”Ei se mikään hyttynen ole!”
Viljo Vähänen oli lukenut aamulla
uutisen, jonka mukaan maailman suurimpiin pommikoneisiin lukeutuvat jättiläiset
harjoittelevat miinojen levittämistä ilmasta käsin Ruotsin maaperälle. Kyseessä
on Naton järjestämä Baltops 15-sotaharjoitus 5-20 kesäkuuta, jossa britit,
jenkit ja polskit harjoittelevat maihinnousua Skånen rannikolle. Svenskit itse
ovat tietenkin mukana, vaikka sitä ei mainittu. Suomalaisia ei tiettävästi ole
paikalla.
- Ei se todellakaan mikään pikkulintu
ole.
Googlesta löytyivät helposti tekniset
tiedot ja hieman historiaakin.
”B-52 lensi ensilentonsa 1954, ja konetyyppi
otettiin palveluskäyttöön seuraavana vuonna. Sitä on käytetty
rintamapalveluksessa Vietnamin
sodassa ja 1990-luvulla Persianlahdella ja Bosniassa. 2000-luvulla sitä on käytetty Afganistanissa ja Irakissa. Yhdysvallat käytti Stratofortresseja 1950-luvulla strategisina
pommikoneina, joiden tehtävä sodan syttyessä olisi ollut ydinlatauksien
pudottaminen Neuvostoliittoon ja Itäblokin kohteisiin. Lokakuussa 1957 Kylmän
sodan kuumetessa B-52:t määrättiin 15 minuutin
hälytysvalmiuteen ydinpommein varustettuna. Kaksi vuotta myöhemmin Yhdysvaltain
Strategic Air Command -yksikkö aloitti ilmapäivystyksen, joka tarkoitti että
muutama ydinpommilastissa oleva B-52 oli koko ajan ilmassa. Kuuban
ohjuskriisi lokakuussa 1962 nosti ilmapäivystyksen uudelle
tasolle. Suuri osa B-52-laivastosta oli ilmassa ydinpommeilla aseistettuina.
Kriisin lauettua päivysti taivaalla ympäri vuorokauden vain 12 konetta.”
”Jees. Ilmapäivitykset taidettiin lopettaa jo
ajat sitten, kun tapahtui erinäisiä vahinkoja”, Viljo tiesi. ”Mutta
aktiivisessa käytössä ne näyttävät edelleenkin olevan. Tämä operaatio liittyy
selvästikin sotilaallisen jännityksen kohoamiseen Itämeren piirissä, vaikka
sitä ei haluta korostaa. Isojen lintujen ilmestyminen taivaalle ei jää
tavalliselta kansaltakaan huomaamatta.”
- Se on totta. Vapaat lentoväylät Itämeren yllä
eivät ole mitään leveitä valtateitä, vaan kapeita rännejä. Niissä käy melkoinen
vilske ja vilinä. Mutta kyllähän sinne tietysti kaksi jättimäistä B-52 konetta
vielä mahtuu. Kun Nato valvoo virallisesti ainakin Viron ilmatilaa ja Venäjä
aktivoi sotilastukikohtaansa vanhassa Königsbergissä, kohtalokkaita
vahinkojakin saattaa sattua. Lenteleehän siellä tietysti kaiken aikaa myös
valtava määrä siviilikoneitakin, eivätkä ne kaikki ole mitään hyttysiä.
Totesimme Viljon kanssa, etteivät yhdysvaltojen
strategiset pommikoneet muodosta merkittävää teknistä vaaratekijää, mutta
poliittisena ilmiönä niiden ilmestyminen Itämeren ilmatilaan voi olla hyvinkin
merkittävää.
B-52 koneiden poliittinen varjo on raskas ja
pitkä.
Kylmän sodan symboleina ne nostavat jännitystä
Itämeren rantavaltioiden piirissä, vaikka ne eivät edessä olevan
sotaharjoituksen aikana kantaisikaan joukkotuhoaseita siipiensä suojissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti