Oulun
taidemuseon kokoelmissa on yli sata eri taidemaalareiden itsestään maalaamaa
muotokuvaa. En ole vielä päässyt tutustumaan tähän omakuvagalleriaan, mutta
siitä löytyy tosi upea esittely osoitteesta http://omakuvagalleria.ouka.fi/omakuvagalleria.html.
Tässä on
syytä heti alkuunsa mainita gallerian tekijät sen mukaisesti, kuin ne on
esitetty edellä mainitussa osoitteessa:
”Omakuvagallerian
tekstiosiot ovat laatineet amanuenssi Tarja Kekäläinen ja museoassistentti
Katariina Kemppainen. Valokuvat ovat valokuvaaja Ilkka Soinin,
tutkija-valokuvaaja Mika Frimanin ja museoassistentti Samuli Skantsin ottamia.
Teoskuvien digitoinnit ovat tehneet Mika Friman, Samuli Skantsi ja Harri
Raasakka. Sivujen suunnittelu- ja toteutustyö on Visualway Designin käsialaa.
Oulun taidemuseon puolesta suunnitteluun ovat osallistuneet Tarja Kekäläinen ja
tiedottaja Jaana Valtari. Päivityksistä vastaa taidemuseon tiedottaja.”
Mutta
varsinaiseen sisältöön, gallerian omakuviin, en muutoin nyt mene, koska se
veisi (tänä aurinkoisena maanantaiaamuna, jolloin maailma pidättää hengitystään
Krimin tilanteen johdosta) ajatukseni hakoteille.
Johdannonomaisesti
mainitsen kuitenkin Helene Schjerfbeckin, jonka kuuluisa, eri vuosikymmeninä
syntynyt omakuvasarja oli pari vuotta sitten esillä Ateneumissa, jolloin
itsekin pääsin haukkomaan henkeäni sen suurenmoisuutta ihaillessani.
Juuri
kuvataiteilija Schjerfbeckin kautta voin nimittäin lähestyä tämänkertaista aihettani
eli Paavo Väyrystä – vaikka harppaus saattaa tuntua aika suurelta, ellei jopa
mahdottomalta.
Olemme tottuneet
ajattelemaan, että omakuvia tekevät vain kuvataiteilijat piirtämällä,
maalaamalla, valokuvaamalla tai veistämällä, joskus myös videokameralla. Mutta
on tietysti selvää, että myös kirjoittamalla voi tehdä omakuvia. Niitä
kutsutaan elämänkerroiksi, ja niitähän on maailmankirjallisuus täynnä.
Tiedetään myös, että lukemattomista sävellyksistäkin löytyy omakuvien
piirteitä.
Oulun
omakuvagallerian esittelyssä todetaan nasevasti, että ”ihmistä on aina
kiehtonut oman identiteetin ja habituksen tarkastelu.”
Näinhän
se on.
Kreikkalaisessa
mytologiassa Narkissos, Kesifoksen ja Leiriopen poika, lienee tästä tunnetuin
esimerkki – ainakin siltä osin, kuinka omakuvaan vajoaminen saattaa johtaa
ihmislapsen outoon, jopa vaaralliseen, satumaailmaan.
En
kuitenkaan halua väittää, että Paavo Väyryselle olisi tapahtunut näin.
Sen
sijaan on mielenkiintoista havaita, että yhdestä suomalaisesta poliitikosta on
kirjoitettu (siis piirretty kirjaimin) kaksi muotokuvaa lähes samanaikaisesti.
(Lasse Lehtinen ja Sanna Ukkola: ”Vastarannan kiiski. Paavo Väyrysen
ihmeellinen elämä”, WSOY 2013 ja Paavo Väyrynen: ”Suomen linja”, Paasilinna,
2014).
Toinen
näistä on selvästi omakuva. Toinen on vieraskuva eli kuvitelma siitä, miten
Paavo Väyrynen ehkä piirtäisi omakuvansa.
Tietääkseni
Paavo Väyrynen ei itse osallistunut vieraskuvan piirtämiseen, mutta omankuvan
hän piirsi omalla kädellään.
Katselen
asiaa vain kansikuvien perusteella. Nehän kertovat itse asiassa riittävästi,
jollei aivan kaikkea, myös sisällöstä.
Ei ole liene
mikään sattuma, että Paavo Väyrynen valitsi omakuvansa taustahahmoksi Urho
Kaleva Kekkosen, UKK:n. Sitä ei tarvitse selittää kenellekään. Kaikki tietävät
syyn.
Sen
sijaan muotokuva eduskunnan puhemiehenä vuosina 1948-1950 toimineesta
Maalaisliiton kansanedustajasta, UKK:sta, Paavo Väyrysen omakuvan kannessa
vaatinee jonkinlaisen selityksen. Se ei ehkä kerro katsojalle hetkessä, mistä
on kysymys, mutta yhdessä kirjan otsakkeen, henkilöhahmojen asennon ja
katseiden sekä värien kanssa viesti aukeaa: Tämä on Suomen linja! Väritkin sen
kertovat!
Paavo
Väyrysen omakuvan katsojan tehtäväksi jätetään vain pieni, ulkoinen seikka. Hän
saa pohtia, miksi Vanhan Herran ja Nuoren Isännän kädet ovat eri asennossa.
Molemmat
pitävät kyllä kätensä tanakasti puuskassa, mutta PV painaa vasemman kätensä
piiloon oikeaan kainaloonsa, kun taas UKK jättää sen näkyville oikean
kyynärvartensa päälle.
Symboli,
jonka omakuvien tekijä usein kätkee kuvaansa, on tässä tapauksessa kuitenkin
selvä.
Minä
johdan. Näillä eväillä mennään.
Tätä
kuvaa Lasse Lehtinen ja Sanna Ukkola eivät ole yrittäneetkään tavoittaa. Eihän
vastarannan kiiski voi johtajaksi kelvata! Mutta hänen ihmeellisestä elämästään
voidaan kyllä kertoa värikkäitä tarinoita.
Oikeastaan
Lehtinen ja Ukkola ovat jääneet omassa piirroksessaan hämmentävän kauas siitä
omakuvasta, jonka Paavo Väyrynen on piirtänyt itsestään.
Tämä
koskee aivan erityisesti otsaketta. He osuvat siinä jotenkin harhaan. Siitä
puuttuu se huikea itseironia ja valtaisa pettymys omaan itseensä ja koko
ympäröivään maailmaan, jonka Helene Schjerfbeck saavutti omakuviensa sarjassa.
Mutta eihän
sellaisesta ole häivähdystäkään myöskään Paavo Väyrysen uusimmassa omakuvassa,
joka itse asiassa koostuu seitsemästätoista (17) hänen aikaisemmasta
yrityksestään kuvata itseään.
Jokainen
rivi ja jokainen kirjain, jolla Paavo Väyrynen on tähän mennessä kuvannut suhdettaan
elinympäristöönsä ja kertonut omasta elämästään, on osa hänen (varmaankin
vähitellen valmistuvaa) omakuvaansa.
Suomen
linja on vain yksi uusi sipaisu tässä maalauksessa.
En
kuitenkaan halua asettaa kysymyksen alaiseksi sitä, etteivätkö Paavo Väyrysen
”omakuva” ja Lasse Lehtisen ja Sanna Ukkolan ”vieraskuva” pyrkisi todella
vakavasti mahdollisimman lähelle totuutta eli ”todellista kuvaa” tästä
miehestä, joka jälleen kerran pyrkimässä kansanedustajaksi ja
europarlamentaarikoksi ja (jos maalia riittää) eduskunnan puhemieheksi,
ministeriksi ja puoluejohtajaksi.
Mutta
kuka piirtäisikään tämän vuosituhannen alkuhetkillä meille kuvan Suuren
Illusion särkymisestä (kuten Mika Waltari vuonna 1928) tai kuka kertoisi meille
uudelleen, kuinka Narcissos ei pystynyt poistumaan nälkäisenä ja väsyneenä oman
kuvansa äärestä, vaan kuihtui siihen ja kuoli lopulta pois.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti