torstai 21. toukokuuta 2015

360. B-52 Stratofortress 150521

”Ei se mikään hyttynen ole!”
Viljo Vähänen oli lukenut aamulla uutisen, jonka mukaan maailman suurimpiin pommikoneisiin lukeutuvat jättiläiset harjoittelevat miinojen levittämistä ilmasta käsin Ruotsin maaperälle. Kyseessä on Naton järjestämä Baltops 15-sotaharjoitus 5-20 kesäkuuta, jossa britit, jenkit ja polskit harjoittelevat maihinnousua Skånen rannikolle. Svenskit itse ovat tietenkin mukana, vaikka sitä ei mainittu. Suomalaisia ei tiettävästi ole paikalla.
- Ei se todellakaan mikään pikkulintu ole.
Googlesta löytyivät helposti tekniset tiedot ja hieman historiaakin.
”B-52 lensi ensilentonsa 1954, ja konetyyppi otettiin palveluskäyttöön seuraavana vuonna. Sitä on käytetty rintamapalveluksessa Vietnamin sodassa ja 1990-luvulla Persianlahdella ja Bosniassa. 2000-luvulla sitä on käytetty Afganistanissa ja Irakissa. Yhdysvallat käytti Stratofortresseja 1950-luvulla strategisina pommikoneina, joiden tehtävä sodan syttyessä olisi ollut ydinlatauksien pudottaminen Neuvostoliittoon ja Itäblokin kohteisiin. Lokakuussa 1957 Kylmän sodan kuumetessa B-52:t määrättiin 15 minuutin hälytysvalmiuteen ydinpommein varustettuna. Kaksi vuotta myöhemmin Yhdysvaltain Strategic Air Command -yksikkö aloitti ilmapäivystyksen, joka tarkoitti että muutama ydinpommilastissa oleva B-52 oli koko ajan ilmassa. Kuuban ohjuskriisi lokakuussa 1962 nosti ilmapäivystyksen uudelle tasolle. Suuri osa B-52-laivastosta oli ilmassa ydinpommeilla aseistettuina. Kriisin lauettua päivysti taivaalla ympäri vuorokauden vain 12 konetta.”
”Jees. Ilmapäivitykset taidettiin lopettaa jo ajat sitten, kun tapahtui erinäisiä vahinkoja”, Viljo tiesi. ”Mutta aktiivisessa käytössä ne näyttävät edelleenkin olevan. Tämä operaatio liittyy selvästikin sotilaallisen jännityksen kohoamiseen Itämeren piirissä, vaikka sitä ei haluta korostaa. Isojen lintujen ilmestyminen taivaalle ei jää tavalliselta kansaltakaan huomaamatta.”
- Se on totta. Vapaat lentoväylät Itämeren yllä eivät ole mitään leveitä valtateitä, vaan kapeita rännejä. Niissä käy melkoinen vilske ja vilinä. Mutta kyllähän sinne tietysti kaksi jättimäistä B-52 konetta vielä mahtuu. Kun Nato valvoo virallisesti ainakin Viron ilmatilaa ja Venäjä aktivoi sotilastukikohtaansa vanhassa Königsbergissä, kohtalokkaita vahinkojakin saattaa sattua. Lenteleehän siellä tietysti kaiken aikaa myös valtava määrä siviilikoneitakin, eivätkä ne kaikki ole mitään hyttysiä.
Totesimme Viljon kanssa, etteivät yhdysvaltojen strategiset pommikoneet muodosta merkittävää teknistä vaaratekijää, mutta poliittisena ilmiönä niiden ilmestyminen Itämeren ilmatilaan voi olla hyvinkin merkittävää.
B-52 koneiden poliittinen varjo on raskas ja pitkä.
Kylmän sodan symboleina ne nostavat jännitystä Itämeren rantavaltioiden piirissä, vaikka ne eivät edessä olevan sotaharjoituksen aikana kantaisikaan joukkotuhoaseita siipiensä suojissa.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti