maanantai 31. maaliskuuta 2014

229. Kun on tunteet 140331

Viljo Vähänen seisoi oveni takana kalpeana. Arvasin, että jotakin tavallisuudesta poikkeavaa oli tapahtunut, kun vanhanaikainen, käsin veivattava ovikelloni ei rämähtänytkään soimaan iloisesti, kuten tavallisesti, vaan siitä kuului vain heikko sirahdus.
- Tulehan sisään, sain sanotuksi ennen kuin Viljo ehti avata suutaan. – Mikä on? Mitä on tapahtunut?
Kevätaurinko paistoi kirkkaasti keittiöni ikkunasta. Tammeni Quercus robur seisoi rauhallisesti vankan runkonsa varassa. Se oli vasta heräämässä talviunestaan. Unenpöpperöinen. Silmujen alkujakaan se ei vielä halunnut näyttää ohikulkijoille eikä edes minulle, kun käväisin aamuhämärissä hipaisemassa sitä lenkille lähtiessäni.
”Katsoitko aamu-uutiset?”
Se oli tietysti turha kysymys, koska Viljo tiesi hyvin, että avaan aina töllön joko tasan kello seitsemän tai tasan kahdeksalta riippuen siitä, mihin aikaan olen pysynyt vääntäytymään ylös sängystäni. Nyt kello oli jo ohittanut yhdeksän, kun Viljo ilmestyi oveni taakse.
”Siinä kuoli neljän lapsen isä”.
Viljo ei tahtonut saada ääntään kuriin, kuten ei aamu-uutisissakaan se paikallinen urheilujohtaja, joka kertoi, kuinka 43-vuotias ruotsalaismies oli saanut eilen surmansa Helsingborgin ja Djurgårdenin välisen ottelun alla, kun joku oli iskenyt häntä lasipullolla takaraivoon ja alkanut sitten lyödä ja potkia häntä kahden muun kaverinsa kanssa.
”Hän oli etäinen sukulaiseni. Isäni sisaren miehen serkun pojanpoika. Vielä nuori mies. Keskellä elämänsä kesää … tunsin hänet hyvin”
Viljon ääni hävisi melkein kuiskaukseksi.
Olin hieman ulalla, koska Viljo ei ollut koskaan aikaisemmin halunnut kertoa minulle mitään sukutaustastaan. Minulla ei ollut aavistustakaan siitä, että hänellä oli tuollaisia kontakteja Ruotsin suuntaan.
- Minäkin näin kuinka sen kaverin ääni petti televisioruudussa. Se jäi itse asiassa vahvemmin mieleeni kuin itse tuo järkyttävä, aivan kauhea tapahtuma, josta keskustelu jatkuu vielä varmasti pitkään. Vaikka maailma on edelleen täynnä väkivaltaa kaikissa traagisissa muodoissaan, tunteiden näyttäminen ja niiden tuominen esille aivan arkisissa tilanteissa, kuten tässä tapauksessa keskellä jokapäiväisiä aamuaskareita, koskettaa erityisen voimakkaasti.
Kun tilanne alkoi vähitellen rauhoittua ja kun olimme todenneet, ettei Helsingborginkaan tapahtumille enää voi mitään - tapahtunut, mikä tapahtunut – avasimme uuden Camomile Meadow teepussiin ja aloimme mietiskellä tunteiden näkymisen ja näyttämisen ongelmaa.
Siihen meitä johdatti Yleisradion uutissivuilla tänään julkaistu tutkimus siitä, kuinka erilaiset, voimakkaat tunteet näkyvät ihmiskehon eri osissa. (Bodily maps of emotions -tutkimus julkaistiin alun perin Yhdysvaltain kansallisen tiedeakatemian PNAS-julkaisussa viime vuoden puolella. Sen ovat kirjoittaneet tutkijat Lauri Nummenmaa, Enrico Glerean, Riitta Hari ja Jari K. Hietanen).
Artikkeli on levinnyt kuin kulovalkea ympäri maailmaa. Uutisen mukaan se on alkuvuoden aikana avattu PDF-versiona jo 127 000 kertaa, mikä on tieteelliselle tekstille varsin kova lukema.
Ehkäpä tunteiden kehokartan suuri suosio perustuu itse teeman lisäksi myös siihen, millä tavalla se on osattu avata laajalle lukijakunnalle.
Aalto-yliopiston professorin, Lauri Nummenmaan, laatimasta, värikkäästä kuvakertomuksesta lukija näkee heti, missä kehon kohdassa suuret tunteet kulloinkin kiehuvat.
Tottahan sellainen tieto meitä kaikkia kiinnostaa!
Se jopa houkuttelee meitä tarkkailemaan omaa itseämme ja kaikkia niitä, joita päivänmittaan tapaamme tai joihin sattumalta törmäämme.
Nummenmaan & Co tunneskaala on laaja. Tunteiden värikartta on kuin taidemaalarin paletti.
Viha. Pelko. Inho. Ilo. Suru. Hämmästys. Ahdistus. Rakkaus. Masennus. Halveksunta. Ylpeys. Häpeä. Kateus.
Ne ovat jossakin muodossa lähes jokaiselle ihmiselle tuttuja tunteita. Tutkijat ovat ottaneet mukaan myös Neutraali-vaihtoehdon, mitä ei varmaankaan lueta ”tunteettomuudeksi”, vaan se on jonkinlainen tunnekartan lepotila.
Tutkimukseen pitäisi tietysti päästä tutustumaan kokonaisuudessaan, ennen kuin yrittää löytää omaa tulkintaa niiden värikkäiden hahmojen perusteella, jotka uutisen yhteydessä julkaistiin.
Huomaisimme kuitenkin Viljon kanssa heti pari mielenkiintoista seikka (tietämättä, minkä merkitykset tutkijat ovat antaneet väriskaalan eri osille – punaiselle, siniselle, keltaiselle tai mustalle).
(1) Ilo ja suru ovat (odotetusti) kaukana toisistaan
(2) Ilo ja rakkaus ovat (odotetusti) lähellä toisiaan, mutta viha näyttäisi herättävät aika lailla samankaltaisia tunteita kehon yläosassa. Ylpeyskin näyttäisi kuumentavan samoja alueita.
(3) Masennus on aivan omaa luokkaansa. Suru, Häpeä ja Hämmästys näyttäisivät kehollisilta ilmenemismuodoiltaan vähän samanlaisilta.
Ymmärsimme kyllä Viljon kanssa, että saatoimme joutua omissa tulkinnoissamme aivan väärille poluille.
Saimme kuitenkin aiheen palata vielä Viljon alkuperäiseen tunneryöppyyn, joka sai hänet rimpauttamaan jälleen kerran ovikelloani.
Totesimme aika yksituumaisesti, että itse teko (pullonisku ja potkiminen) on tapahtunut suuren vihan vallassa. Ei sitä muutoin voi ymmärtää.
Miten sellainen viha syntyy, mitkä ovat toisin sanoen tuollaisen  raa’an ja silmittömän rikoksen motiivit, jäi tietysti meille epäselväksi. Sen joutuvat oikeusviranomaiset (Ruotsin syyttäjälaitos ja tuomioistuimet) aikanaan selvittämään. Tekijät jäivät ymmärtääksemme heti käpälälautaan.
Eikä meidän tarvinnut Viljon kanssa kovinkaan kauan jatkaa pohdiskeluamme, kun huomaisimme jo keskustelevamme mustavalkoisesta elokuvasta Kun on tunteet vuodelta 1954.
Kuinka ihmisen arki sekä tieteen ja taiteen maailma, itse asiassa koko inhimillinen elämän, on tuvillaan tunteita!
Ohjaaja Erik Blomberg ja käsikirjoittaja Mirjami Kuosmanen olivat viisikymmentäseitsemän vuotta sitten onnistuneet koostamaan Maria Jotunin novelleista hienon, vain yhtä päivää kuvaavan elokuvan
Eivät tunteet mihinkään katoa!
Kun on tunteita, on myös tekoja.
Sellaiseen maailmaan ihminen on olemassaolossaan heitetty, kuten filosofi Martin Heidegger aikoinaan totesi.
Se meidän täytyisi vain ymmärtää sitä – kaikessa kauneudessaan, rumuudessaan ja kauheudessaan!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti