Törmäsin vuosikausia kestäneen tauon jälkeen
Sisykokseen, kun selailin Le Monde
Diplomatique suomenkielistä versiota, joka tipahti postiluukustani Rauhan
Puolesta-lehden välissä. Tämä on yksi niistä huomattavista etuisuuksista,
joiden perustan mainitsen omassa blogistin
profiilissani. Sen lisäksi, että olen kaksinkertainen ex-politrukki olen
edelleen Suomen Rauhanpuolustajien jäsen ja saan (kohtuullista jäsenmaksua
vastaan) säännöllisesti luettavakseni järjestön oman lehden ja sen lisäksi Voiman ja edellä mainitun Le Monden
(Diplon), jossa on myös tiivistelmä Novaja
Gazetan artikkeleista. Mainio pakkaus siis!
Luen sen aina kannesta kanteen.
Nyt kreikkalaisen mytologian Sisyfos esiintyi omassa
ympäristössään, tämänpäiväisen Manalan portilla, Kreikan kriisin maisemassa. Tarkistin,
että ”kreikkalainen laboratorio” oli myös ranskankielisen version (février 2013)
ykkösartikkeli. Suomenkielisessä versiossa se oli vielä näyttävämmin esillä.
Sisyfoshan oli petturi, jota Zeus rankaisi ankarasti.
Ei auta, että hän oli Korintin kaupungin perustaja ja kuningas. Hän ei
piitannut Antiikin jumalista eikä hän pelännyt edes kuolemaa. Hän oli
puhdasverinen kapinallinen (kuten Kreikka tämän päivän Euroopassa?) Kun
kuolema, Thanatos, tuli pääjumalan käskystä noutamaan häntä, hän sitoi kuoleman
ja heitti tämän tylysti vankityrmään. Eihän kukaan itsevaltias sellaisesta
tykkää. Niinpä Zeus lähetti poikansa, Areksen, vapauttamaan Thanatoksen
vankilasta. Tämä tietysti onnistui tehtävässään ja Sisyfos joutui Manalaan.
Mutta siellä Sisyfos petkutti uudelleen kuolemaa ja pääsi takaisin elävien
kirjoihin.
Googlessa tarina jatkuu näin: ”Petkutuksen paljastuttua kuolema tuli jälleen hakemaan häntä.
Joutuessaan takaisin manalaan Sisyfos sai tehtäväkseen vierittää ikuisesti
kivenlohkaretta rinteen päälle. Kun lohkare oli huipulla, se vieri takaisin
alas ja Sisyfoksen täytyi aloittaa työ alusta.”
Juuri tämä on se tehtävä, josta Sisyfos
muistetaan.
Sen oli muistanut myös Kreikan radikaalin
vasemmistoliiton, Syriza-puolueen puheenjohtaja Alexis Tsipras. (”Verotus vuotaa kuin seula”. Saksalainen
velkahelotus vuodelta 1953)
”Vaadimme siis (Kreikan velkojen) lykkäämistä
voidaksemme muuttaa Kreikkaa. Ilman sitä jokainen yritys tervehdyttää talous on
tuomittu epäonnistumaan, kuten Sisyfoksen työ. Tällä kertaa draama ei koske
ainoastaan Korintin antiikkista kaupunkia vaan koko Eurooppaa.”
Jääkö siis koko Eurooppa Manalaan pyörittämään
epätoivoisesti ja tuskallisesti taloudellista taakkaansa
(hyvinvointivaltiotaan)? Manalan portillahan Eurooppa jo seisoo.
Velkataakasta vapautuminen tuntuu varmaan
monesta (asiantuntijastakin) Sisyfoksen urakalta.
Huippua ei edes näy. Ja jos näkyisikin ja jos
se joskus tavoitettaisiin, kuka takaa, ettei kivi lähde pyörimään alas
rinnettä!
En tahtoisi katsoa Kreikan kriisiä vain
puoluepoliittisten, moniväristen aurinkolasien läpi, vaan yrittäisin ymmärtää,
mistä tässä on perimmältään kysymys. A. Tsipras ei tässä suhteessa ole ehkä
paras soihdun näyttäjä.
Sen sijaan Diplossa on toinen artikkeli, joka antaa
Sisyfoksen toivottomalle urakalle hieman syvemmän, Kreikan lähihistoriaan
liittyvän, selityksen.
Lehti julkaisee Andreas Papandreun artikkelin
vuodelta 1977. Tässäkin tapauksessa on kysymys vasemmistolaisesta
kirjoittajasta, mutta yritän karistaa sen mielestäni. A.P:hän oli Harvardin
käynyt ekonomisti ja Kreikan pääministeri vuosina 1981-1989 sekä vuodesta 1993
aina vuoteen 1996, jolloin hän kuoli. Suomalaisittain voisi ehkä sanoa, että
hän kuului ajatuksellisesti samaan ketjuun M. Koiviston, K. Sorsan ja P.
Lipposen kanssa.
Painoarvoa siis löytyy.
Diktatuurista
Eurooppaan (suomennos Jorma Penttinen) on hyvä kuvaus siitä,
kuinka sotilasdiktatuurista vapautunut Kreikka jäi CIA:n ja USA:n verkkoon.
”Sisällissodan jälkeen amerikkalaiset uudelleenorganisoivat
valtionhallinnon ja etenkin armeijan ja tiedustelupalvelun. Jälkimmäiset
instituutiot muutettiin CIA:n liitännäisiksi. Yhdysvaltojen asevoimilla oli
tiukka kontrolli Kreikan armeijasta, ja kreikkalaissotilaat kasvatettiin
atlantismin henkeen ja kommunismin pelkoon.”
Näin siis vuonna 1977, keskellä kylmää sotaa.
”Yhdysvaltojen vaikutusvalta ulottui myös
ammattiliittoihin, pankkijärjestelmään ja lopulta myös maan kulttuuriin ja
tieteeseen.”
Sisyfoksella ei ollut puhtaita jauhoja säkissään.
Hänen ”ikuinen rangaistuksensa” tuntuu silti aika kovalta. Ehkä hän kuitenkin
sai ansioittensa mukaan.
Antiikin jumaltarustoista on vaikea löytää ”järkeä”
nykyaikaisessa mielessä. Rangaistusten kohtuullisuutta tai oikeudenmukaisuutta
lienee turhaa etsiä niistä.
Sen sijaan symbolistisia merkityksiä on kyllä lupa
etsiä.
Niinpä Zeuksen ja Heran poika, Ares, johon myös isän
vihan sanottiin kohdistuneen, kantaa yllään viittaa, jonka alta pilkottavat nykymaailman
pinnallisuuden ja armottomuuden symbolit.
Otan jälleen Googlen avukseni:
Ares kuvattiin usein parrakkaaksi soturiksi ja
voimakkaaksi nuorukaiseksi, jolla on päässään kultainen kypärä, ja joskus hänen
käteensä on asetettu verinen keihäs, palava soihtu tai pyhä kilpi. Areen
sotavaunuja veti neljä tulista oritta, jotka olivat auringonjumala Helioksen hevosten
jälkeläisiä. Jumalan lempieläimiksi sanottiin koiria ja korppikotkia. Areen
seuralaisina kuvauksissa esiintyvat Eris
(Riita), Deimos
(Kauhu) ja Fobos (Pelko).
Tätä taustaa vasten
Sisyfoskin tuntuu jotenkin pehmeämmältä, jopa inhimilliseltä, vaikka hänet kuvataan
usein valtavaksi atleetiksi, joka puskee hirmuista taakkaansa kohti vuoren
huippua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti