lauantai 29. huhtikuuta 2017

542. Kolme tapausta 170429

Pääkaupunkiseudun seurakuntien yhteinen viikkolehti Kirkko & Kaupunki kertoi tämän viikon viimeisimmän numeronsa (27.4.2017)  takasivulla kolme tapausta, jotka pysähdyttivät.
On ensinnäkin hyvä todeta, että ne julkaistiin nimillä eikä nimimerkin suojassa, vaikka lehti suo edelleenkin Kerettiläiselle tällaisen suojan.
Viljo Vähäsellä oli jokaisesta niistä kommentti valmiina, kun piipahdimme Ryssänkärjessä katselemassa muuttolintuja.
(1) Sarjakuvataitelija (pilapiirtäjä) Ville Rannan raikkaisiin Raamattu-sitaatteihin olimme jo tottuneet. Nyt huomasimme, että ne synkkasivat hyvin yhteen lehden päätoimittajan palautteen kanssa kirjoittajalle, joka väitti tämän yllyttävän lukijoita laittomuuksiin.
(2) ”Aplodit rikkoivat tunnelman kirkossa”
(3) ”Luomisvimma vääristi Via Crusiksen.
Laki ja totuus
Heinimäen tulisi ymmärtää, kuinka vastuutonta ja väärin on lausua näin vahvasti laillisuutta ja lakeja eli oikeuslaitoksemme perustaa halveksivia lausuntoja ja minkälaiseen kaaokseen hän on yhteiskuntaamme viestillään ja kirkko toiminnallaan ohjaamassa.
Kysymys oli kirkon suhtautumisesta maahanmuuttajien pakkopalautuksiin.
Ville Ranta piirsi papin julistamaan saarnastuolista Matteuksen evankeliumin 25 luvun 40. jakeen tekstiä: ”Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä te olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.”
Ja seurakunta vastaa: ”tää anarkistikirkko on pelottava!  …. mun yhteiskuntarauhani on mennyttä! … laitonta!”
Viljo Vähäsen mielestä sanoma olisi tullut vielä vahvemmaksi, jos pappi olisi siteerannut mainitun luvun 45. jaetta: ”… kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.”
Jaakko Heininmäki muistuttaa palautteessaan lukijoita vanhasta tuomarinohjeesta: Se mikä ei ole oikein ja kohtuus, ei voi olla laki.
Juuri tähän kohtaan Ville Ranta iskee (oikein ja kohtuullisesti) omalla sananmiekallaan ja sarjakuvataidollaan!
J.S.Bachin H-mollimessu
Joitakin vuosia sitten samaisessa kirkossa silloinen kirkkoherra esitti toiveen ennen konsertin alkua, että pidättäytyisimme aplodeista konsertin päätteeksi, olihan kyseessä Herramme ja Vapahtajamme kuolinpäivä.
”Tässä kysymyksessä vakaumukseni horjuu”, Viljo aloitti. ”Olen itsekin ollut kuulemassa samanlaisen kirkkoherran pyynnön. Silloin se vaikutti oikealta ja kohtuulliselta. Itse asiassa hiljaisuus vahvisti messun pyhää tunnelmaa.”
”En ole kuitenkaan vakuuttunut siitä, että J.S. Bach olisi tarkoittanut merkinnällään Soli Deo Gloria sitä, etteivät kuulijat saisi aplodeerata Jumalan kunniaksi sävelletylle mestariteokselle.”
”Ristiinnaulitseminen on julma ja rikollinen toimenpide. Ei siitä kukaan voi iloita! Sitähän aplodit tarkoittavat. Se on ihmisten itsensä päättämä rangaistus. Hirvittävä teko.”
”H-mollimessu on Jumalan suuruuden ylistys.”
Nainen ristillä
Väite, että Jeesus ei olisi ollut miespuolinen, on rikos niitä uskovaisia kohtaan, jotka ovat nähneet tuhannet kuvat kirkoissa ja kirjoissa. Kuvissa on parrakas, kärsiväkasvoinen Jumalan Poika.
Viljo Vähänen aloitti.
”Jos minä olisin omin silmin nähnyt Jeesus Nasaretilaisen ristillä, yksikään maalari tai kirjailija ei olisi pysynyt muuttamaan näkemystäni hänen sukupuolestaan.”
”Evankeliumit antavat kyllä kiistattomasti kuvan siitä, että hän oli mies eikä nainen. Saman kuvan vahvistavat myös kirkkoisät, joiden sanelun mukaan evankelisluterilaisen kirkon uskontunnustukset on kirjoitettu. Jumalan ainoa poika on selvää suomea!”
”Mutta kysymys siitä, voiko Jumalalla ylipäätänsä olla poika, on edelleen vailla oikeaa ja kohtuullista vastausta.”
”Oikea kristillisen totuuden mukainen toteutus pääsiäisvaelluksella voi sen vuoksi sisältää hyvinkin sen ratkaisun, että Via Cruciksen ristillä on mies tai nainen”.
Tässä asiassa Viljo Vähäsen vakaumus ei ole horjunut.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti