lauantai 17. elokuuta 2013

185. Esine? 130816


Viljo Vähänen kertoi saaneensa loppuun lähes vuoden kestäneen luku-urakkansa, kun hän oli päässyt sivulle 832 James Joycen Ulyssesissa, jonka lopussa on päiväys ”Trieste-Zürich-Pariisi 1914-1921”. Hän sanoi myös käyneensä Yliopiston kirjastossa tarkistamassa eräitä viimeisen luvun (Penelope) yksityiskohtia originaalitekstistä ja ajatteli joskus myöhemmin vertailla Pentti Saarikosken ja Leevi Lehdon käännöksiä.
”On se ihmeellinen teos. Tuskin olisin jaksanut loppuun saakka ilman Lehdon loistavaa opastusta. Hänen alaviitteensä veivät kyllä paljon aikaa, kun liitelin niiden johdosta monta kertaa edestakaisin ja selailin usein Raamattuakin, mutta kyllä se kannatti. En silti oikein uskalla suositella sitä sinulle enkä oikein muillekaan. Älä ainakaan aloita viimeisestä luvusta, vaikka se on jonkinlainen yhteenveto kaikesta. Sekoat ja väsyt varmasti siitä huolimatta, että sen rakenne on yksinkertainen. Luku alkaa ja loppuu samalla sanalla ”kyllä” eikä väliin mahdu kuin seitsemän virkettä, jotka on erotettu omiksi kappaleikseen. Se hämää, koska kaikki muu sisältö on kuin yhtä pötköä. Mutta kuitenkin siinä on kaikki kohdallaan. Siinä on kaikki. Mollyn monologissa tajunta virtaa uskomattomana ryöppynä …”
Olimme keskustelleet pitkään Odysseuksesta ja seuranneet Moskovan kisojen keihästä töllöstä sekä City Maratonia parvekkeeltani, kun Viljo sai päähänsä ehdottaa, että kokeilisin tässä blogissani joskus ”Joycen tekniikkaa” eli tajunnanvirtaa.
No. Mikäpä siinä. Tässä sitä. Alkajaisiksi.
(.) kun lentää korkealla pilvissä kilpaa tähtien kuun aurinkojen seassa pimeän energian kainalosta ei aina näe galaksien hymyä eikä ymmärrä kun capozziello väittää että kaikkein yleisintä universumissamme on tietämättömyys vaikka pinta olisi sileä kuin aavistus sillä arkipäivän todellisuus ruma punainen ryppyinen joskus kuollut joskus elävä aina läsnä istuu pöydänjalan juuressa jonne se laskettiin viippolaniken kanssa kun ei päästy concordiaan ja ilmaan olisi  muutoin jäänyt tunkion lemu kuten kimmotiilikaisen jälkeen survaisi talikollaan jyrkikataisen välifilosofiaa pimeässä pimeästä pimeään päätä eikä häntää pekkarisellakaan oli ollut ollutkaan pluskvamperfekti kaksinkerroin käpertynyt vanhan pellon ojassa ruostunut traktori ei kuullut mitään hyvää päivää tässä vain kirvesvartta kirkko tapuli alttari polvillaan kun lentää korkealla …

(..) ei tule mitään meni jo mentiin porukalla kaikki päin mäntyäkö onni vähän mukana väisti väistyi väsyi että aina muureja piikkiaitoja esteitä siirtokuntia tilkkutäkkejä erämaassa ja kolmen kirkon haudassa kaikki päällekkäin sylikkäin erillään yhdessä yksin itkumuuri taivaaseen sakka osama obama osuma mursi murisi purisiko väärä purema oikea poski käännä jos lyö löi löisi vaikka tahtoa riittää riittääkö riite pettää putoaa läpi toiseen maailmaan pois tästä täältä jos ei tule mitään …

(…) yhtäpötköäkuinlammaslaumasudenpelossaSuomenAmmattiliittojenKeskusjärjestölaurilylyToimihenkilökeskusjärjestömikkomäepääAkavasturefjäderElinkeinoelämänkeskusliittojyrkihäkämiesKunnallinentyömarkkinalaitosmarkkujalonenValtiontyömarkkinalaitosseijapetroKirkontyömarkkinalaitosvuokkopiekkalaköyhätsuutaukivainmurujahampaidenraoissavapausveljeystasaarvosuurentunkionallailtahämärtyyjayösapuumuttaeiuni … rauha?

(….) Rakkaus ja Viha toisiinsa kietoutuneina kuin pullapitkossa. Yhdessä on elettävä. Yhdessä on kuoltava. Kunnes kohtalon veitsi, Demokleen sisar, leikkaa poikki mistä sattuu, milloin sattuu. Välittämättä yöstä. Välittämättä päivästä. Eikä lentoon pääse. Ei. Koska nilkoissa historian pimeä paino. Tonneittain. Ranteissa kateus, naapuriviha. Veli veljeä vastaan. Sisar valkoinen kaukana kuin poutapilvi. Mutta lehdossa tuoksu, loputon, päättymätön. Toivo. Rakkaus. Usko. Ja vihasta jäljellä vain katoava varjo.  

(…..) Antaisitko kätesi, kämmenesi. Taide vai tiede. Elämänviiva haarautuu kuin vanha tammi, vaikka juuret ovat samassa mullassa. Verhon takana suuri salaisuus lepää kaikessa rauhassa. Odottaa. Tietää, että joskus. Että joskus ovi aukeaa ja he astuvat sisään saman kynnyksen yli. Käsi kädessä. Antaisitko kätesi, kämmenesi. Näethän, että huoneessamme on monta uutta kynnystä, monta uutta ikkunaa. Elämää on loputtomasti niidenkin takana.

Viljo Vähänen kuunteli pää hieman kallellaan. Vähän murheissaan. Että vain hopeaa tuli.

”Keihäs on vain esine. Ei ajatus”












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti