torstai 7. toukokuuta 2015

356. Yhteiskuntasopimus 150507

Ei ole ensimmäinen kerta maailmanhistoriassa, että yhteiskuntarauha järkkyy. Se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Ainahan se on tavalla tai toisella järkkynyt.
Kertomukset runollisesta ja mystisestä Troijan sodasta todelliseen ja järkyttävään Toiseen maailmasotaan sekä sen jälkeen jatkuneisiin julmiin ja verisiin konflikteihin eri puolilla maapalloa kertovat karua kieltään siitä, kuinka mahdotonta ihmisten on elää rauhassa keskenään.
Eilen kariutuneet neuvottelut yhteiskuntasopimuksesta ovat vain pienen pienen kyyneleen kokoinen pisara siinä tuskien vuoksessa, jonka keskellä ihmiskunta edelleenkin elää.
Meillä ne muodostivat kuitenkin tämänaamuisten uutisten pääaiheen, vaikka suurten eduskuntapuolueiden puheenjohtajat vakuuttivat kuin yhdestä suusta, että se oli hyvä ja oikea tavoite.
Nyt odotetaan vain kello viittä!
”Haitaria soittaa se, jonka käsissä se on.”
Tämä lakoninen lausahdus jäi aamu-uutisten jälkeen soimaan.
Tauko.
Suomi on edelleenkin perustuslaillinen sopimusyhteiskunta.
Viimeisin suuri uudistus astui voimaan 1.3.2000. Silloin koottiin yksien kansien väliin uusi Suomen perustuslaki. Sen tavoitteena oli ”selkeyttää valtiosääntöä ja lisätä sen ymmärtämystä”, kuten Eduskunnan kanslia asian tuolloin ilmaisi.
Hallitusneuvotteluissa on tähän asti edetty kirjan mukaan. Eduskuntavaalien tulosta on kunnioitettu prikulleen eikä ole syytä epäillä, etteikö niin tapahtuisi tästä eteenpäinkin.
Perustuslaissa ei ole mainintaa yhteiskuntasopimuksesta. Se on syntynyt hallitustunnustelijan omassa päässä. Siihen hänellä on ollut perustuslaillinen oikeus … ja sitä hän on käyttänyt täysimittaisesti … mukaan lukien asiallisesti perusteltu ilmoitus siitä, ettei sellaista sopimusta syntynyt.
Mutta haitari on edelleen hallitustunnustelijan sylissä.
Kansa odottaa kello viittä, jolloin se saa kuulla seuraavan soinnun pääministeriehdokkaan haitarista.
Tuskinpa silloin kuullaan tasavallan korkeimmalta istuimelta sellaista kommenttia, jonka Juha Rihtniemi sai aikanaan kuulla, kun ehdotti porvarillisen vähemmistöhallituksen muodostamista: ”Olette helvetin rohkea mies, jos sen teette!”
Hallitus tullaa muodostamaan vankan parlamentaarisen enemmistön varaan. Siihen antaa eduskuntavaalien tulos hyvät mahdollisuudet.
On kuitenkin odotettavissa, että tunnustelukierroksella vallinnut henki yhteiskuntasopimuksen tärkeydestä heijastuu jollakin tavalla myös hallitusta koottaessa.
Sitä lienee kuitenkin mahdotonta saada näkyviin ministerien nimilistassa tai edes puolueiden nimissä.
Liian monta hiertävää kiveä jäi kenkään.
”Maito on jo kaatunut lattialle!” Ei sitä enää kannata surra … eikä siitä saa juomakelpoista.
Sitäkään ei kannattane pohtia, ottiko hallitustunnustelija suuhunsa liian suuren pullan. Tukehtuminen vain tapahtui.
Eikä se  - ajatelleen yhteiskuntasopimuksen filosofista historiaa – mikään yllätys ollut.
Samaan valtioihanteen pullaan ovat nimittäin tukehtuneet monet kuuluisat ajattelijat aikaisemminkin.
Sellainen on suurten ihanteiden kohtalo ollut kautta aikojen!
Järjestäytyneessä, moniarvoisessa yhteiskunnassa eivät pikaistuksissa tehdyt ratkaisutkaan (lopulliset ratkaisut) ole olleet kelvollisia, vaan johtaneet aina umpikujaan ja aiheuttaneet käytännössä valtavaa surua ja kärsimystä.
Diktaattorit ovat saaneet tuntea sen nahoissaan, vaikka jotkut heistä ovat onnistuneet säilyttämään oman henkikultansa.
Ehkä puhe yhteiskuntasopimuksesta osoittautuu lopulta virheeksi. Se kalskahti kyllä hienolta, mutta törmäsi loputtomiin tulkintavaikeuksiin, kun piti päättää toimeenpanosta.
Pacta sunt servanda on se kompastuskivi, johon se tälläkin kertaa kaatui.
Puolueet voivat kyllä pelata omaa peliään poliittisilla sopimuksilla, mutta työmarkkinajärjestöt eivät. Niille sopimus on sitova.
Nykymaailmassa tämäkin raja on hälventynyt lähes olemattomiin, kun puolueet ovat ohjelmissaan tulleet ”yleispuolueiksi” (mitä kutsutaan myös kasautumiseksi poliittisen keskustaan) ja työmarkkinajärjestöt ovat julkaisseet ”yhteiskunnallisia ohjelmia” eli tunkeutuneet puolueiden reviireille.
Mikä siis ratkaisuksi?
Tähän viittasi tasavallan presidentti Sauli Niinistö esittämällä ”muutaman havainnon parlamentarismistamme” avatessaan valtiopäivät 29.4.2015:
Siteeraan.
Palaan suureen muutokseen vuonna 1987, jolloin rikkoutui kolmisenkymmentä vuotta vallinnut tabu hallituskelvottomasta suuresta puolueesta. Välitön seuraamus oli, että aivan uudet hallituskoalitiot tulivat mahdollisiksi. Uusi tilanne kasvatti ymmärrettävästi tarvetta korostaa vakautta ja parlamentaarista luottamusta, joihin sitouduttiin yksityiskohtaisilla hallitusohjelmilla. Olemmekin eläneet vakaata parlamentarismin aikaa eikä yksikään hallitus ole kaatunut epäluottamukseen. Hallitusta on kyllä pääministerin henkilön vaihtumisen vuoksi vaihdettu, ja puolueitakin on jättänyt hallituksen, mutta ulospäin tilanne on sittenkin näyttänyt ikään kuin saman toiminnan jatkumisena.”
Vastaus on siis vakaa parlamentarismi!
Sen avulla katkaistiin vuonna 1987 Kokoomuksen pitkä korpitaival oppositiossa ja puolue otettiin mukaan käytäntöön, jossa valta voi vaihtua sen mukaan, kuinka hallitusvastuuta on kannettu.
Tämä vaihtoehto on nytkin hallitusneuvottelijan käytössä.
Sateenkaarihallitus murtui omaan mahdottomuuteensa. Sille ei ole luontevaa vaihtoehtoa.
Nyt pitää luottaa perustuslakiin. Se on kirjoitettu juuri tällaista tilannetta varten.
”Hallitusvaltaa käytävät tasavallan presidentti sekä valtioneuvosto, jonka jäsenten tulee nauttia eduskunnan luottamusta.”
Piste.
Keskustelut ja neuvottelut yhteiskuntasopimuksesta olivat tässä suhteessa sekä tarpeelliset että hyödylliset. Niissä selvisi myös, mikä osuus ulkoparlamentaarisilla voimilla so. työmarkkinajärjestöillä, on poliittisessa päätöksenteossa.
Mutta.
”Lainsäädäntövaltaa käyttää eduskunta, joka päättää myös valtiontaloudesta.”
Kello viisi tiedetään (?), mitkä puolueet (joiden asema on tosin mainittu vain viitteellisesti perustuslaissa) muodostavat hallituksen, jonka ensimmäisenä tehtävänä on hankkia ohjelmalleen eduskunnan luottamus. Siihen riittää kansanedustajien yksinkertainen enemmistö.
Sen jälkeen hallitus hallitsee – niin kauan kuin sillä on eduskunnan enemmistön luottamus!
Vielä lienee tarpeellista huomauttaa, ettei tämän marssijärjestyksen toteutuminen viitata laisinkaan siihen, että meillä oltaisiin siirtymässä kohti kaksipuoluejärjestelmää.
Sen brittiläisen version kohtalostahan päättään myös tänään!





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti