sunnuntai 29. syyskuuta 2013

196. Pakolainen 130929


Pakolainen on pakon edessä. Ei huvimatkalla. Hän ei pakoile. Hänen on ollut pakko lähteä pois. Tai kuolla.

Tässä on Geneven pakolaissopimuksen (1951) ydin.

Tänä päivänä se koskee yli neljääkymmentäviittämiljoonaa ihmistä. Joka päivä yli 23 000 ihmistä joutuu pakosta jättämään kotinsa.

Se on pienen hiekkajyväsen kokoinen tilastomurunen verrattuna niihin onnellisiin, jotka voivat sulkea kotiovensa rauhallisin mielin, kierrellä kotikonnuillaan ja lähiseuduillaan tai vaikka ympäri maapalloa ja palata takaisin milloin huvittaa.

Mutta tämä pikkuriikkinen hiekkajyvänen näyttää vuodesta toiseen hiertävän hyväosaisten ihmisten kengässä. Se vääntää sivistyneitäkin suita julmaan irvistykseen. Se nostattaa pelkoa ja kateutta. Se jättää tylysti varjoonsa inhimillisen ymmärryksen, humanismin, keskeisimmät periaatteet.

Katkerimmat pakolaisten viholliset haluaisivat ilmeisesti lahdata nuo epätoivoiset kanssaihmisensä valtakuntansa rajoille kuin riistaeläimet tai ahtaa heidät häkkiansoihin kuin villiminkit, jotka ovat päässeet tekemään tuhojaan rantakivikoissa.

Onneksi tällaista hurmahenkeä ei ole päästetty riehumaan aivan valtoimenaan, vaan vuosikymmenten kuluessa on kyetty aikaansaamaan kansainvälisiä sopimuksia ja yhteisymmärrystä pakolaisten ongelman helpottamiseksi.

Vastarinta on kuitenkin sitkeää. Uusia ”perusteluja” ja ”selityksiä” löytyy kuin nauhalta.

Tuoreimman selityksen mukaan pakolaispolitiikka on ”toissijaista toimintaa”, joka vaarantaa ”ensisijaiset tehtävät”. Sanotaan, että
”käytettävissä olevien kotouttamisresurssien kannalta ylimitoitettu humanitaarinen maahanmuutto on johtanut suuriin ja kroonisiin ongelmiin kaikissa Länsi-Euroopan maissa” ja että ”pysyvästi työttömien tai työelämän ulkopuolella olevien ihmisten elättäminen Suomessa on äärimmäisen kallis ja tehoton tapa lievittää maailman pakolaisongelmia.”

Ei ole mikään sattuma, että tällainen puhe ruokkii muukalaisvihamielisyyttä, koska juuri se on puhujan tarkoituskin. Pakolainen on muukalainen, joka ei kuulu tänne! Hän on lude, joka on päässyt tunkeutumaan siistiin kotiini. Hänet on hävitettävä – maksoi mitä maksoi.

Ei ole myöskään ihme, että tämänsuuntainen ajattelu on saanut häkellyttävällä voimalla jalansijaa kylmän sodan jälkeisessä Euroopassa, jossa kuilu tosi rikkaiden ja tosi köyhien välissä on revennyt syvemmäksi kuin ehkä koskaan aikaisemmin.

”Rikas pakolainen” on anakronismi, joka sopii mainiosti nykyrikkaan eurooppalaisen suuhun. Sellainen pakolainen on tervetullut aitojen pakolaisten rikki repimään maailmaan. Hän ei ole muukalainen, vaan hänelle tarjotaan kunniapaikkaa rikkaiden juhlapöydässä.

Mutta pakolainen, joka ei ole huvimatkalla, ei ehkä haluaisikaan istua rikkaiden pöytään, vaan palata mahdollisimman pian takaisin kotiinsa.

Paluumuutto ei kuitenkaan ole ongelmatonta. Päinvastoin. Pakolaisen kohtalona on useimmiten juurtua uuteen kotiinsa, uuteen kotimaahansa. Paluu omaan kotiin ei ehkä vuosiin tai vuosikymmeniinkään ole mahdollista eikä vastaanotto entisessä kotimassa ole ”petturille” aina helppoa.

Omalla kohdallani se tuntuu aivan selvältä.

Kun isäni nosti minut syksyllä 1939 härkävaunuun Hiitolan asemalla ja äitini jäi siskoni ja veljeni kanssa kulkutautisairaalaan, en tietenkään osannut pitää itseäni muuta kuin pikku vauvana, alle 2-vuotiaana tuskin edes sinäkään, mutta jälkeenpäin on kyllä käynyt selväksi, ettei paluumuutto Karjalaan ole ollut mahdollista – eikä minun kohdallani tule olemaankaan.

Mutta unelmat ovat mahdollisia.

Monelle pakolaiselle ne ovat paljon suurempia asioita kuin ”pysyvä työttömyys”, joka nyt hiertää erään, J.R.R. Tolkien koko tuotannon lukeneen kansanedustajan, kengässä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti