Uutinen
kertoi 16.5.2015: ”Latviassa on kehkeytynyt skandaali, kun
tuntematon tekijä pystytti pääkaupunki Riian keskustaan luonnollisen kokoisen,
ristillä riippuvan Putin-nuken. Installaatiossa tummaan pukuun,
valkoiseen paitaan ja solmioon puettu luonnollisen kokoinen nukke riippuu
punaisella ristillä. Kyseessä on eräänlainen taideteos ja huomion herättäjä
viereisessä rakennuksessa sijaitsevalle nykytaiteen näyttelylle.”
Samassa uutisessa kerrottiin Venäjän
suurlähetystön reaktiosta:
”Tällainen ei voi herättää muuta
kuin äärimmäistä suuttumusta ja inhoa. Pidämme täysin sopimattomana tämän
tapaisen provokatiivisen "taiteen" ilmaantumista EU:ssa puhetta
johtavan maan pääkaupunkiin.”
Iltapäivällä Latvian tiedotusvälineet kertoivat,
että näyttelyn järjestäjät olivat sulkeneet sen. Ilmeisesti ”taideteoskin”
poistettiin saman tien.
Minua se ei kuitenkaan jättänyt rauhaan. Totesin
vain, että provokaatiolta katkaistiin järkevästi heti mediasiivet enkä nytkään
halua itse tapahtumaan enää enemmälti puuttua.
Se oli yhdellä sanalla sanottuna törkeä.
Sen sijaan olen kuluneiden kolmentoista päivän
aikana miettinyt, mistä Putin-nuken ristiinnaulitseminen kertoo. Mikä saa
ihmisen menemään äärimmäisyyksiin? Miksi ihmisen julmuus toista ihmistä kohtaan
saa aikaan sellaisen hirveän kärsimysnäytelmän kuin crucifixion? Miksi vapaus, vapaa
tahto, vääristyy loputtomaksi julmuuden ketjuksi, joka kerta toisensa jälkeen
tukahduttaa ihmisyyden viimeisenkin hengenvedon?
Yllättäen löysin (erään) vastauksen Kirkko & Kaupunki
lehdestä (Outi Heinola: ”Oman onnen tavoittelu ei riitä”, nro 18, 13.5.2015),
jossa Jari Ehrnrooth pohtii oman onnen
ongelmaa.
”Vapautemme pahin haaste löytyy sisältämme.
Meillä on yhä sosiaalisen laumaeläimen aivot. Ne haluavat kilpailla ja voittaa.
Ne on helppo orjuuttaa mielihyväpalkintoa tuottavilla aineilla ja elämyksillä.
Niille vapaus on vapautta tehdä juuri niin kuin minä itse tahdon.”
Poliittinen vapaus on vain yksi kategoria tässä
vapauden dilemmassa. Sen huumaavan valon sokaisemana pystytettiin punainen kidutuspaalukin
Riian keskustaan.
Lainaan vielä Outi Heinolan kirjoitusta:
”Ehrnrooth kuvaa kuinka toisen maailmansodan
jälkeen paljastui holokausti ja koettiin moraalinen konkurssi. Silloin nousi
vasemmalta esiin eksistentialistisen vapauden kultti, jonka mukaan jokainen luo
itse oman moraalinsa. Aivan samanlainen vapauden kultti nousi oikealta
neoliberalismin muodossa.”
Se on hyvin sanottu.
Tänä päivänä tämä vapauden kultti näkyy irvokkaasti sellaisissa ylilyönneissä kuin
Putin-nuken ristiinnaulitsemisessa.
Saatiinhan siitä meilläkin aikoinaan jonkinlaista
esimakua silloin, kun taiteilija Harro Koskinen
tuomittiin jumalanpilkasta (Sikamessias) ja kahdesta valtakunnanvaakunan
häpäisemisestä (Sikavaakuna) 70:een kolmen markan määräiseen päiväsakkoon eli
maksamaan sakkoa 210 markkaa.
Samaan vapauden
henkeen luen myös nimimerkki Takkiraudan ylenpalttisen innostuneet
kirjoitukset, joissa Morgoth ristiinnaulitaan
tuhansin piikein häpeäpaaluun! Niitä voi pitää samanlaisina kirjallisina installaatioina jollainen
pystytettiin nykytaiteen museon eteen Riiassa.
Mutta mikä ratkaisuksi?
Vapauden kultti voi olla yhtä tuhoisa kuin
mikä tahansa uskonto. Sekin voi siis synnyttää väkivaltaa. Siitä kirjoittaa mielenkiintoisesti
Kaisa Halonen K&K:ssa (ks. ed.) referoidessaan Aini Linjakummun tutkimusta Uskonnon varjot. (”Kun uskonto varjostaa”).
Jari Ehrnrooth esittää tähänkin asiaan tärkeän
näkökulman:
”Uskontoihin tulee helposti mukaan ideologiaa,
joka pyrkii manipuloimaan ja pakottamaan ihmisten uskoa johonkin suuntaan. Silloin
minulle tulee tunne: Minua ette saa! Mikään eikä kukaan saa tulla ihmisen ja
Jumalan väliin. Se on minulle pyhän yhteyden lähtökohta.”
Crucifixion on vapauden
kultin julma tuote. Käsittämättömän julma.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti