinkään valiokuntaan eikä siitä
tehty päätöstä. Tällainen on käytäntö pääministerin ilmoitusten suhteen.
Kansanedustajat saivat kyllä keskustella asiasta puhemiehen johdolla, mutta
sitten pamahti nuija.
Mistä
tällainen kiire?
Löydän
kaksi selitystä: (1) Kyseessä oli eräänlainen jatkokertomus, jonka ensimmäinen
osa oli vielä tuoreessa muistissa. Edellisestä arktisesta strategistahan on
vain kolmisen vuotta. Eivät tuhansia vuosia nukkuneet jäämassat siinä ajassa
mihinkään katoa. (2) Vaikein ongelma oli päätetty haudata ympäristöpolitiikan
ja kaupankäynnin hämäävään verkkoon. Näinhän oli tehty jo aikaisemman pääministerin,
”putkimies” Paavo Lipposen johdolla, kun päätettiin olla hiljaa Nord Streamiin
liittyvistä ulko- ja turvallisuuspoliittisista ongelmista. Luonnonsuojelun ja
vapaan markkinatalouden piikkiin sopii miljoonia liuskoja sekä kevyttä että
painavaa puhetta.
Hallitus
kiertää globaalin geopolitiikan ydinkysymyksiä kuin kissa kuumaa puuroa.
Niin
tekevät myös Ulkopoliittisen instituutin tutkijat Harri Mikkola ja Juha Käpylä,
joiden Vieraskynä Hesarissa ilmestyi viikkoa liian aikaisin, kun eduskunta
joutui lykkäämään arktisen strategian käsittelyä sen vuoksi, että hallituksen
piti vastata opposition välikysymykseen.
Ei se
mitään. Ulkopolitiikan tutkijoiden näkemykset arktisesta strategiasta tulivat
riittävän selkeästi esille:
(A)
Hallitus esittelee laveasti Suomen arktista osaamista, mutta välttää visusti
ottamasta kantaa ulko- ja turvallisuuspolitiikan kuumiin kysymyksiin.
(B)
Arktiselle alueelle ilmaantuu ”suuria toimijoita”, jotka kaventavat Suomen
liikkumavaraa, jolloin Suomen on pysyttävä tiukasti ”muualla päätettyjen
raamien sisällä”. ”Panosten kasvu ja uusien toimijoiden kyky arktiseen
toimintaan kaventavat Suomen mahdollisuutta muokata ennakoivasti arktisen
hallinnan suurta agendaa … Alue taloudellistuu ja toimijat lisääntyvät. Alueen
hallintaan liittyvät kysymykset monimutkaistuvat ja tulevat entistä enemmän
osaksi kansainvälistä politiikkaa.”
Laittamattomasti
sanottu! Mutta sangen hämärästi. Keikarimaisesti.
Mistä
siis voisi olla kysymys, kun arvostetun laitoksen tutkijatkaan eivät rohkene
nostaa kissaa pöydälle?
Tässä
eräitä arvauksia:
(a)
Geopoliittisesti arktinen alue on aivan toista suuruusluokkaa kuin Itämeren
halki vedettävä, 1224 kilometriä pitkä maakaasuputki Suomen ja Saksan välillä –
olkoonkin, että siinä kulkee kaksi putkea rinnakkain. Kun Nord Streamin
turvallisuuspoliittisista riskeistä vaiettiin, on monin verroin tärkeämpää
kääriä samaiset riskit pumpuliin, kun puhutaan arktisesta alueesta, johon Suomi
kokonaisuudessaan kuuluu.
(b)
Arktiseen liittyy geostrategisia ongelmia, joiden suhteen Suomella ei ole
minkäänlaista sananvaltaa. Se on suurvaltojen (USA/Kanada, Venäjä/Kiina) sekä
Euroopan valtapolitiikan kohteena eikä EU:n ”pohjoinen ulottuvuus” tuo Suomelle
mitään todellista hyötyä – mieluummin päinvastoin. Se voi imaista Suomen arktisen
hallinnan suurelle agendalle tavalla, joka ei ole meidän kansallisten etujemme
mukaista.
(c)
Suomi voi kyllä kehittyä turvallisuuspolitiikan pehmeiden arvojen (arktisen
osaamisen) suurvallaksi, mutta asevarustelun ja avaruuden militarisoitumisen
suhteen me säilymme itikan kokoisina toimijoina. Avaruustutka-asemien
sijoittelun ja sodankäynnin tarkoitukseen laukaistujen satelliittien
kehittelyssä ja käytössä meidän taloudellisilla resursseillamme ja
maantieteellisellä sijainnillamme ei ole mitään merkitystä. Koko siitä
maailmasta meidän on parasta pysyä etäällä. Ja kuitenkin juuri sillä alalla
(turvallisuuspolitiikan kovassa ytimessä) tullaan käymään edessä olevina
vuosina kaikkein ankarin globaalin geopolitiikan arvovaltataistelu. Pahimmassa
tapauksessa aito sotakin.
UPI:n
tutijat näkevät, että Suomen uusi arktinen strategia on ristiriitainen sen
suhteen, että siinä korostetaan ympäristöllistä ja sosioekonomista kehitystä,
kun todellisuus on liukumassa aivan päinvastaiseen suuntaan.
Tämä
ilmiö ei tietenkään liity strategian turvallisuuspoliittiseen ytimeen, vaan
koskee vain sen ympärille rakennettua Potemkinin kulissia. Vapaan
markkinatalouden piirissä erilaiset
temput, joilla edesautetaan ideoiden ja tavaroiden liikkumista ja voittojen
maksimointia, ovat aina tarjolla aktiivisille toimijoille. Ristiriidat ovat
markkinatalouden elinhermoja. Arktinen strategia ei tee tässä poikkeusta.
Ehkäpä
Suomi on tällä hetkellä Arktisen muutoksen suhteen aitiopaikalla, kuten
pääministeri kertoi kansanedustajille. Toivottavasti sieltä näkee myös
kulissien taakse – tarpeeksi ajoissa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti