See That My Grave Is Kept
Clean
Varhain pitkäperjantaiaamuna ajatukseni lähti
kummalliseen liitoon. Vähän pelottavaankin.
Kuka on syyllinen Jeesus Nasaretilaisen
tuskalliseen ja hirvittävään teloitukseen? Olisiko minunkin kannettava osani
tuosta syyllisyyden taakasta? Mitä syyllisyys on?
Syyllisyys tarkoittaa psykologiassa ja psykiatriassa
ensisijaisesti väärin tekemisen tunnetta ja
tuskallista tietoisuutta siitä, että on tehnyt jotakin moraalisesti väärää tai
rikkonut lupauksen. Mikäli syyllisyydentunne syntyy ilman järkevää syytä ja
kehittyy kestämättömäksi, voi kyseessä olla oire psykoottisesta depressiosta (Google).
Kun vain pari
silmänräpäystä sen jälkeen, kun olin kirjoittanut edellä olevat sanat
tietokoneellani, tapoin etusormeni julmalla painalluksella pienen pienen
kärpäsen, joka oli tullut tervehtimään minua aamutuimaan päästämättä
inahdustakaan, vaan lenteli vain hilpeästi mutkitellen hiireni ympärillä,
syyllistyinkö moraalisesti tuomittavaan tekoon? Oliko tuohon tekoon jokin
järkevä syy? Vai oliko tekoni takana vain tunne siitä, että minulla oli oikeus
tappaa tuo pieni olio?
Jeesus
Nasaretilainen ja pieni kärpänen kirjoituspöydälläni painivat vähän eri
sarjoissa, mutta samasta asiasta on kuitenkin kysymys.
Syyllisyydestä.
Syyllisyyden tunteesta.
Olenko siis
vaipumassa psykologiseen depressioon!
No way!
En toki, mutta syyllisyyden tunteesta voisin
kyllä jatkaa itsetutkistelua.
Itse asiassa olen tuntenut monta kertaa
aikaisemminkin jonkinlaista syyllisyyttä siitä, että olen huitaissut pienen
kärpäsentapaisen hyttysen kuoliaaksi, kun se tulee röyhkeästi häiritsemään
kirjoittamistani, mutta Jeesus Nasaretilaisen suhteen en kyllä ole osannut
kantaa minkäänlaista syyllisyyttä. Se ei ole juolahtanutkaan mieleeni.
Mutta kun on siis pitkäperjantai ja erilaiset
kanavat ovat tulvillaan kuvia tuosta teloituksesta, se vain välähti mielessäni.
Itse asiassa ajatus pompahti ylös, kun luin
Suomen Kuvalehdestä (15/2014) Herman Raivion lyhyen arvion Ferninand von
Schirachin kirjasta Syyllisyys (Suom.
Raija Nylander, Atena, 2014) ja heti perään Matti Komulaisen kirjoituksen Pitkä Marssi. ”Miten Laibach-yhtyeen
manifesteihin ja nahkauniformuihin pitäisi suhtautua”. Sen lopussa hän viittaa
Blind Lemon Jeffersonin bluesiin, jossa kehotetaan pitämään huoli siitä, että
”hauta on puhdas”.
Kaikenlaiset assosiaatiot pyrähtivät lentoon!
Käärittiinkö Jeesus Nasaretilainen teloituksen
jälkeen puhtaaseen pellavakankaaseen ja
jäikö Torinon käärinliinaan hänestä
merkkejä?
Torinon
käärinliina on suorakaiteen muotoinen, 437 x 111 cm pitkä, yhdestä kappaleesta
valmistettu pellavakangas, joka on kudottu ns. kolme-yhteen kalanruototoimikas
– tekniikalla. Käärinliinan vasemmassa laidassa kulkee yksinkertaisella
saumalla kiinnitetty noin 8 cm levyinen kaista, joka on samaa materiaalia kuin
pääkangaskin. Kankaalta erottuu paljain silmin epäselvä miehen hahmo sekä etu-
että selkäpuolelta. Hahmo on voimakasrakenteinen, pitkätukkainen ja -partainen
ja se on vainajan asennossa. Hahmon kädet on asetettu sukuelinten eteen. Syvän
punertavat läiskät, joiden on tutkimuksissa todettu olevan oikeaa verta,
erottuvat selkeämpänä kuin itse hahmo (Google).
Keveneekö
syyllisyyden taakka, jos hauta on puhdas? Voitaisiinko tänä päivänä joku
henkilö (Pilatus) tai jokin taho (juutalaiset, roomalaiset) panna
rikosoikeudelliseen vastuuseen Jeesus Nasaretilaisen telottamisesta? Tai onko
joku henkilö (?) tai taho (?) vastuussa siitä, mitä Ukrainassa nyt tapahtuu …
tai Syyriassa … Libyassa … Afganistanissa … Kosovossa … Vietnamissa … Koreassa
… Hiroshimassa …
Eikä
aikaakaan, kun löysin (Googlesta tietenkin) mielenkiintoisen kirjoituksen syyllisyyden
tunteen evolutiivisesta kehityksestä.
Ryhmässä
eläminen johti siihen, että uusia evolutiivisia adaptaatioita alkoi kehittyä. Tarvittiin
kyky, jonka avulla ihminen pystyi yhtäaikaa ottamaan huomioon sekä itsensä että
toiset. Varhaiset esi-isämme saattoivat pohtia, että naapurin tehokkaita metsästysaseita
ei kannata varastaa vain siksi, että saisi itse nopeammin metsästettyä ruokaa.
Oli järkevämpää säilyttää suhteet muihin, koska se pidemmällä aikavälillä
palveli myös yksilön omaa etua.
Kun
aluksi kirjoitin, että ajatusteni liito tuntui pitkäperjantaiaamuna hieman
pelottavaltakin, voin nyt päästää rauhallisin mielen tuon pelottavuuden
aspektin lentämään taivaan tuuliin.
Syyllisyyden
tunteesta ja sen tunnistamisesta löytyy myös rakentavaa, positiivista energia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti