Viljo Vähänen
lähti pois Nizzasta, kun hän kuuli eilen aamulla, että karnevaalien viimeinen
päivä oli peruutettu. Odotettiin kaatosadetta ja myrskyä eikä silloin perinteisestä
ilotulituksestakaan olisi tullut mitään. Viljo ei halunnut jäädä arvailemaan,
mitä järjestäjät tekivät karnevaalikuninkaalle, joka oli tänäkin vuonna määrä uhrata
Enkeltenlahden rannalla sen jälkeen, kun viimeinen corso oli pysähtynyt.
Jollakin
konstilla Viljo oli päässyt jo illalla Hesaan ja istuimme nyt Pataässässä
punaviinilasien ääressä.
Olimme
sopineet keskustelevamme ihmisen ja eläimen välisestä suhteesta.
Se oli
Viljon ehdotus eikä se minustakaan ollut ihan mahdoton, vaikkei meillä ole enää
ollut koiraa kolmeenkymmeneen vuoteen. Lapsuuden kodissani oli kyllä ollut
useampiakin koiria ja muistan isäni aikoinaan kehuneen kovasti Tessu-nimistä
pystykorvaansa, mutta se oli jäänyt sodan jalkoihin Karjalaan. Teema oli siten
päässyt vuosien kuluessa hieman haalistumaan.
Mutta
Viljon mielestä se oli ajankohtainen.
Kahdesta
syystä: (1) Nobelisti Paul Krugman oli nimittänyt Olli Rehniä ”torakka-ajattelijaksi”
ja (2) Eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma oli ottanut vastaan Suomen
ensimmäisen kansalaisaloitteen, joka koskee turkistarhauksen kieltämistä.
”On
siinä aihetta parin punkkulasillisen verran”, Viljo sanoi kasteltuaan ensin
hieman ylähuultaan. ”Vaikka tapaukset painivat vähän eri sarjoissa.”
Siitä
oltiin yhtä mieltä. Toinen menee (talous)poliittisen retoriikan piikkiin.
Toisessa on kyse filosofisesti merkittävästä kiistasta, jonka juuret löytyvät
Raamatusta.
”Aloitan
jälkimmäisestä, koska se on maanläheisempi. Elämmehän kaiken aikaa eläinten
keskellä. Lintujen, jotka kohta aloittavat kevätkonserttinsa. Koirankusettajien,
joihin törmään aamulenkeillä. Kissoja näkee harvemmin, mutta onhan niitäkin.
Nizzassa kerrottiin karanneesta leopardista, jota jahdattiin ainakin yhtä
innokkaasti kuin Ruokolahden leijonaa aikoinaan.”
Ei
meidän tarvinnut mennä ihan luomiskertomukseen saakka, kun totesimme, että
ihmisellä ja eläimellä on aina ollut kaksitahoinen suhde. Viha ja rakkaus.
Pelko ja luottamus. Ero kotieläinten ja villieläinten välillä on jokseenkin
selvä. Hyödyttömiä tai tarkoituksettomia eläimiä ei taida olla olemassakaan,
vaikka pikkuotukset joskus kiusaavat ihmistä. Fysiologian ja psykologian
suhteen ihmisellä ja eläimillä on ilmeisiä eroja. Joku torakkalaji on kuulemma
saattanut pysyä elävien kirjoissa, vaikka suurien tuhojen aikana great extinctions kaikki muu elämä on
tiettävästi kadonnut maapallolta. Mutta sellaisia hurjia tapauksia on
tiettävästi sattunut paljon ennen kuin ihminen ilmestyi maapallolle.
Kaikesta
tästäkin olimme aika lailla yksimielisiä.
”Mutta
kun seurasin illalla sen turkistarhailijan ja kettuaktivistin keskustelua
A-studiossa, tuli mieleeni, että toinen puhui aidasta ja toinen aidanseipäistä.
Ei siinä ollut mitään tolkkua. Ei sellaisessa keskustelussa 15 000 nimen
adressi tai entisen kansanedustajan maine mitään merkinnyt. Eläinten hyvinvoinnin
kautta ei tällaista riitaa voida ratkaista. Ei sitä ratkaista myöskään
vientitulojen eikä muunkaanlaisen kansantaloudellisen terminologian kautta.
Tällaista periaatekysymystä ei ratkaista rahalla olipa sitä kuinka paljon
tahansa.”
Näinhän
se taitaa olla, sain sanotuksi väliin. – Oli itse asiassa ihan hyvä, että
turkistarhauskeskustelun jälkeen tuli ohjelma lampoloista. Ehkäpä sikoja,
kanoja ja kalkkunoita olisi voitu myös näyttää. Tai hevosia, joiden lihaa nyt
niin kovasti pelätään. Onhan ihminen aina käyttänyt lehmän- tai siannahkaisia
rukkasia ja pusakoita tai hevosennahkaisia vöitä ja muita remmejä. Mikä
ketuista ja minkeistä tekee niin erilaisia?
”Aivan.
Tässä on asian ydin. On eläinlajeja, joita ihminen on käyttänyt hyödykseen
jonkin aikaa, sitten tappanut ne ja syönyt. Onhan ihminen aina myös metsästänyt
ja kalastanut. Niin ja suojellut itseään villipedoilta. Ehkäpä jos puntit ovat
ihmisten ja eläinten välillä olleet jonkinlaisessa tasapainossakin, jos mennään
tarpeeksi kauas kehityshistoriaan.”
”Olen
kyllä valmis ymmärtämään sen, että ihmisen ja eläinten välillä vallitsisi
jonkinlainen, täydellisyyttä hipova tasa-arvo, jolloin ihminen jättäisi kaikki
eläimet täysin rauhaan ja söisi vain kasveja. Olisi siis kategorinen
vegetaristi. Tällöin ihminen ottaisi ravintonsa suoraan auringon energiasta
eikä kierrättäisi sitä missään muodossa eläinten kautta. Näin ihminen eläisi
auringon suhteet tasa-arvossa eläinten kanssa. Tosin toisiaan (ja tarvittaessa
ihmisiä) syövät eläimet rikkoisivat tätä pyhää periaatetta. Siitähän eläimiä ei
tietenkään voisi vetää oikeuteen. Mutta tällaista ehdottomuutta
turkistarhauksen vastustajat eivät ole käsittääkseni vaatimassa. Sellaiseen
kansalaisaloitteeseen ei taitaisi kertyä montakaan nimeä.”
Niinpä.
Tässä suhteessa hellyttävät puheet eläinten hyvinvoinnista tuntuvat kovin
etäisiltä, jopa surullisilta. Ei ahtaaseen häkkiin ahdetulla ketulla tai
minkillä voi olla hyvä olo! Ei se voi hyvin, vaikka tarhaaja ajattelisi kuinka
kauniisti tahansa. Ja kyllähän sama koskee myös sikoja, lampaita ja kanoja.
Tietysti myös kaloja, jos sikseen tulee. Eivätkä fasaanifarmitkaan taida saada
aivan puhtaita papereita, jos niillä ammutaan kymmenittäin ja sadoittainkin
lintuja yhden metsästysretken aikana. Rajatapauksia lienevät villisiat ja
kauriit, joita ruokitaan viljatuotteilla ja sitten ammutaan, kun hetki koittaa.
”Tarjoilija.
Ottaisimme vielä tasapainottavat. Kiitos. Ja sitten lasku.”
Paul
Krugmanin väite siitä, että ”Torakka-Rehn” levittäisi jatkuvasti ”väärää
tietoa” on periaatteessa samaa luokkaa kuin kettutyttöjen väite, että
turkistarhaus on ”väärää politiikkaa”.
Nobelisti
näyttää elävän jonkinlaisessa uusliberalismin humalassa. Sen mukaan ”oikeaa
politiikkaa” on pumpata maailmantalouteen aina vain lisää polttoainetta
välittämättä siitä, että jossakin koneen osassa on niin pahoja vikoja ja
reikiä, että jokainen uusi tippa valuu suoraan hiekkaan.
Ei
tässäkään riidassa ole mitään tolkkua.
Kyllähän
terveen järjen pitäisi sanoa, että vika on korjattava uhalla riskillä, että
tulos out-put hetkellisesti heikkenee
ja kone jäähtyy. Sitähän ”Torakka-Rehnin” säästölinja juuri tarkoittaa. Vuoto
(Kreikka, Kypros) on paikattava ennen kuin painetaan kaasupoljinta.
Kun Paul
Krugman ilmeisesti tuntee maailmanpolitiikan ja kansantalouksien kaikki
hienoudet kuin omat taskunsa (eihän hän muutoin olisi saanut Nobelia), hän
voisi antaa järkeviä neuvoja siitä, kuinka oikeanpuoleisen taskun reikiä
voitaisiin korjata ennen kuin tasku räjähtää rikki.
Hän
ehtisi kyllä kertoa hauskoja eläintarinoita sitten, kun tilanne rauhoittuu.
Teekutsuilla hänen tuskin kannattaa silloinkaan aikaansa tuhlata.
Torakka
on sitkeä eläin. Selviytyjä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti