Richard Dawkinsin päähän asetettiin
laboratoriossa keltainen moottoripyöräkypärää muistuttava vempain “jumalkypärä”.
Silmille pantiin laput ja kypärään iskettiin virta. Sitten evoluutiobiologi istui 40 minuuttia etsien
jumalaa päästään. (Niko Kettunen: “Onko ajatus jumalasta aivojemme tuottama
harha?” Helsingin Sanomat 2.5.2017)
“Kypärään asennetut elektrodit tuottavat heikkoa
magneettikenttää, jonka pitäisi saada aikaan muutoksia aivojen toiminnassa.
Aiemmissa kokeissa kypärää kokeilleet henkilöt olivat kertoneet kokeneensa
jonkinlaisen voiman läsnäolon huoneessa, kun magneettikenttä oli päällä. Jotkut
sanoivat nähneensä enkeleitä.”
“Neuroteologiatutkimusten mukaan vahva usko näkyy
aivoissa.”
Mutta mitä Richard Dawkins sitten koki pimeässä huoneessa
“jumalkypärä” päässään.
“Hänen vasen jalkansa puutui.”
Viljo Vähästä hieman huvitti.
“Olihan se ihan mielenkiintoinen juttu. Hyvin
kirjoitettu. Ei siinä astuttu tieteellisen tiedon varpaille. Raotettiin vai
heman uuden tiedon verhoa. Ei siinä väitetty mitään typerää.”
“Archimedeskin
olisi varmasti ollut kiinnostunut jumalkypärärästä
ja jäänyt kiinni sen ideaan!”
Noli
turbare circulos meos
“Onhan mahdollista, että Jumala on todella olemassa ja
että jumaluutta voidaan lähestyä ja tutkia erilaisilla metodeilla ja
vempaimilla.”
“Pyhän ja arjen välisen rajan pitää olla aina auki
ajattelulle (meditaatiolle) ja tutkimukselle (tieteelle).”
Näin päädyimme Viljo Vähäsen kanssa jälleen kerran konversatsioonin herkimmille alueille.
Ryssänkärki on ilta-auringossa todellinen inspiraatiohuone..
Nyt jatkoimme hieman ajatusta pyhyyden kokemisesta, vaikka meillä ei ollut käytössämme
jumalkypärän kehittäjän, neurotieteilijä Michael Persingerin vempaimia.
Minä aloitin.
- Marcel Proust kuvailee Combrayn kotoisen kirkon kellotornia
ja sanoo, että vasta se tuntui tekevän kirkosta tietoisen, yksilöllisesti ja
vastuullisesti olemassaolevan. Kellotorni puhui hänen mielestään kirkon
puolesta. Se edusti sitä, mikä on maailmassa arvokkainta eli luonnollisuutta ja
hienotunteisuutta. “Naurakaa te lapset minulle vain jos haluatte, ehkä se ei
ole kaunis oikeaoppisesti, mutta minä pidän sen vanhoista kummallisista
piirteistä. (Marcel Proust: “Kadonnutta aikaa etsimässä” Swanin tie 1: Combray,
ss. 76-82).
- Luin tämän kohdan uudestaan, kun olin kahlannut
pikaisesti läpi Niko Kettusen esseen. Kellotorni, jonka liuskakivin peitetty
tyvi oli kuin musta aurinko, on elämänsä alkutaipalella olevan nuoren
miehenalun käsitys jumaluuden arvoituksellisuudesta, äärimmäisestä kauneudesta
ja lujuudesta, joka ei selity suoraan (katsomalla kirkkoa), vaan näkemällä ja
tuntemalla kellotorniin kätkeytyvä salaisuus.
- Marcel Proust selittää: “Tuntui kuin perspektiivin
jäntevästi kokoonpuristama ja kohottama absidi singahtaisi esiin siitä
liikkeestä, jolla kellotorni pyrki syöksemään huippunsa syvälle taivaaseen,
niin siihen, kellotorniin aina päädyttiin, se hallitsi aina kaikkea, sen
odottamaton huippu velvoitti taloja, se kohosi edessäni kuin Jumalan sormi, ja
oli kuin tämä Jumala itse olisi ollut piilossa ihmisten joukossa ja kuitenkin
erotin sen selvästi kaikista muista.”
Viljo jatkoi.
“Jumalkypärä voi olla kuin Rue Saint-Hilairen kirkon
torni, jos ymmärrämme, että se on vain
yksi tuhansista yrityksistä ratkaista pyhien kokemusten arvoitusta.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti