Kun helmiä alkaa putoilla sikojen sekaan, on
paimenpojan syytä nousta varpailleen voidakseen erottaa aidot helmet puisista,
rautaisista ja muovisista. Vaikka siat ovat tunnetusti viisaita eläimiä ja
kaikkiruokaisia, on sikopaimenen kuitenkin vahdittava, etteivät hänen
suojattinsa joutuisi vaaralle altteiksi eli söisi jotakin sellaista, joka
saattaisi sekoittaa niiden ajatukset ja tehdä ne hulluiksi taikka pahimmassa
tapauksessa vaarantaa jopa niiden hengen.
Sikopaimenen homma ei ole helppo. Päinvastoin.
Monta kertaa hänen on vaikeaa erottaa, mikä on oikeaa ja hyvää ravintoa
kokonaiselle sikalaumalle, legiolle, jonka hän on saanut vartioitavakseen.
Sikopaimenen elämä voi olla täynnä yllätyksiä ja mullistuksia, kuten
esimerkiksi niillä paimenilla, joista kerrotaan Markuksen evankeliumin 5.
luvussa.
Näin tapahtui Genesaretin järven toisella
puolella, jossa Jeesus Nasaretilainen paransi ”haudoista tulleen miehen, joka
oli saastaisen hengen vallassa.”
Aina silloin tällöin tuo tarina osuu silmiini,
kuten tänä sunnuntaiaamuna, kun yritin jotenkin pitää pääni pinnalla siinä
valtaisassa tiedontulvassa, jonka Krimin tapahtumat synnyttivät ja joka nyt velloo
ympärilläni kuin musta myrsky.
Pieni kertaus.
Hän (tuo riivattu) asusti haudoissa, eikä kukaan enää voinut häntä kahleillakaan sitoa,
sillä hän oli monta kertaa ollut sidottuna jalkanuoriin ja kahleisiin, mutta
oli särkenyt kahleet ja katkonut jalkanuorat, eikä kukaan kyennyt häntä hillitsemään.
Ja hän oleskeli aina, yötä päivää, haudoissa ja vuorilla, huutaen ja runnellen
itseään kivillä … (ja kumarruttuaan Jeesuksen eteen) Minä vannotan sinua Jumalan kautta, älä vaivaa minua … Niin siellä oli
lähellä vuorta suuri sikalauma laitumella ja ne pyysivät häntä sanoen. ”Lähetä
meidät sikoihin, että menisimme niihin.”, ja hän antoi niille luvan. Niin
saastaiset henget lähtivät miehestä ja menivät sikoihin. Silloin lauma, noin
kaksituhatta sikaa, syöksyi jyrkännettä alas järveen ja ne hukkuivat.
Tarina näyttää kiehtoneen myös James Joycea
(ks. Ulysses, s. 354, alaviite 155). Sen mukaan niiden (sikalaumojen)
paimentajat pakenivat ja kertoivat siitä kaupungissa ja maataloissa. Ja kansa
lähti katsomaan, mitä oli tapahtunut.
Tieto yllättävistä tapahtumista kulki noihin
aikoihin suusta suuhun ja levisi siis paljon hitaammin kuin nykyisin, jolloin
se kiertää lähes valonnopeudella hetkessä ympäri koko maapallon.
Tuolloinkin ihmiset tulivat joukolla töllistelemään
ihmeitä.
Tiedon nopeus ei kuitenkaan ole tämän tarinan opetus, vaan se, että sikopaimenet
menettivät koko laumansa, työnsä ja elinkeinonsa, koska hulluus (saastaiset
henget) oli iskenyt heidän suojatteihinsa.
Ja mistä siat olivatkaan imaisseet tuon hulluuden
sisäänsä?
Markuksen mukaan syy ei ollut sioissa itsessään
eikä sikopaimenissa, vaan heistä/niistä täysin riippumattomassa, ulkopuolisessa
voimassa, jonka olemassaolosta heillä/niillä ei ollut mitään käsitystä.
Symbolisella tasolla tämä viittaa tietysti
uskontoon (Jeesus Nasaretilaiseen). Ja kuten olemme niin usein nähneet,
uskonnolla (uskonnoilla) on tapana sekoittaa päitä!
Eikä tarvinne kuopaista kovin syvältä, kun
löydämme myös Krimin kohtaloista ja koko ihmiskunnan tarinasta, kaikilta
mantereilta ja kaikista ilmansuunnista, saman hulluuden lähteen, josta Markus
kertoo evankeliumissaan.
Mutta tuolle, hyllyvälle, suolle ei
tarkoitukseni ollut tällä kertaa uskaltautua, vaan palaan takaisin
sikopaimenten pariin.
”Älkää heittäkö helmiä sioille.”
Näinhän me olemme tottuneet hokemaan ja näillä
hakusanoilla löytyy Googlesta loputon määrä tarinoita.
Tämä maksiimi,
ajattelemisen ja toiminnan perusohje, on luonnollisesti kovin vaarallinen,
koska se pakottaa sanojansa vetämään käsitteellistä rajaa helmien,
niiden heittäjien ja sikojen välille,
jolloin sanojasta tulee herkästi leimakirveen heiluttaja.
Ja,
kuten aluksi yritin sanoa, on olemassa erilaisia helmiä. Yhtä ja samaa helmeä, voi joku pitää oikeana ja
suurenmoisena, ja joku toinen vääränä ja ala-arvoisena.
Joku
saattaa kyllä löytää mielestään oikean
helmen jokihelmisimpukan sisältä, mutta joku toinen löytää siitä kuitenkin
virheitä ja epäpuhtauksia.
Lopputulos
ratkaisee, mutta sekin on aina (paitsi ehkä matematiikassa) kiinni katsojan
silmästä tai korvasta.
Rohkenen
kuitenkin todeta (vaikkakin vain alustavasti), että minun (sian) kaukalooni on
Krim-keskustelussa tipahtanut muutamia helmiä, joiden suhteen odottaisin paimenpojaltani jonkinlaisia ohjeita,
koska omat kykyni arvioida niiden vaarallisuutta tai hyödyllisyyttä ovat kovin
puutteelliset.
Tästä
muutama esimerkki, joihin merkitsen (+) tai (-) merkit sen mukaan kuinka itse
arvioin näiden helmien ominaisuuksia.
(1)
Vladimir Putinin puhe (+++). Hesari teki tärkeän ja monessa suhteessa
hyödyllisen poliittis-historiallisen teon julkaisemalla puheen suomennoksen
kokonaisuudessaan. Toivottavasti minun laumani rohkenee nuuskia sitä huolellisesti.
Oma arvioni sen aiheuttamista reaktioista (ks. 226. Jääkylmää retoriikkaa
140321) oli aivan liian hätäinen, koska tein sen ennen kuin olin lukenut Hesarin
käännöksen. Nyt olen lukenut sen ällätikun kanssa kokonaan, ja olen iloinen,
että tuo helmi putosi siihen
karsinaan, jossa itse maiskuttelen Krimin tarinoita. En tunne tarvetta sen
vuoksi syöksyä jyrkännettä alas järveen
ja hukuttautua. Seison mieluummin helmi
kourassani tukevasti rantatöyräällä.
(2)
Suomen Kuvalehden pääkirjoitus (11/2014) Venäjä
vaipuu menneisyyden lumoihin (---). Naapurin nimeäminen ”roistovaltioksi” ja rujo väite, että ”Venäjä menettää äänensä
kansainvälisessä yhteisössä” sekä siihen liittyvä ylenpalttinen suitsutus
Ukrainan väliaikaiselle hallitukselle, jonka pääministeri kiertelee läntisen
maailman hoveissa kuin Suuri Vapahtaja, ärsyttää no end. Nämä seikat tekevät tästä helmestä ruman ja vastenmielisen.
(3)
Jarmo Koponen (21.3.2014) Venäjä on liukunut autoritarismista totalitarismiin (-). Moskovan Carnegie-instituutin tutkijan Lilia Ševtsovan siteeraus, että ”Putinin Venäjä voi olla olemassa
nykyään ainoastaan militaristisena valtiona, joka etenee vääjäämättä kohti
totalitarismia sen kaikilla herkuilla”, kertoo tämän helmen perusvärin.
(4) Timo Vihavainen (21.3.2014) Venäjät pysyvät erillään (++). Hyvä ja
valaiseva puheenvuoro Ukrainan ja Venäjän suhteista.
(5) Juha Ristamäki (22.3.2014) Kollaa kesti – silloin joskus (-/+). Päättäjien
pitäisi ottaa kädet pois taskuistaan, jotta Suomi pääsisi pyrkimään Natoon,
mutta ”ei Venäjä missään vaiheessa tulisi Suomen
Nato-jäsenyyttä mukisematta nielemään. Se voisi jopa yrittää radikalisoida
Suomessa asuvia venäläisiä”. Tämä on näitä kiikunkaakunhelmiä,
joiden kanssa sikopaimen joutuu pähkäilemään tuskanhiki otsallaan.
On
tietysti tärkeää, että meitä, sikoja, ylipäätänsä ruokitaan. Jos eläisimme täydellisessä
(uutis)pimennossa, jossa emme saisi omilla kärsillämme nuuskia ja haistella,
mitä kaukaloomme päivittäin tuodaan, tilanne olisi todella paha ja surkea.
Nyt
erilaisia helmiä putoilee sekaamme, ja pääsemme itse arvioimaan, syömmekö ne
ahmaisten tai varovaisesti nuuskien vai työnnämmekö ne kokonaan syrjään.
Näin on
hyvä. Eläköön vapaus!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti